1. Company of Heroes 2 Review

Company of Heroes 2 Review

De Russische oorlogsmachine tijdens WO2 sloeg als een tang op een varken. Propaganda wakkerde de vuren van vrijwilligers aan, maar in feite draaide de motor op angst. De Duitse vijand rukte genadeloos op, maakte soldaat en burger af en werkte koelbloedig aan het bereiken van zijn doel: Moskou. Met minstens zoveel meedogenloosheid vocht Rusland terug, zonder de eigen strijdmacht in acht te nemen. Een Russische soldaat streed met oogkleppen op. Wie omdraaide, werd gedood door strijdmakkers. Een al venijnige oorlog werd op deze manier bloediger en gruwelijker dan ooit tevoren. Toch stammen er verhalen van heroïek uit deze tijd en inspireert dit Oostfront tot indrukwekkende fictieve historie. Company of Heroes 2 is daar een spectaculair voorbeeld van.

Correspondent aan het Oostfront

In Company of Heroes 2 volgen we Lev Abramovich Isakovich, een luitenant annex oorlogsjournalist. Hij blikt in een Siberische cel met zijn voormalige bevelhebber Churkin terug op zijn beleving van de oorlog. De dialogen tussen de twee Russen introduceren elke keer de levels en luiden deze ook weer uit. Beide heren brengen twee heel verschillende en interessante visies op de oorlog naar voren, maar door de houterige, dikwijls lelijke animaties en dik aangezette dialogen voelen hun gesprekken vaak ongemakkelijk aan. Het is maar goed ook dat het echte verhaal in gameplay wordt verteld.

Levs verhaal speelt zich af in veertien missies, die hem van grote steden naar open vlakten leiden en van de ene kant van het Oostfront naar de andere. Ze spelen zich niet allemaal chronologisch af, maar zijn meer gerangschikt op onderwerp. Zo draaien de eerste missies vooral om de gruweldaden van de Russen tegenover hun eigen land en soldaten, om de Duitse vijand maar te beletten. Akkers worden verbrand, huizen vernietigd en apparatuur opgeblazen, zodat de vijand er niets van kan gebruiken. De tactieken zijn bruut, maar zorgen wel voor een keerpunt in de oorlog. In latere missies volgen we dan ook een Lev die deel uit maakt van het oprukkende Russische leger.

Er zit veel potentie in de opzet van de singleplayer van Company of Heroes 2 en jammer genoeg is die niet helemaal benut. Zo voelen missies meer aan als uitgebreide interactieve instructievideo’s. Je maakt kort kennis met de verschillende facetten van bijvoorbeeld Generaal Winter en TrueSight. Daar de verhaalmodus best kort is, krijg je niet de mogelijkheid vaker aan te klooien in sneeuwstormen met alle Russische eenheden tot je beschikking. Het is daarom een gemiste kans dat er niet meer herinneringen van Isakovich te spelen zijn. De verschillende levels bieden wel allemaal gevarieerde en degelijke actie, maar er had meer in gezeten. Dit wordt duidelijk in korte uitstapjes waarin een vijftal sluipschutters in de bossen hun kameraden moeten bevrijden uit Duitse tengels, of een klein team een Tigertank moet overnemen. Deze levels hebben de impact die we van Company of Heroes gewend zijn.

Meesterlijke modi

Company of Heroes 2 laat zich pas van zijn beste kant zien in de twee andere modi die het biedt: Skirmish en Theatre of War. De Skirmish kennen we al uit het vorige deel. Deze is minstens zo intens en boeiend als die van zijn voorganger, vooral door enkele toevoegingen aan de gameplay. We doelen dan natuurlijk op het winterweersysteem en TrueSight. Waar de singleplayer maar weinig inspeelt op de verrassende sneeuwstormen en vrieswinden, laat je in Skirmish met veel plezier in je eentje of met anderen soldaten rondbanjeren in de vorst. Het zorgt ervoor dat je extra goed let op je manschappen. Ze moeten precies zo staan om agressief dan wel defensief te handelen, terwijl ze tegelijk beschermd worden door een warm vuurtje.

TrueSight draagt ook bij aan die tactische plaatsing van je manschappen. Dit systeem zorgt ervoor dat de speler alleen ziet wat zijn manschappen zien. Op de speelvelden van krap bebouwde steden en dik beboste gras grasvlakten, kan daarom om elke hoek een hinderlaag liggen. Aangezien elke soldaat zijn gewicht in lood (lees: kogels) waard is, is het van groot belang voorzichtig te werk te gaan. Andersom biedt deze mechaniek de mogelijkheid vallen te leggen voor je vijanden. Het geeft een immens gevoel van trots en voldoening als een bataljon van de tegenstander met open ogen in een val loopt en jij met een druk op de knop dood en destructie ontketent. Daarentegen zorgt het gebruik van artillerie er voor dat deze spanning grotendeels verdwijnt. De mortierinslagen vliegen je dikwijls om de oren en voor je er erg in hebt, ben je je linie kwijt en stormen de Duitsers of Russen met het grootste gemak je basis binnen.

