1. Motocross Madness Review

Motocross Madness Review

Je hoeft alleen maar Madness achter de titel van een game te zetten om de interesse van een grote groep oudere gamers te wekken. Of het nu om monstertrucks, midtowns of motorcrossen gaat, de in vergetelheid geraakte Madness-subtitel betekende een lange tijd iets bijzonders. Het is daarom opvallend dat die geliefde naam plotseling wordt gebruikt voor een nieuwe Motocross Madness met de koddige Xbox 360 Avatars in de hoofdrol.

Geen gezichtloze motorrijders dus, maar jouw persoonlijk uitgedoste avatar. Heeft die bijvoorbeeld de helm van de Master Chief op, het gezicht van een Locust uit Gears of War of het stuntpak van Joe Danger, dan wordt in die outfit ook gewoon gecrosst. Het zorgt ervoor dat deze Motocross Madness een stuk kleurrijker, vrolijker en minder serieus aanvoelt dan de vorige delen.

Munten en schedels

De nieuwe toon is het grootste verschil tussen de oude en nieuwe Motocross Madness want er is heel wat hetzelfde gebleven. Als motorrijder hou je je vooral bezig met races, trick events en het verkennen van weidse omgevingen. Tijdens het verkennen cross je deze keer niet doelloos door bossen en vlaktes, maar verzamel je munten voor extra geld en ervaringspunten en zijn er vlammende schedels te vinden die, mits je er genoeg vindt, medailles opleveren.

Het idee dat je tijdens het verkennen ook echt wat te doen hebt is best leuk.In de drie beschikbare gebieden is er genoeg te zien en te verzamelen om je wel even zoet te houden. Echt cruciaal is het alleen niet. Tijdens andere events verdien je genoeg geld en ervaringspunten en de game is bovendien niet bepaald moeilijk. In een halve middag verdien je in alle events wel goud en heb je dus toegang tot de beste spullen. Met precisie van iedere schans springen om iedere munt en schedel te vangen is dus eigenlijk een beetje overbodig.

Aangezien er maar negen banen zijn om op te racen, cross je vrij snel door de game heen. Je speelt door te winnen ook een soort perks vrij, maar dat voelt een beetje als mosterd na de maaltijd. Tegen de tijd dat je de mogelijkheid krijgt om ook in de lucht extra snelheid te maken heb je bijna alle races al gewonnen.

Waanzinnige mankementen

Het idee daarachter is natuurlijk dat deze extra’s in de multiplayer goed van pas komen, maar deze speelstand wordt geplaagd door problemen die in iets mindere mate ook aanwezig zijn wanneer je alleen speelt. De framerate kakt dikwijls enorm in en delen van de wereld worden lang niet altijd op tijd ingeladen. De rest van de game voelt vaak net zo onafgewerkt. Het ene moment zien de tropische bossen van Australië, de woestijn van Egypte en de ijsvlakte van IJsland er best oké uit, maar als je iets beter kijkt zie je de knipperende textures, onafgewerkte paden en pop-up. Vooral tijdens het spelen in splitscreen is de baan verschrikkelijk slecht te zien door alle technische mankementen.

Dat de game verder prima speelt, maakt gelukkig het één en ander goed. Echte uitdaging is er niet te vinden in deze nieuwe Motocross Madness, maar met het gevoel van snelheid en het trucjessysteem zit het best goed. Ook de Motorclub, een soort online leaderboard waarin de voortgang van jou en je vrienden wordt bijgehouden is degelijk uitgewerkt.

Voor de fans van het eerste uur is het misschien wel jammer dat de iets serieuzere stijl is ingeruild voor vrolijke Avatars. Gelukkig is er wel een mooie knipoog naar de vorige delen te vinden wanneer je tijdens het vrij rond rijden besluit om buiten de kaart te gaan rijden. Met een luide knal word je los van je motor de andere kant op geschoten, precies zoals dat in de oude Motorcros Madness ook gebeurde.

Motocross Madness kost 800 Microsoft Points

5,7
Er valt meer dan genoeg aan te merken op deze Motocross Madness. De game is erg makkelijk, behoorlijk kort en bovendien nauwelijks afgewerkt. Iets dat helemaal opvalt wanneer er meerdere racers in beeld zijn. Dat het racen zelf best aardig in elkaar steekt maakt het één en ander goed, maar deze Motocross Madness is echt alleen aan te raden als simpel niemendalletjes en niet veel meer dan dat.
  • Redelijk trouw aan Motocross Madness
  • Racet lekker weg
  • Erg slecht afgewerkt