1. Donkey Kong Country Returns 3D Review

Donkey Kong Country Returns 3D Review

Donkey Kong, een klassiek videogamepersonage, heeft in de loop der jaren nooit problemen gehad met het vinden van werk. Als ritmisch bongo docent, antagonist in de dagen van weleer of als krachtpatser in een vechttoernooi. De grote aap heeft een solide Curriculum Vitae opgebouwd in de loop der jaren. Dat neemt niet weg dat zelfs de grote der aarde een oud project – zoals Donkey Kong Country Returns - van stal halen om op een relatief eenvoudige wijze vlug wat geld te verdienen. Want laten we eerlijk zijn, iedereen moet bananen op de plank hebben.

Pittig platformen

Aan het script van de heruitgave is in ieder geval niet gesleuteld. Donkey Kong’s motivatie is simpel. Een aantal rare zwevende maskers van de Tiki Tak-stam hebben de lokale dieren van het eiland gehersenspoeld en er vandoor gegaan met de bananen van de gorilla. Van level tot level en wereld tot wereld springt, vliegt, zwaait en slaat de koning van de jungle zich een weg terug naar zijn voedsel.

Elk van de acht werelden bulkt van de sfeervolle levels die smeken om verkend te worden. Overal bevinden zich verstopte gangetjes met bonuslevels en verzamelvoorwerpen, zoals de bekende K-O-N-G letters. Het is werkelijk waar onmogelijk om alles in één keer te vinden, onder elk bloemetje, struikje of rotsblok kan een puzzelstukje of muntje liggen. Daarnaast zijn er nog genoeg platformen met dubbele bodem waarin een bonuslevel te vinden is. Na het avontuur van zo’n tien uur is er dan ook nog genoeg te ontdekken en haal je met gemak nog flink wat uren plezier uit Country Returns 3D.

Multiplayer

Ook in de heruitgave is het mogelijk om met een extra speler het avontuur te doorlopen. Helaas biedt Nintendo niet de mogelijkheid om de Tiki Tak-stam te verslaan vanaf één gamekaart. Wil je dus met meerdere spelers aan de slag, dan zullen beide spelers het spel moeten aanschaffen.

Tijdens het platformen is er genoeg diversiteit met manoeuvres om te zwaaien aan lianen en vast houden aan specifieke oppervlaktes. Hierdoor ben je niet alleen horizontaal, maar ook verticaal bezig. Ook vind je er een overvloed aan gevaarlijke mijnkar levels evenals vrolijke destructieve neushoorn stukjes en raket aangedreven secties die een subtiele manier van besturen vereisen. De variatie is groot en op het moment dat je voorbij de eerste paar werelden bent, knalt de moeilijkheidsgraad flink omhoog.

Nieuwe-stand

In feite is er bijna niets verandert aan de game ten opzichte van zijn grote Wii-broer, maar om 3DS-bezitters te voorzien van nieuwigheden is er een compleet nieuwe modus toegevoegd. Op het moment dat spelers de game opstarten hebben zij de keuze uit de originele stand en de nieuwe stand. De originele stand biedt alles wat de Wii-versie heeft, de nieuwe stand doet daar dan nog een schepje bovenop. Het verhaal en de levels zijn hetzelfde, maar Donkey en Diddy beschikken nu over een extra leven – iets wat zéér welkom is – en de bananenmunten kunnen gebruikt worden om speciale voorwerpen aan te schaffen. Met deze voorwerpen kan de speler extra klappen incasseren terwijl zij op een mijn kar of raket zitten of een valpartij overleven. De voorwerpen zijn perfect voor leken, maar verminderen de uitdaging voor echte platform veteranen.

Ook de originele stand is aangepast, zij het lichtelijk. Waar de Wii-versie gebruik maakt van het gezwaai van de Wiimote is dat nu vervangen door de schouderknoppen. Het werkt veel intuïtiever tijdens het pittige platformen door de acht werelden dan een snel gemaakte schudbeweging.

De platformavonturen van Donkey en Diddy passen goed op de 3DS, niet alleen dankzij de aangepaste besturing en de nieuwe-stand, maar ook dankzij de 3D-functionaliteiten. De 2D-levels wisselen in de Wii-versie al regelmatig van perspectief en dat komt dankzij het 3D-effect nu beter tot zijn recht. Alle extra werkzaamheden die Nintendo in de game heeft gestopt, voegen daadwerkelijk iets toe en dat is op zichzelf al een enorm compliment. Het laat zien dat een klassiek videogamepersonage als DK ook tijdens een heruitgave kwaliteit aflevert en niet alleen vluchtig geld wil verdienen.

8,3
Donkey Kong Country Returns 3D slaagt erin beter te zijn dan het origineel door slim en eenvoudig gebruik te maken van de hardware mogelijkheden van de Nintendo 3DS. Het 3D-effect en de aangepaste besturing zijn een verademing voor de mensen die de Wii-versie gespeeld hebben. Het grootste pluspunt zit echter in de nieuwe stand dat speciaal ontwikkeld is voor de 3DS en op een fantastische wijze een console-ervaring weet om te zetten naar een handheldformaat.
  • Genoeg te verzamelen
  • Ouderwets pittig
  • Geweldig leveldesign