1. Star Trek Review – Om van te janken

Star Trek Review – Om van te janken

Star Trek is een game die je niet moet halen. Het is een schoolvoorbeeld van een mislukt project, waarbij je continue het gevoel krijgt dat er echt weinig getalenteerde ontwikkelaars op zijn gezet, die proberen te cashen op de grote naam ‘Star Trek’.

Verhaal

Ten eerste is er het verhaal, waar nauwelijks een touw aan vast te knopen is. In de game reizen Kirk en Spock af naar een planeet genaamd High Vulcan, waar de Vulcan proberen hun maatschappij weer op te bouwen, nadat deze zo goed als verwoest is. Uiteraard gaat dat compleet mis. Er breekt een virus uit, waardoor de Vulcan veranderen in meedogenloze monsters en als klap op de vuurpijl wordt de planeet ook nog eens aangevallen door een ander ras, die de belangrijkste technologische snufjes komt jatten. Aan jou de taak om dat te voorkomen.

Als je dit zo leest lijkt er weinig mis. Origineel is het niet, maar goed, dat zijn weinig games vandaag de dag. Het probleem zit hem in de manier waarin het verhaal wordt verteld. De personages in Star Trek zijn een soort moderne handpoppen. Er zit geen enkele emotie in de gezichtsuitdrukkingen en stem, alles wordt belachelijk monotoon verteld. Het is alsof een Polygoonjournaallezer aan jou mededeelt dat je even de Vulcan uit de penarie moet helpen, maar dan zonder de grappige ondertoon zoals we die vandaag de dag bij een Polygoonstem ervaren. Het is bijna knap te noemen hoe getalenteerde acteurs hun stem zo enorm kut kunnen gebruiken.

Saai

Het tweede probleem is de actie: die is namelijk echt retesaai. Je gaat van kamer naar kamer, waarbij je onderweg totaal niet boeiende wapens afvuurt op nog minder interessante vijanden. Ook zijn de omgevingen waar je doorheen loopt om te janken: er was blijkbaar geen ruimte voor details of beleving, want alles ziet er ontzettend ongeïnspireerd uit. En dan heb ik het nog geeneens gehad over het absolute dieptepunt: de intelligentie van je kompaan. Om de zoveel tijd kom je een deur tegen, die je onmogelijk in je eentje kan openen. Dan is het aan je kameraad (je kunt kiezen om met of Spock of Kirk te spelen en de computer neemt de ander dan op zich) om jou te komen helpen. Helaas heeft het computergestuurde personage een aantal probleempjes met pathfinding. Meer dan eens zit hij vast achter muren of kasten, waardoor je eerst ergens anders moet gaan staan en hem te roepen, om vervolgens door te lopen naar de deur en die dan samen te openen. Het zijn beledigende momenten voor de gamer.

Als we even verder gaan met zeuren, dan mag het ook nog gezegd worden dat de aanwezige puzzels echt heel suf zijn. Zo moet je bij bepaalde deuren geluidsgolven op elkaar afstemmen of bepaalde objecten aan elkaar koppelen om daarna weer verder te kunnen. Je intelligentie wordt nooit geprikkeld, de puzzels zijn gewoon onnodig oponthoud. De game heeft verder granaat explosies die visueel gezien om te huilen zijn en oliedomme vijanden. Want waarom zou je achter een kratje gaan schuilen als je ook gewoon midden in het slagveld kan staan en te wachten totdat je gruwelijk wordt afgeknald.

Nee, de enige momenten van plezier die ik met Star Trek heb beleefd, zijn de momenten waarop de vele bugs in het spel opduiken. Zo blijven afgeschoten vijanden meer dan eens rechtop staan, plakken kisten na een explosie aan het plafond en het absolute hoogtepunt is de Siamesche Tweeling truc. Op sommige punten in de game staat je metgezel stil en dan heb je de kans om zo tegen hem aan te lopen dat Kirk en Spock één worden. Dat levert een zeldzame grinnik op in een game die voor de rest bijna alles fout doet.

Gespeeld op de Xbox 360

3,5
Er is ongelofelijk veel mis met Star Trek. Het verhaal wordt op een enorm matige manier verteld, de omgevingen waardoor je loopt zijn saai, het schieten levert geen enkel gevoel van voldoening op, je ergert je dood aan je metgezel en je irriteert je kapot aan de hersendodende puzzels. Het enige plezier dat ik met de game heb beleefd is dankzij de af en toe hilarische bugs.
  • Bugs!
  • Inspiratieloze puzzels
  • Saaie actie