Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara review

Vele arcade beat ‘em up-fans refereren naar Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time als de beste in dit genre, maar dan hebben deze fans waarschijnlijk nog nooit de Dungeons & Dragons-games van Capcom gespeeld. Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara is een HD-remake van de CPS-2-titels Dungeons & Dragons: Tower of Doom (1994) en Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara (1996). Deze arcadeklassiekers zijn het best te omschrijven als beat ‘em up RPG’s die vooral goed tot hun recht komen wanneer je met twee of drie vrienden samenspeelt. In de tijd van uitgave waren deze games niets minder dan briljant, omdat ze diverse elementen zo tof combineerden. Na een paar minuten samenspelen waren spelers totaal verdwenen in de belevenis en waanden zij zich in de wereld van Dungeons & Dragons. Gezamenlijk de meest uiteenlopende monsters verslaan, maar ieder met een totaal ander personage… oké vandaag de dag stelt het misschien niet veel voor, maar het zijn nog steeds verdomd leuke games!

Klassieke beat ‘em ups

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara voegt de twee side scrolling beat ‘em ups samen in één pakket, zoals je dat wel vaker ziet bij HD-remakes. In het hoofdmenu kun je met een druk op de knop wisselen tussen Tower of Doom en het vervolg Shadow over Mystara. En hier moet ik meteen eerlijk zijn: het is leuk om Tower of Doom een paar keer te spelen, maar uiteindelijk is Shadow over Mystara de game waarvoor ik deze HD-remake opstart. In essentie zijn de games nagenoeg hetzelfde en bevatten ze veel van dezelfde mechanieken, maar het vervolg doet alles een stukje beter.

Beide games zijn in de basis vrij simpele beat ‘em ups; ze brengen echter veel variatie met zich mee in de vorm van keuze. In Tower of Doom kun je uit vier verschillende personages kiezen (Fighter, Dwarf, Elf en Cleric) en Shadow over Mystara voegt daar nog eens twee aan toe (Magic-User en Thief). Elk personage heeft eigen moves en vaardigheden, en daarbij kun je gedurende het spel ook nog enkele wapens en andere items oppakken. Het is geen Diablo III of Borderlands 2, maar het biedt nog steeds genoeg afwisseling om de beat ‘em ups niet te laten verzaken in simpelweg knoppenrammen. Daarvoor zijn de vijanden ook te divers en uitdagend; de AI omcirkelt spelers constant, en elk type vijand valt op een eigen manier aan. De games zijn dus lekker pittig en gevarieerd.

Variatie

Die variatie gaat echter een stuk verder in Shadow over Mystara. Na het voltooien van de meeste gebieden, krijg je de keuze om een pad te kiezen: ga je voor de korte maar gevaarlijke route, of ga je voor de veilige omweg? Deze keuzes bepalen het strijdtoneel, dus het heeft zeker nut om het tweede deel meerdere keren uit te spelen. En laten we de verschillende eindes per personage niet vergeten. Wanneer je Shadow over Mystara met een groep vrienden uitspeelt, krijgt ieder een eigen epiloog te zien die bepaald wordt door verschillende factoren (het bezitten van een wapen of item, hoeveelheid geld, et cetera). Dit is één van de redenen waarom het vervolg een stuk interessanter is om te spelen, maar niet de enige.

Want ook al zijn beide games prima beat ‘em ups die lekker vechten, het tweede deel is merkbaar sneller en soepeler. Je loopt simpelweg iets sneller over het scherm, en de transitie van de ene aanval naar de andere voelt beter aan. Veel speciale aanvallen zijn in beide delen verwerkt, zoals een sprintende aanval of een soort uppercut/shoryuken, maar Shadow over Mystara heeft net iets meer mogelijkheden – zoals een sliding waarmee je vijanden kunt ontwijken of vluchtig alle voorwerpen in je pad kunt oppakken. Ook helpt het vernieuwde menu enorm; in Tower of Doom moet je onderin het scherm kijken om te zien welk item je geselecteerd hebt, terwijl dit in het tweede deel middels een cirkelvorming menu bij jouw personage getoond wordt. In Shadow over Mystara wordt de balk onderin het beeld gebruikt voor jouw harnas, helm en andere uitrusting die je vindt – nog een toevoeging die het tweede deel een stuk interessanter maakt.

Vault points en andere extra’s

Deze uitrusting is echter vrij zwak en gaat na kort gebruik al stuk, iets wat fans van deze games al jarenlang dwarszit. Gelukkig is daar nu een oplossing voor. In de remake is een ‘extra laag’ aan uitdagingen toegevoegd die een paar interessante opties biedt. Door het spelen van de games en het behalen van specifieke uitdagingen (een aantal vijanden verslaan, een zekere hoeveelheid items gebruiken) krijg je vault points die te besteden zijn in de vault. Hier vind je concept art, ‘secret files’ en nieuwe spelregels die je kunt kopen met vault points. Vooral de nieuwe spelregels zijn interessant. Eén van de regels zorgt ervoor dat spelers met elke rake slag een beetje health terugkrijgt, maar er is ook een regel die gevonden uitrusting onbreekbaar maakt. Nu hoef je niet meer bang te zijn dat je toffe helm na één level al gesloopt is.

Verder is de game nu ook op een hogere resolutie te spelen – of op de ouderwets lage resolutie, als je dat leuk vindt – en je hebt drie grafische filters om uit te kiezen: geen, smooth en sharp. Ook kun je scanlines aanzetten zodat het ouderwetse arcadegevoel helemaal naar boven komt, en uiteraard is de game nog steeds in co-op speelbaar, zowel online als offline. Er zijn genoeg opties om de games te spelen zoals jij dat wilt, al zul je uiteindelijk toch het meest Shadow over Mystara spelen omdat dit duidelijk de betere game is.

Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara is een bundel van twee toffe beat ‘em ups die nog altijd de moeite waard zijn om te spelen. Hoewel het tweede deel de echte klassieker is die je keer op keer blijft spelen, terwijl het eerste deel meer een geinige toevoeging aan het pakket is. De online en offline co-op werken perfect, en het nieuwe vault point-systeem waarmee je game-aanpassingen kunt kopen is een leuke extra. Als je één van de beste arcade beat ‘em ups ooit wil spelen, moet je Chronicles of Mystara kopen.

8
  • Klassieke beat ‘em ups
  • Goede toevoegingen