Sowieso gebeurt het wel vaker dat je opponent met een groepje soldaten zonder pardon op jouw basis verschijnt. De AI is namelijk erg wisselvallig in zijn tactieken. Soms bewegen vijanden traag en voorzichtig, maar het komt net zo vaak voor dat ze als een kip zonder kop jouw soldaten voorbij rennen. Het kan dus wel eens voorkomen dat drie of vier idioten tussen jouw gebouwen rondzwerven met een duidelijke doodswens in hun achterhoofd. In feite werkt de AI overigens redelijk goed. Soldaten bewegen en handelen bijvoorbeeld zoals je zou verwachten. Ze nemen dekking, zetten spervuren op om oprukkende groepen te dekken en bovendien flankeren ze je als je niet oplet. Desondanks zorgt de grilligheid ervan voor ergernissen.

A midwinter Night’s Explosion

Alle irritaties verdwijnen als sneeuw voor de zon in de Theatre of War-modus. Deze biedt solo-, coöperatieve en multiplayermissies, die het beste van de singleplayer en skirmish combineren. Zo verdedig je een basis tegen verschillende aanvalsgolven, of speel je simpelweg een multiplayerpotje met een AI-partner. Er is geen vooraf bepaald patroon zoals in de verhalende levels, maar ook niet zulke vrijheid als in de skirmish. Eigenlijk is er precies de juiste balans om het speelplezier gericht en gevarieerd te houden. Er is spanning, focus en explosiviteit, zoals we dat van Company of Heroes kennen.

Explosies zijn sowieso geweldige hoogtepunten van de game. Ontwikkelaar Relic Entertainment heeft zich uit de naad gewerkt om zo realistisch mogelijke geluidseffecten te verzorgen, wat ze ruimschoots gelukt is. Zelfs wanneer spervuren en artillerie-inslagen door elkaar klinken, hoor je elk zuiver schot en iedere geniale ontploffing. De visuele kant van dit knalfestijn is ook meer dan prima. Hoewel de game er degelijk uit ziet, excelleert Company of Heroes 2 in het afbeelden van vernieling en explosies.

Eigenlijk is er maar één andere game als Company of Heroes 2, namelijk zijn voorganger. Het moge duidelijk zijn dat het eerste deel een van de beste strategiegames aller tijden is; deel 2 heeft de ondankbare taak daar overheen te gaan. In zeven jaar tijd is er echter weinig veranderd of verbeterd aan de formule. Company of Heroes 2 voelt, in vergelijking met zijn illustere stamoudste, daarom als ‘meer van hetzelfde’. Hier is echter weinig mis mee. Zelfs met de paar misstappen en weinige aanpassingen, betreft het een dijk van een game, waar veel spelers vele uren bombastisch en spectaculair plezier uit zullen halen.

Conclusie en beoordeling

8,5
Na zeven jaar wachten stelt Company of Heroes 2 niet teleur. De meeslepende gameplay zoals we die van de serie kennen, zakt nergens in en wordt alleen maar intenser gemaakt door het winterse weer en TrueSight. Het is dan ook jammer dat het verhaal impact mist en de AI het hier en daar laat afweten. Desalniettemin is Company of Heroes 2 een fantastische game die garant staat voor meer dan genoeg strategisch genot.
  • Visueel degelijk
  • Auditief overdonderend
  • TrueSight
  • Winterweer
  • Typische CoH-gameplay
  • Artillerie te machtig
  • Gemiste kansen in singleplayer
  • Wisselvallige AI

Dit artikel delen

Over de auteur

Jules Schlicher (Eind)redacteur InsideGamer. Speelt graag alles, maar komt aan veel te weinig toe, en gaat dus maar door aan Fable en The Witcher 3. En vooral Xbox-games. Limburgse zaligheid sinds 1991.

Reacties

  • Deze game komt zeker in mijn collectie, lang naar uitgekeken.

  • Artillerie te machtig? Nou dan moet je CoH1 spelen daar is artillerie pss machtig. Voor mij heeft de game 3 nadelen. 1 is dat je maar uit 2 landen kunt kiezen 2 Als je recht voor iemand staat schieten ze nog mis. 3 geen annilahtion in matchmake. Dat vond ik het leukste om te doen. Nu kan dat alleen in een custom game.

  • Artillerie is juist prima, zolang je deze maar kan counteren. Veel minder sterk dan in deel 1 inderdaad. Door het gebrek aan verdedigingswerken zijn de linies wel minder stevig, maar komt alles neer snel manouvreren langs de linie en klaar is kees.

