Injustice: Gods Among Us Review

Recensie | -

NetherRealm heeft met Mortal Kombat (9) al laten zien prima in staat te zijn om een goede fighting-game te ontwikkelen. Dat Injustice: Gods Among Us van dezelfde ontwikkelaar komt, is duidelijk te merken. De gameplay heeft een typische Mortal Kombat-flow en het zou makkelijk geweest zijn deze simpel te voorzien van een DC Comics-sausje.

24 personages

Gelukkig heeft NetherRealm niet voor de simpele oplossing gekozen, maar de zwakke en sterke punten van Mortal Kombat gepakt en het erfgoed van DC Comics juist in haar voordeel gebruikt. Voor de gelegenheid zijn er 24 personages (en binnenkort meer via downloadable content) uit de kast getrokken. Van superhelden als Superman, The Flash en The Green Lantern tot superschurken als The Joker, Doomsday en Ares. Doordat iedere vechter anders speelt en aanvoelt is er voor elk type speler wel een aantal personages te vinden om mee aan de slag te gaan. Het bloed en gore uit Mortal Kombat is vervangen door de superkrachten en uitstraling van de DC-personages. De gevechten zijn hierdoor snel en over-de-top, met als klapper de Speciale Move van ieder vechter. Deze iconische aanval zorgt voor de nodige WTF-momenten. Zo slaat Superman bijvoorbeeld iemand de ruimte in en er achteraan vliegt om hem vervolgens weer richting de Aarde te meppen. Dit in combinatie met de al sterke Mortal Kombat-kern zorgt voor een lekkere vechtgame. Je hoeft dan ook geen expert te zijn om een gevecht van formaat op het scherm te toveren. Precies wat je verwacht van een fighter met superhelden.

Naast de Mortal Kombat aanvoelende gameplay zijn er ook twee belangrijke nieuwe elementen in de game die wél voor de nodige diepgang zorgen: interactieve levels en de individuele krachten. Elk level waarin je speelt bevat interactieve elementen: zware voorwerpen waarmee je kunt gooien, aanvallen die je activeert of voorwerpen om uit een benardere positie te geraken. Dit zorgt voor een extra dimensie en is afhankelijk van de vechter waarmee je speelt. Grote personages kunnen met grote voorwerpen gooien, terwijl de kleinere personages via een obstakel uit een hoekje kunnen springen. Soms komt het dan ook voor dat bepaalde vechters in het voordeel zijn. Helemaal omdat de interactieve aanvallen niet te blokkeren zijn. Daarnaast is het in iedere omgeving mogelijk om een tegenstander op spectaculaire wijze naar een andere gedeelte van het level te slaan, inclusief de bijhorende schade. De interactiviteit hiervan zorgt voor meer dynamiek in de game, maar gelukkig heeft NetherRealm voor de puristen ook de optie ingebouwd om dit uit te zetten.

Krachten

Een ander belangrijk element is het gebruik van de karakteristieke krachten van elke vechter. Deze krachten zijn de sleutel tot succes, verschillen per personage en bieden vaak een opening voor een lange combo. Deze combo’s monden vaak uit in het uitvoeren van lange juggles, waar Mortal Kombat bekend om staat, in combinatie met de extra damage van de interactieve omgevingen. Zo gebruikt Batman drie kleine mechanische vleermuizen om aan te vallen. Heeft Solomon Grundy een reeks aan throws, waarmee hij voor de rest van het potje betere strength, defense of health krijgt. En kan The Flash zijn snelheid weer gebruiken om extra snel aan te vallen. Het goed benutten van deze krachten zorgt voor een extra variatie en vechttechniek.

Bij het opstarten van de Online-modus was het even spannend. Voornamelijk door de vele problemen die NetherRealm online kende met Mortal Kombat. Gelukkig is dit allemaal prima in orde. Het grootste gedeelte aan potjes waren vrijwel lag-loos te spelen en de nodige aandacht is besteed aan de online omgeving. Denk hierbij aan de mogelijkheid om tijdens het wachten andere potjes te bekijken, XP-punten te gokken op de uitkomst en een online Trainings-modus. Met een beetje geluk kom je terecht in een leuke lobby, waardoor je al veel sneller moves, combo’s en de voor- en nadelen van elk personage leert kennen. Dit is ook noodzakelijk, want tref je online als beginneling de verkeerde tegenstander dan kan dat vervelend uitpakken. Net als in veel andere fighters vinden sommige spelers het leuk om tegen beginners te spammen met projectielen en zo simpel de winst binnen te slepen. Echter is dit ook gedeelte van het leerproces waardoor je uiteindelijk een betere speler wordt.

Naast de degelijke online mogelijkheden is er ook een singleplayer aanwezig. Alhoewel een goede fighter prima zonder kan, is de singleplayer in Injustice zeker de moeite. De Story-modus vertelt namelijk een interessant verhaal met de nodige humor waarin de Superman uit een andere dimensie doordraait en er wordt uitgelegd hoe alle personages het met elkaar aan de stok krijgen. Om dit verhaal te vertellen passeren er een tal van DC helden, schurken en omgevingen de revue. Hier komt ook duidelijk de sterke voice-acting naar voren, waarvoor een groot gedeelte van de voicecast van de Justice League animatieserie aan heeft bijgedragen. Deze prima voice-acting valt uitstekend samen met de epische superheldenmuziek. De singeplayer is aardig, maar laat af en toe in in-game tussenfilmpjes de game niet op de meest flaterende wijze zien. Ook worden sommige scenes aan elkaar geplakt met ongeïnspireerde Quick Time Events, die men beter achterwege had kunnen laten. Buiten de singeplayer zijn er soms ook nog wat ruwe randjes te zien: bijvoorbeeld met rare en houterige animaties. Hier lijkt dan ook echt dat de meeste moeite is besteed aan de personages zelf en de gameplay. Ook voelt de game soms nog wat ‘zwaar’ aan, iets waar Mortal Kombat ook last van had. Na heel wat uren in de game gestoken te hebben is hier zeker aan te wennen en past de gameplay en de moves ook duidelijk bij de flow van de game. Persoonlijk gaat mijn voorkeur echter uit naar de ‘lichtere’ fighters van Capcom en Arc System Works, daar alles net wat strakker aanvoelt.

De Story-modus is ook een uitstekende mogelijkheid om, net als de rest van de game, XP-punten te verdienen. Hiermee speel je van alles vrij: bergen aan art, muziek en nieuwe outfits voor alle fighters. Daarnaast zijn er nog modi waarin je een reeks aan singleplayergevechten voert en bijvoorbeeld met slechts één healthbar moet overleven en de S.T.A.R.S. Labs (gelijk aan de Challenge Tower in Mortal Kombat) waarin je verschillende uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Injustice biedt in ieder geval een gigantische hoeveelheid aan content, waar DC-fanaten gek van zullen worden.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Injustice: Gods Among Us is een heerlijke vechtgame geworden. Naast al het goede dat Mortal Kombat wist te brengen heeft men de charme van de DC Comics feilloos weten te combineren. Zowel online als offline biedt Injustice een prima over-de-top gameplay en biedt voor beginnende spelers een toegankelijke game, maar ook de nodige diepgang voor de meer ervaren gamer. Deze diepgang is vooral te danken aan de interactieve levels, individuele moves en krachten. De game biedt daarnaast een scala aan verschillende en unieke personages en gigantisch veel content voor DC fanaten.

8+
  • Toegankelijk
  • Voldoende diepgang
  • Bomvol content
  • Dynamiek
  • Ruwe randjes
  • Soms houterige/rare animaties

Plaats een reactie