Fire Emblem: Awakening Review

Recensie | -

Met Fire Emblem: Awakening wordt het handheldseizoen feestelijk ingeluid. Weg met de periode van regen en kou. Tijd voor zonneschijn en warmte. Lekker met je 3DS in je broekzak naar festivals toe of op reis naar een mooi vakantieoord. En met Fire Emblem: Awakening heb je gelijk een game die je met gemak dertig tot veertig uur zoet houdt.

Speel met jezelf

In de game maken we kennis met Chrom, een prins van het land Ylisse, en met jezelf. Want in tegenstelling tot andere games in de serie doe jij nu ook mee aan het verhaal, door middel van een avatar die je zelf samenstelt. De standaardnaam van dit personage is Robin, dus laten we hem of haar zo ook maar noemen. Robin en Chrom ontmoeten elkaar op een weiland ergens in Ylisse, waar Robin wakker wordt zonder iets te herinneren. Al snel sluiten ze vriendschap en trekken ze samen met vrienden van Chrom de wijde wereld in.

Uiteraard zit die wereld vol met gespuis en is het aan het duo om daarmee af te rekenen, om uiteindelijk de wereld van de ondergang te redden. Het is een opzet zoals we al zo vaak hebben gezien, maar de game onderscheidt zichzelf door een behoorlijk goed geschreven verhaal. De gebeurtenissen die je voorgeschoteld krijgt volgen elkaar logisch en zijn hier en daar ook een beetje emotioneel. Daarnaast is er gelukkig ook ruimte voor wat luchtige grapjes, waardoor je de ene keer heel vrolijk wordt, om de andere keer met een brok in de keel te eindigen.

Gevechten

De gevechten zelf zijn zoals we de dat gewend zijn van de Fire Emblem-serie; je speelt met een leger aan verschillende en unieke eenheden op een slagveld. Om de beurt verplaatsen jij en jouw vijand al hun manschappen en is er de mogelijk om de tegenstander aan te vallen. De afstand die zij afleggen hangt af van het soort personage; zo kan iemand te paard verder reizen dan iemand met een zwaar harnas. Heb je eenmaal de vijand in het vizier, dan kun je hem aanvallen. De gevechten worden automatisch uitgevoerd en per aanval wordt aangegeven hoe groot de kans is dat jouw aanval succesvol is, hoeveel schade hij uitdeelt als hij de vijand raakt en hoe groot het percentage is om een critical hit uit te delen. Ook geeft het combatmenu aan hoe groot de kans dat de tegenstander jou raakt en met hoeveelheid kracht hij dat uiteindelijk doet. Door deze percentages goed af te lezen leer je succesvol de gevechten in te schatten.

Want soms doe je er beter aan om geen klap uit te delen, maar het vuile werk op te laten knappen door één van je andere eenheden. De game herbergt namelijk een klassiek steen, papier, schaar-systeem, waarbij het zwaard wint van de bijl, maar verliest van de speer. Op zijn beurt doet de speer weer onder voor de bijl. Daarnaast zijn bepaalde eenheden erg kwetsbaar voor magie en pijlen. Je doet er dan ook goed aan om bij aanvang van het gevecht te kijken met wat voor soort vijanden je te maken hebt. Zie je veel eenheden met een pijl-en-boog, dan doe je er onverstandig aan om jouw vliegende Wyverns in te zetten. Die worden zonder pardon namelijk uit de lucht geschoten.

En als dat gebeurt, dan ben je ze voor altijd kwijt. Tenzij je besluit gebruik te maken van de mogelijkheden dat de gevallen eenheden niet voor altijd weg zijn. Dat is een nieuwe toevoeging voor de Fire Emblem-serie en kan een hoop frustratie besparen. Het is uiterst ergerlijk als je aan het einde van een gevecht je sterkste eenheid door een stukje onoplettendheid verliest. Of nog erger: dat de vijand de jackpot wint door een drie procent kans op een critical hit ook daadwerkelijk weet te verzilveren.

Tegelijkertijd blijf ik dat wel de schoonheid van de game vinden en heb ik besloten om op de ‘juiste’ manier te spelen. Daardoor is de game echt een stuk spannender en leef je veel meer mee met je eenheden. Ook ontstaat er op die manier oprechte woede -op jezelf- wanneer het misgaat en je door moet zonder dat ene personage waar je zoveel tijd en geld in hebt gestoken.

Die binding ontstaat doordat je personages zich ontwikkelen. Tijdens de gevechten worden jouw eenheden steeds krachtiger en effectiever. Zij stijgen in levels door veel te vechten en leren meer en meer om te gaan met bepaalde soorten wapens. Doordat hun wapenvaardigheid in levels omhoog gaat en winkels meer en betere wapens in hun assortiment opnemen kun je in het volgende gevecht meer schade uitdelen. Het is een enorm simpel concept, maar het is tevens oh zo verslavend. Het zorgt ervoor dat je met veel plezier een paar willekeurige gevechten op de wereldkaart uitzoekt om zo een aantal van jouw personages door middel van training te verbeteren alvorens je verder gaat met een hoofdmissie.

Uiteindelijk ben je zo'n 25 uur bezig met het uitspelen van het hoofdverhaal. Daar kun je met gemak een paar uur extra bij optellen als je alle zijmissies en een groot aantal willekeurige gevechten opzoekt. En in die tijd weet de game constant te boeien. De ene keer ben je puur bezig met het trainen van jouw personages, terwijl je de keer daarop geboeid een hoofdmissie doorspeelt, waarbij je in elke volgende missie net wat extra uitdaging voorgeschoteld krijgt.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Fire Emblem: Awakening is een game die er voor zorgt dat je je Nintendo 3DS overal mee naar toeneemt, om bijvoorbeeld terwijl en terwijl je naar werk toe loopt nog even wat stappen te zetten. Het is een game die vanaf het begin tot het einde weet te boeien en waarvan ik eigenlijk gewoon baal dat ik hem al heb uitgespeeld. Ik ben jaloers op iedereen die er nu nog mee mag beginnen, want ik weet zeker dat zij er enorm veel lol mee gaan beleven. Fire Emblem: Awakening is voor de Nintendo 3DS wat Advance Wars destijds voor de GBA was. Een must have.

9+
  • Veel content
  • Uitstekend vechtsysteem
  • Je personages constant verbeteren
  • Keuze tussen wel of geen permadeath
  • Boeiend verhaal
  • Willekeur gooit soms frustrerend veel roet in het eten

Plaats een reactie