  • Wat ik zelf een heerlijke verandering vind. Ik vond het altijd al scheitirritant als er zware linies neergezet werden in het origineel. In COH 2 voelt het allemaal wat dynamischer aan.

  • "In zeven jaar tijd is er echter weinig veranderd of verbeterd aan de formule. Company of Heroes 2 voelt, in vergelijking met zijn illustere stamoudste, daarom als ‘meer van hetzelfde’."



    Dat was eigenlijk alles dat ik wou weten. Ik ga hem zeker nog een keertje kopen, maar ik wacht wel tot de prijs wat gedaald is.

  • Ik ben juist blij dat het meer van hetzelfde is ! Want voor mij is vernieuwing niet altijd positief zeker niet in een game als coh! Snap ook niet waarom sommige andere website dit als negatief zijn. Daarom duimpje up voor IG

  • voordeel van PC gamen, heb hem op releasedag voor 26 euro gekocht als steamkey…

  • 26 euro? waar?

  • BS wss. Voor 30 EUR kan ik je wel helpen denk ik, PM me als je meer informatie erover wilt.

  • Mag je link plaatsen ? :P dan :

  • Dit ziet er geweldig uit!

  • Zeer positief!
    Die gameplay formule was zeker goed in de voorgangers en nu in een nieuw verbeterd jasje is zeker een topper!



    Hopelijk komt deze ook nog in aanbieding tijdens de Steam Summer Sale binnenkort.
    Teveel games … te weinig tijd XD

  • Hmm, zeker geen nieuw verbeterd jasje, dat is marketingbullsh*t. Ik heb CoH1 grijs gespeeld zowel SP als MP. Puur vergelijkend is het minder dan de vorige, ook zonder expansion of mod!!



    Als dit zeven jaar nodig heeft dan weet ik het ook niet meer. Eeuwig zonde.

  • Ben het met je eens SB99. Ik hoorde hier en daar dat COH 2 in Steam Workshop komt. Als dat het geval is komen vast wel mods die de game beter maken.

  • De units/tanks lijken in deze versie meer op plastic figuurtjes dan op echte tanks met die lelijke kleurbanden. Ik heb ook het gevoel dat je nog dichter op de actie zit met die camera waardoor je overzicht nog minder is. Die gimmicks van kou en ijs zijn aardig, maar voegen verder weinig toe.
    Daarnaast zijn je units echt te blind om te poepen en missen vrijwel alles, zijn er veel te weinig units en gebouwen om mee te kunnen werken.. Verdedigingwerken bouwen is niet mogelijk, wtf! Generals zijn veel te gelimiteerd, oude systeem was beter. Meer tabletop warfare zonder realisme, ugh!



    Ik vind het echter wel jammer dat er niets is veranderd in die zeven jaar. Deel 1 was ook niet perfect, er hadden veel kleinigheidjes vernieuwd en verbeterd kunnen worden. Deze versie is zelfs simpeler in alles dan zijn voorganger.. erg jammer. Het nieuwe leuke is de mogelijkheid voor enkele missies co-op. Jammer dat de campaign-map alleen niet dynamic is voor multiplay of co-op sessies.



    Het spel blijft vermakelijk, maar als dit de toekomst van de beste RTS is, dan is het slecht gesteld met iedereens beoordelingsvermogen. Zijn we zo verpest door al die andere spellen, dat het behouden ( of een kleine verlaging ) van de status quo wel meevalt?



    Ik begrijp de overstap naar competitive play voor extra levensduur van je spel, maar god waarom moet dat altijd ten koste gaan van langzamere gameplay en realisme. Geef mij maar weer een variant die wat langer duurt en je echt strategisch bezig moet zijn.
    Dit is een real time tactics game, het heeft vrij weinig met strategie te maken.

  • Dit dus.



    Om zelf nog wat toe te voegen: de performance van de game is echt triest,
    Het damage systeem is totaal inaccuraat en de AI slaat nergens op.



    Vooral dat laatste is een slechte zaak. Dit is gewoon dezelfde AI als 7 jaar geleden. Ik vind dat onacceptabel.

  • En melee mist nog steeds, ze blijven nog op elkaar schieten (en missen nog ook) als ze 2 cm van elkaar verwijderd zijn.

  • Top vermaak. Ik heb al een paar epische battles online gespeeld.

  • Heb hem binnen geweldige game !
    Na het mooie eerste deel stelt het gelukkig niet teleur.

  • Ik verwacht dat, net als bij CoH 1, vrijwel alle tekortkomingen worden gepatched en uitgebreid met DLC. Waar een artillery te zwak of te sloom is wordt deze vaak bijgeschaafd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord