1. Metro Last Light Review - Op zoek naar het licht

Metro Last Light Review - Op zoek naar het licht

Metro: Last Light is het vervolg op Metro 2033, een game die geprezen werd om de beleving – de ‘immersion’, om maar een Engelstalig cliché te hanteren. Tijdens het spelen merkte ik dat ik af en toe werkelijk volledig in de game zat; de spannende momenten zorgden voor een verhoogde hartslag en een intense focus. Maar een paar minuten later begroef ik met een diepe zucht mijn gezicht in mijn rechterhand. Metro: Last Light is een game van uitersten.

Het Metro-universum

De Metro-games zijn gebaseerd op de gelijknamige boekenreeks van Russisch auteur Dmitry Glukhovsky, en die basis vormt het positieve uiterste: de sfeer. Na de nucleaire ondergang van de moderne samenleving, zijn de meeste inwoners van Moskou naar het metrostelsel verhuisd om te schuilen voor de straling en alle mutantwezens die bovengronds ronddwalen. Alle valuta heeft plaats gemaakt voor kogels omdat enkel overleven telt, dus alle handel wordt middels ammunitie gevoerd. Vanaf het eerste moment voel je dat overleving centraal staat en dat de mensen hier realistisch mee omgaan. De basis van de Metro-boeken zorgt voor een solide concept dat zich uitstekend leent voor een survival horrorgame als deze.

De sfeer wordt grafisch sterk ondersteund met uitzonderlijk goede belichting, wat vooral in de ondergrondse secties te zien is met prachtig schaduwwerk. Wanneer je in een donkere tunnel loopt en jouw draagbare lamp de enige bron van licht is, wordt de game automatisch claustrofobisch. De metrostelsels en onderaardse dorpjes zijn grafisch gezien niet uitzonderlijk fraai, het is vooral het licht- en schaduwspel dat deze gedeeltes de juiste sfeer meegeeft. Maar de bovengrondse delen van de game zijn toch echt de hoogtepunten wat graphics betreft: het is werkelijk opvallend hoe mooi een grauwe postapocalyptische wereld vol mutantwezens kan zijn, en het draagt bij aan de geloofwaardigheid van de wereldvernietiging die plaats heeft gevonden.

Technisch pc-gedoe

Mijn game-pc die meer dan duizend euro heeft gekost, kan de game niet stabiel draaien omdat ik het verkeerde merk videokaart heb. Metro: Last Light is een rasechte nVidia-game, inclusief de PhysX-feature die het spelen met een AMD-videokaart schier onmogelijk maakt. Wanneer je PhysX uitzet, wordt de game wel speelbaar, maar het beeld stottert alsnog vrij veel, ook wanneer je alle grafische poespas op de laagste stand zet. Wachten op een patch dus…

Coma’s en achtbaanritjes

Daarom is het zo jammer om te zien dat dit niveau van immersion niet consistent is doorgevoerd. De wereld is extreem statisch en dat stoort enorm tijdens het spelen. Zo zijn praktisch alle verhalende moment totaal scripted, wat veel mogelijke interactie wegneemt. Metro: Last Light is in dat opzicht de typische first-person shooter waar je enkel hoeft op te letten zodra er een wapen in beeld is. Zodra je geen wapen in je handen hebt omdat er een scène gaande is, kun je niets doen behalve afwachten tot deze voltooid is. Ook de scènes vol ‘actie en spanning’ worden van hun momentum beroofd omdat je weet dat de uitkomst al vast staat. Voorbeeld: vroeg in de game word je gevangen genomen en zit je op je knieën naast andere gevangenen. Mensen worden ondervraagd en geëxecuteerd, maar het is simpelweg een kwestie van afwachten totdat een NPC actie onderneemt en jou bevrijdt, waarna je een wapen in je handen gedrukt krijgt… en nu mag jij weer.

