CastleStorm recensie

Ridders en Vikingen staan lijnrecht tegenover elkaar wanneer in CastleStorm een lange periode van vrede plotseling verbroken wordt. De Noormannen hebben namelijk ineens de moed gevonden om jouw kastelen te belegeren en daar moet een stokje voor gestoken worden. Het is jouw fort of het hunne in deze vrolijke combinatie van tower defense en Crush the Castle (of Angry Birds voor de jongere gamers onder ons).

Sloop je slot

In zo’n beetje iedere missie van CastleStorm krijg je de taak om ervoor te zorgen dat jouw kasteel zoveel mogelijk intact blijft, terwijl het bouwwerk van je tegenstander met de grond gelijk gemaakt moet worden. Dat doe je met behulp van verschillende manschappen zoals simpele soldaten en boogschutters, maar voornamelijk met de gigantische kruisboog die op de poort van je slot gemonteerd is.

In dit ding steek je vooral pijlen die ideaal zijn om ook wat marcherende Vikings te doorboren, maar je gaat er ook de vijandelijke kasteelmuren mee te lijf. Door met sterkere munitie zoals rotsblokken of bommen de fundering van het andere kasteel op de juiste punten te raken, stort de boel in. Dat brengt je niet alleen dichterbij de overwinning, maar het zorgt er ook voor dat je, heel strategisch, bepaalde kamers in een kasteel kan raken. Iedere ruimte brengt namelijk zijn bonussen met zich mee. Raak je bijvoorbeeld het gedeelte waar boogschutters worden getraind dan kan je vijand die niet meer produceren.

Dit zorgt ervoor dat ook jij tussen de missies door goed moet nadenken waar je wat neer zet in jouw kasteel. De game biedt je de mogelijkheid om zelf de architect uit te hangen en een kasteel in elkaar te zetten. Het kost alleen aardig wat tijd om zelf een heel gebouw te metselen en de standaard bouwwerken steken, voor wie gewoon de game wil doorlopen, prima in elkaar. Wie overal de hoogste score wil halen dient iets meer tijd en moeite in zijn kasteel te steken.

Eindeloos knokken

De game daagt je met strenge, maar rechtvaardige beoordelingen uit om vooral ieder level nog eens te proberen om een betere tijd of score neer te zetten. Dat de campaign niet al te lang is, wordt door dit gegeven al een beetje goedgemaakt. Pas nadat je voor de eerste keer het verhaal hebt uitgespeeld, heb je alle wapens en bonussen tot je beschikking en zijn al je middelen ook behoorlijk te upgraden. Die nieuw verworven vaardigheden zijn ook gewoon te gebruiken in, challenges (lokale) multiplayer en een soort endless-modus waarin je het, hoe raad je het, tegen een eindeloze stroom vijanden opneemt.

Het verhaal biedt op zichzelf al genoeg variatie voor wie daar naar opzoek is. Het merendeel van de missies komt neer op het vernietigen van het vijandelijk kasteel, maar zo nu en dan wordt er een draai aan gegeven. Zo is in de ene missie ineens je kruisboog onklaar gemaakt en moet je enkel leunen op je manschappen en in een andere missie stap je als ridder zelf het 2D slagveld op om de vikingen een kopje kleiner te maken. Best een leuk idee en afwisselend is het zeker, maar je wordt er niet altijd even goed over geïnformeerd voor iedere missie waardoor je vlak daarvoor nog investeert in sterke soldaten terwijl je die in de komende missie juist niet mag gebruiken. Het zijn kleine details, maar het zit het speelplezier soms best in de weg.

De super vrolijke aankleding van CastleStorm weet best wat goed te maken. De game zit vol met kleine details zoals bonussen voor headshots op vijandelijke manschappen en korte, maar geestige tussenfilmpjes. CastleStorm is behoorlijk charmant en die charme blijft de hele game behouden.

CastleStorm pikt van allerlei games elementen en weet er ook nog een leuk geheel van te maken. De charmante stijl en de vele opties om met je kasteel in de verdedig of in de aanval te gaan maken van deze game een plezierig uitstapje naar de middeleeuwen.

• Zelf je kasteel bouwen
  • Vrolijke stijl
  • Informeert je niet altijd even goed