BattleBlock Theater Review

Het heeft bijna vijf jaar geduurd, maar indie ontwikkelaar The Behemoth laat weer eens van zich horen. Flink de tijd nemen kunnen ze zich veroorloven want na het succes van hun voorgaande games Alien Hominid en Castle Crashers mag de kleine ontwikkelaar zich de koning van Xbox Live Arcade noemen. De verwachtingen voor BattleBlock Theater zijn daarom ook hooggespannen.

Katten en hoeden

De lange ontwikkelingstijd van de game wordt al vrij snel gerechtvaardigd. De aankleding van BattleBlock Theater is namelijk geweldig. In een filmpje, dat nog het meeste aan een poppenkast doet denken, wordt het verhaal verteld van een stel vrienden die als schipbreukelingen aanspoelen op een mysterieus eiland waar een gigantisch theater wordt gerund door katten. Één van je kameraden, Hatty Hattington, krijgt door de kwaadwillende pluizenbollen een magische hoed opgezet waardoor hij verandert in een ware tiran die zieke decors in elkaar zet die jij en je vrienden moeten zien te doorlopen. Niet alleen in de filmpjes, maar ook tijdens het spelen zelf worden de melige situaties en de actie door een lekkere dramatische voice-over aan elkaar gepraat. Het gaat tenslotte om spelen van leven en dood.

PDA Games

Wie ieder hoekje en gaatje van The Behemoth’s eerste game, Alien Hominid, heeft doorzocht zal de opzet van BattleBlock Theater bekend voorkomen. Een minigame van dat spel heeft namelijk verdacht veel gemeen met dit nieuwste spel. In de PDA-game van Alien Hominid speel je met wat vrienden als een stel stokmannentjes allerlei levels door terwijl je elkaar helpt en dwarsboomt om de hoogste score te halen. BattleBlock Theater is ietsje complexer, maar speelt wel verder op dit concept.

De levels in de game zijn uit blokken bestaande decors die je met de juiste sprongen, timing en hulp moet doorlopen. De game is namelijk alleen te spelen en dat werkt prima, maar het wordt pas echt leuk wanneer je met een tweede speler de co-op levels doorloopt. Spelers moeten elkaar onder andere gooien of omhoog trekken om op onbereikbare stukken te komen. Veelal steken de levels ook als puzzels in elkaar waarin je blokken moet verschuiven, teleporters in en uit springt en af en toe een kwaadaardige kat de dood in jaagt.

Of je nu alleen speelt of met een vriend of vriendin, het doel in ieder level is eigenlijk altijd hetzelfde: verzamel genoeg diamanten om de uitgang te openen en door te gaan naar het volgende bedrijf van de voorstelling. Bonussen zijn er te halen door het level zo snel mogelijk te doorlopen en door het illustere bolletje wol te vinden die de katten in ieder decor verstopt hebben.

Gotta free ‘em all!

Die juwelen die je verzamelt haken in op het ‘verzamel ze allemaal!’-idee dat achter de platformlevels schuilt. Van gewonnen edelstenen koop je een willekeurige gevangen vriend vrij. Deze geestig vormgegeven mannetjes komen in vijf verschillende hoofdsoorten en zien er allemaal net even anders uit. Je bent niet sterker met het hoofd van een olifant en je kunt ook niet vliegen met een propeller op je neus, maar je onderscheid je wel lekker goed. Dat er honderden verschillende hoofden zijn maakt het erg aantrekkelijk om na ieder level je zuur verdiende diamanten in te ruilen voor iets dat in feite niets meer dan een nieuwe outfit is.

Van de bolletjes wol die je vindt koop je nieuwe wapens die in de praktijk eigenlijk net zo weinig toevoegen als de verschillende hoofden. Granaten, explosieve kikkers, vuurballen en boemerangs vervullen eigenlijk allemaal dezelfde rol en zijn niet enorm nuttig in de gevechten met de katten. De verschillende hoofden die je verzamelt zorgen dan wel niet voor andere gameplay, maar zijn wel een stuk leuker om te verzamelen. Bij de wapens blijf je toch vooral bij hetzelfde type plakken omdat je toevallig bent gewend aan de grillen van het ding.

Dat iedere speler er echt anders uitziet door het verzamelen van gevangenen met andere koppen valt pas echt op in de multiplayer die met maximaal vier andere spelers gespeeld kan worden. Met een zooitje Mario Party-achtige spelletjes waarin je onder andere basketball speelt, koeien steelt en alle blokken van de levels in jouw kleur moet veranderen is de multiplayer zonder twijfel de sterkste kant van de game. Uitgebalanceerd of enorm diepgaand is het allemaal niet, maar enorm lollig en chaotisch is het zeker en dat maakt van BattleBlock een meer dan geslaagde partygame.

Dat de game wanneer je hem alleen speelt wat simpeltjes aanvoelt is in de (online) multiplayer geen enkel probleem. De mogelijkheid om zelf levels in elkaar te zetten zorgt ervoor dat er voorlopig nog wel genoeg te doen blijft, maar het platformen zelf blijft eigenlijk zo oppervlakkig dat je in je eentje aan de standaardlevels eigenlijk al meer dan genoeg hebt. Het zijn er ook zoveel dat het niet kwalijk is te nemen dat je het op een gegeven moment wel zat wordt om ze alleen te doorlopen.

BattleBlock Theater kost 1200 Microsoft Points op Xbox Live Arcade

BattleBlock Theater heeft stijl, charme, humor en is als partygame geweldig. In je eentje is de platformer vaak nog best creatief en uitdagend, maar nooit echt bijzonder. In de multiplayer is de game echter en feestje en het verzamelen van nieuwe hoofden zorgt er echter voor dat je terug blijft komen. De show moet tenslotte door blijven gaan!

8-
  • Fantastische stijl
  • Heel veel content