Niet alleen dit soort momenten ontbreekt het aan interactie, ook dialogen zijn belachelijk statisch. Ik trof halverwege de game een groep overlevenden aan, burgers zonder kwade bedoelingen. Ze richtten hun wapens op mij en vragen wie ik ben. Maar de protagonist zegt de gehele game geen woord (enkel tijdens de laadschermen om het verhaal duidelijk te maken), waardoor de overlevenden het woord voerden: “Wie ben jij?” “Kijk, hij heeft wapens bij zich.” “Maar volgens mij wil hij ons niets aandoen.” “Zou hij misschien bij de communisten horen?” “Je laat ons wel met rust, toch?” Het is alsof je in een coma ligt terwijl de personages om je heen het gesprek voeren. Loop je door tijdens deze ‘dialoog’, dan praten de NPC’s rustig verder met het idee dat je nog voor hen staat.

En dan zijn er ook nog de ‘achtbaanritjes’: scènes waarin je wel een wapen in je handen hebt, maar het niet uitmaakt of je vijanden doodschiet of niet. Een spannend moment in een lift met een NPC die schreeuwt dat het bijna misgaat omdat jullie worden aangevallen, terwijl je rustig voor je uit aan het staren bent, wordt haast komisch wanneer het allemaal goed afloopt zonder ook maar een vinger verroerd te hebben. Metro: Last Light leunt op beleving en angst, en die illusie wordt hard verbroken door dit soort gebeurtenissen. Achter NPC’s aanhobbelen en toekijken hoe de actie zich voltrekt, maakt een survivalgame nou niet echt bepaald spannend.

Vieze, gemuteerde kruipbeesten… bah!

Maar die bloedstollende momenten zijn er wel! Zodra je in je uppie door donkere tunnels vol gemuteerde schorpioenen en spinnen moet wandelen, wordt de game oprecht meeslepend. Op deze momenten hangen er overal spinnenwebben die jouw beweging vertragen wanneer je er doorheen loopt, dus je pakt een flinke aansteker om de webben in de fik te zetten. Je hoort in de achtergrond de griezelige wezens allerlei nare geluiden maken. Jij bent op weg om een schakelaar te activeren zodat je snel verder kunt, maar je kunt niet snel een sprintje trekken. Dat durf je niet, want straks komen er zes van die beesten tegelijk. Nee, je loopt langzaam, je wilt die vieze beesten één voor één uitschakelen.

Daar is licht voor nodig, in het geval van de ondergrondse mutaties. Deze schorpioenen en spinnen kunnen niet tegen fel licht, dus je zet de lamp op je helm aan zodat je recht in hun griezelige gezichten kunt schijnen. Maar eigenlijk wil je dit niet, want deze wezens zijn zo vies vormgegeven, en hun animaties zijn zo realistisch, dat je er de kriebels van krijgt. Toch schijn je maar, waarna jouw gluiperige doelwit zich snel terugtrekt… met al die walgelijke harige poten van ze. Schijn genoeg licht op ze, en ze zullen even steigeren zodat je hun zwakke plek kunt raken. Dit is de enige manier om ze dood te krijgen. Is dat alles? Uiteraard niet, want je lamp raakt leeg en dient opgeladen te worden. Dus tussen het sluipen, schijnen en schieten door, moet je ook nog haastig je lamp opladen om de beesten van je af te houden. Nee, wanneer je met deze vieze onderkruipers te maken hebt, is het geen kwestie van rennen en knallen.

Nazi’s, communisten en werpmessen

Knallen doe je wanneer je menselijke tegenstanders treft. In het universum van Metro zijn er diverse facties, waaronder de nazi’s en de communisten. Dit zijn uiteraard geen vrienden van je en dus zul je ze onderweg uit moeten schakelen. Hier valt geen greintje uitdaging te vinden omdat de AI zo godsgruwelijk achterlijk is. Het gezichtsveld van de menselijke vijanden is dermate beperkt, dat ze net zo goed een blinddoek kunnen dragen. Met regelmaat zit ik gehurkt naast twee converserende vijanden, of zelfs recht tegenover ze. Er is een mechaniek die aangeeft wanneer je zichtbaar bent en wanneer niet, en ik weet dat sluipen in driedimensionale werelden niet eenvoudig te programmeren is, maar dit is wel vrij belachelijk.

Als je even gezien wordt en je wilt ontsnappen, is het een kwestie van wegrennen en even in de schaduw wachten. De vijanden zullen wel alert blijven (gelukkig), maar ze zijn vrijwel meteen het spoor bijster. Vanaf dit moment ga je weer vrolijk verder met het uitmoorden. Dit kun je doen door headshots te maken, wat geen probleem moet zijn omdat ze maar al te graag hun koppen uitsteken of zelfs verkeerd dekking nemen, al is het slimmer om je werpmessen te gebruiken. Hele kamers vol soldaten heb ik uitgemoord met mijn vijf werpmesjes, die elke (niet bepantserde) infantrist met één worp uitschakelt. De messen maken daarbij geen geluid, en je kunt ze na jouw misdaad weer oppakken. En wees daarbij niet bang om een mes te werpen naar een nazi of communist die van een paar meter afstand met zijn collega aan het praten is; het abrupte einde van de dialoog is voor de AI geen reden tot paniek. Kogels heb je alleen nodig wanneer een vijand een dik harnas draagt: één kogel door het vizier is voldoende.

Gebrek aan schaarste

En daarmee wordt ook meteen de illusie van schaarste gesloopt: je hebt altijd genoeg kogels. De AI laat zich gemakkelijk door zijn kop schieten en de werpmessen nemen veel werk uit handen, dus je hebt vrijwel te allen tijden een volle zak ammunitie. De vooroorlogse kogels – wat een aparte vorm van ammunitie is die sterker is dan de gebruikelijke variant – zul je niet nodig hebben. Wellicht dat je deze in kunt zetten tegen mutanten, maar ik gebruik ze enkel als valuta. Niet dat ik ze nodig heb, want ik had al vrij snel mijn gewenste arsenaal aan wapens, inclusief upgrades. Met deze overvloed aan kogels, wordt sluipen een optie, niet de broodnodige manier om te overleven zoals de game je wilt doen geloven.

En dat brengt me bij een ander punt dat ik wel aan moet kaarten: Ranger Mode. Je kunt de moeilijkheidsgraad verhogen voor extra uitdaging, al doet dit niet meer dan vijanden in kogelsponsen veranderen. Er is ook (net als in Metro 2033) de Ranger Mode. In deze modus heb je geen HUD, liggen er minder kogels door de wereld verspreid en zouden de gevechten meer ‘brutal’ zijn (wat dat ook mag betekenen). Ranger Mode is, volgens de officiële website van de game, “the way it was meant to be played.” Klinkt perfect, ware het niet dat deze modus enkel beschikbaar is voor mensen die pre-orders hebben geplaatst, of voor degenen die bereid zijn vijf dollar meer te betalen. Belachelijk. Uitgever Koch Media heeft verscheidene redenen opgegeven voor deze actie, waaronder het excuus dat THQ dit al in werking had gesteld en dat het niet meer terug te draaien was. Maar verzetten tegen deze vermeende daad van THQ doet Koch Media niet, want ze blijven vol trots zeggen dat Ranger Mode de enige juiste manier is om het spel te spelen.

Dat lijkt mij ook de beste manier om deze game te ervaren, maar ik weiger om dit soort praktijken te steunen. De Ranger Mode-DLC is geen onderdeel van het spel zoals ik hem ontvangen heb, dus ik kan ‘de enige echte manier’ niet ervaren en meenemen in mijn recensie. Wellicht had het enkele problemen kunnen verhelpen. Niet allemaal, want het feit blijft dat de beleving van Metro: Last Light met regelmaat bruut verstoord wordt door een statische wereld en een gebrek aan interactie.

Deze game is gespeeld op de PC

Conclusie en beoordeling

7
Metro: Last Light weet de wereld die omschreven wordt in de gelijknamige boekenreeks mooi vorm te geven. De claustrofobische en grimmige sfeer komen goed tot hun recht dankzij de fraaie graphics. Dit alles komt haast perfect samen wanneer je in je eentje door een donker gangenstelsel moet lopen en je de gemuteerde wezens in de achtergrond hoort sissen. Helaas worden deze momenten van angst en spanning afgewisseld met belevenisbrekende problemen zoals statische NPC’s, gebrek aan interactiviteit en de achterlijke AI die geen enkele vorm van uitdaging biedt. Metro: Last Light is een tegenstrijdige ervaring die ik niet iedereen blind kan aanraden.
  • Enge momenten
  • Bovengrondse wereld
  • Atmosfeer
  • Lichteffecten
  • Gebrek aan schaarste
  • Statische wereld
  • Domme AI

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Laag punt voor een goede game al kan ik het wel begrijpen:)
    Ik ben gelukkig 1 van diegene met een Nvidia kaart in mijn pc en hier loopt de game goed.
    Maar als je kijkt wat voor systeem je nodig hebt om hem helemaal open te spelen en dan kijkt naar bv Crysis 3 dan vind ik de graphics toch een beetje tegenvallen.



    Kwa gameplay vermaak ik me uitstekend:D

  • Jammer, mij lijken de metro games in potentie altijd heel goed maar ze komen eigenlijk altijd net te kort voor mij om m'n beperkte budget aan te besteden.

  • haha, zelfs op mijn gt650m draait deze game soepel op medium instellingen.

  • PC review, nice IG!

  • Nu je het zegt inderdaad:)



    Very Nice indeed:D:D:D

  • Vanavond weer verder spelen :) Jammer van de AI maar het verhaal is wel erg goed vindt ik :).

  • Na het lezen van dit artikel verdient deze game misschien toch een klein beetje meer waardering.



    Former THQ Pres: Metro Makers The 'Jamaican Bobsledders' Of Developers
    http://kotaku.com/former-thq-pres-met…

  • Ik heb dat artikel ook gelezen. Grote waardering voor hen.



    En het toont dat talent je veel verder helpt dan een gigantisch budget tegen een game aansmijten. Veel grote publishers kunnen er iets van opsteken.

  • Dat is misschien wel waar; ik gun elke toffe ontwikkelaar wel een goed cijfer (en helemaal een underdog als deze), maar feit blijft dat gamers veel geld moeten lappen om een spel in huis te halen. Ik wil nooit de lezers voorliegen en mensen iets aansmeren wat ze misschien ontzettend kut vinden.

  • Ranger hardcore is ook behoorlijk waardeloos, ze hebbe necht alles weg gehaald dus ik kan nu nooit zien hoeveel kogels ik heb en kan ik ook niet mijn granaten selecteren.



    Maar waarom Infinite nou wel een goed cijfer krijgt en deze niet?

  • Over dat stukje: ''Technisch PC-gedoe''



    Zelfde probleem hier, met 2 AMD kaarten in crossfire. Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat dit vandaag de dag nog kan. Het moet gewoon goed werken op ieder merk of type videokaart en niet maar op 1 fabrikant.



    Dit terwijl ik een prima systeem heb die dit alles op ze'n hoogst zou moeten draaien. Maargoed dit zegt ook wel weer iets over pc gaming. Wat ik al in een ander bericht eens zei, je bent meer bezig met settings kloten dan daadwerkelijk te spelen en dan speelt het vaak nog niet eens zo lekker.



    Blij dat de volgende generatie consoles al snel uitkomen!



    Edit: Ik lees dit net op Facebook:



    ''A new update has been released on Steam, which improves AMD performance and offers FOV customization. Patch notes:



    1. Optimized performance for AMD hardware.
    2. Fixed shadow visual corruption bug on AMD 7xxx cards.
    3. Fixed issue with game starting only in 3:1 resolution on some TV’s.
    4. Added attribute "r_base_fov" in the user.cfg file, which will allow you to change FOV. The attribute will appear in the user.cfg configuration file, located in "%LOCALAPPDATA%\4A Games\Metro LL" after starting up the game.



    If the patch does not automatically download for you, restart your Steam client.''

  • Voor de gene die steeds blèren waarom ik geen pc gamer ben maar een console gamer, nou daarom. Ik was dat soort gezeik met m'n hardware meer dan zat.
    On topic, wow een 7!

  • Eens met Tielo. De eenvoud van het niet zorgen hoeven maken of een game wel goed draait op jouw computer, is erg fijn aan een console. Vaak ziet het er alsnog mooi uit, kijk naar Uncharted of Gears of War bijvoorbeeld.

  • Tsja, dit is dan weer zo'n NVIDIA exclusive. Hetzelfde verhaal was gaande met Tomb Raider op NVIDIA kaarten. Die game draait nog steeds 10x beter op een AMD kaart. Meestal heb je zo'n 60fps meer op een 7970 in vergelijking met een 680. Ook belachelijk.



    Wat je zelf al zegt, stom dat dit op de dag van vandaag nog zo moet. Geef beide fabrikanten gewoon op tijd de code zodat ze beide de driver kunnen optimaliseren. Niet een fabrikant het voordeel geven en dan op de launch dag de andere fabrikant toegang geven tot de benodigde files.



    Een game zal altijd wel voordelen hebben op een kaart van een van de twee kampen. Maar dat sommige games gewoon totaal ruk draaien op sterke kaarten is te lomp voor woorden.

  • De game is nog niet uit in Europa of het probleem is al ge-fixed.
    Jullie maken van een mug een olifant, er zijn zelfs geen problemen geweest voor ons Europeanen. Of hebben jullie hem gepirate mss ?



    In dat geval heb je geen recht tot klagen. Ik ga ook geen broek in de winkel gaan stelen om daarna in diezelfde winkel terug te komen en klagen dat ze mij te klein is.

  • Erg jammer van die AMD problemen en Ranger mode DLC.



    Had die problemen er niet geweest was dit zeker een topper. Ik vond de eerste metro een fantastische game dus ik ga deze zeker halen… van zodra hij werkt op AMD kaarten.

  • Ontzettend jammer dat ze de AI niet verbetert hebben en ook dat 'gebrek aan schaarste' is erg jammer. Dit was één van de beste dingen uit Metro 2033. Toch ga ik deze zeker nog eens aanschaffen, simpelweg voor de geweldige setting.

  • Een goed voorbeeld waarom ik dus op de console game en niet op een PC.



    Wat ik vreemd vind is dat scripting hier als iets slechts wordt ervaren en de score negatief beïnvloed terwijl een niet nader te noemen IP die jaarlijks uitgebracht wordt door Activision 100% scripted is en telkens hoog scoort zonder een negatief woord over het feit dat het scripted is.



    Scripted hoeft niet vervelend te zijn, de hele Half Life 2 saga is scripted en Gordon Freeman spreekt geen woord, toch is die game ondanks dat hij echt heel gedateerd is nog steeds niet overtroffen.



    OT: een 7, goede game dus met rauwe randjes. Ik koop hem wel in de budget bak, heb ik met Metro 2033 ook gedaan en daar mezelf waanzinnig mee vermaakt.

  • Ik vind CoD (want daar heb je 't over, neem ik aan) ook geen goede serie meer, mede om deze reden. Ik zou dit punt zelf ook aansnijden mocht ik die games recenseren.



    Maar bij CoD is het wel iets meer toegestaan omdat de ontwikkelaar meer een simpel actiespektakel voor ogen heeft, terwijl Metro echt draait om beleving. In veel andere recensies lees ik hoe geweldig de 'immersion' wel niet is en dat dit de reden is voor een 8,5 of een 9, maar ik ervaar dat heel anders.

  • Beoordelend op de review had het nog wel een lager cijfer mogen zijn in mijn ogen, dat zijn wel zaken die flink de game-ervaring beperken vind ik

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord