Aviation Empire Review - KLM geeft geschiedenisles

Aviation Empire is een Free to Play-game, die gemaakt is in opdracht van KLM. In eerste instantie verwacht je bij dit gegeven een matig product, dat alleen is ontstaan omdat een belangrijke meneer in een kantoorkamer met een groot bureau op een bepaald moment zei: ‘games, dat is zo populair, laten we daar even iets mee gaan doen!’

Tegendeel bewezen

Gelukkig bewijst de game al heel snel het tegendeel. Aviation Empire is een game waarin je de geschiedenis van de KLM naspeelt en moet proberen een succesvolle luchtvaartmaatschappij op te zetten. Daarbij begin je in deze Tycoon-game met een verbinding tussen Amsterdam en Londen. Met een oude bak verplaats je wat passagiers en na aftrek van de benzine- en onderhoudskosten houd je dan wat geld over om te investeren in nieuwe vliegtuigen, de vliegvelden zelf en het vrijspelen van nieuwe routes.

In de verhaalmodus van de game moet je per jaar dat je speelt aan een bepaalde opdracht voldoen. Dat begint heel makkelijk met het openen van een route van Amsterdam naar Parijs of het aankopen van een nieuw type vliegtuig, maar wordt al lastiger als je op een gegeven moment een route naar New York moet openen. Het vrijspelen van nieuwe vliegvelden kost geld en dus moet je over een stabiele stroom aan inkomsten beschikken. En daarvoor is het weer belangrijk dat jouw vliegtuigen op tijd kunnen vertrekken om zo de passagiers tevreden te houden. Dat bereik je op zijn beurt vervolgens weer door de juiste faciliteiten op de verschillende luchthavens aan te bieden. Als de gates vollopen, dan heb je geen ruimte meer om nieuwe vliegtuigen te laten landen en als het vliegveld niet over de juiste reparatiemogelijkheden beschikt, dan gaan jouw vliegtuigen beschadigd de lucht in en daarmee vliegen ze minder snel.

Aviation Empire is daarmee een Tycoon-game die je constant nieuwe uitdagingen geeft. Je bent of bezig met het verbeteren van je huidig vrijgespeelde vliegvelden, of je gebruikt je tijd om een nieuwe route te openen. Elk nieuw jaar brengt weer een nieuwe uitdaging en je speelt constant nieuwe elementen vrij. Zo krijg je nieuwe toevoegingen voor je vliegvelden of moderne vliegtuigen. Dat zijn echt de sterke elementen.

Echt Free to Play

Free to Play is meestal Pay to Win. In het geval van Aviation Empire is het mogelijk om unieke vliegtuigen tegen betaling vrij te spelen, maar je kunt heel goed zonder doen.

Maar er zijn ook duidelijke nadelen aan te wijzen. Zo is het redelijk onduidelijk waarom passagiers soms zo lopen te zeuren. Zelfs wanneer je alle faciliteiten op een vliegveld hebt, veel vliegtuigen laat vertrekken en die ook met een hoge snelheid naar de bestemming toevliegt, lopen passagiers te zeuren. En zeurende passagiers kosten je gewoon keihard geld. Je kunt ze tevreden maken door wat geld te gebruiken om cadeautjes te kopen en ze tijdelijk happy te maken, maar snel daarna krijg je hetzelfde gehuil weer voor je kiezen. En dat is irritant.

Ook is het vervelend dat je niet even makkelijk een vliegtuig op een bestaande route kan vervangen door een moderner vliegtuig. In dat geval moet je eerst het huidige vliegtuig verwijderen en met het nieuwe vliegtuig dezelfde route weer opzetten. Dat kost onnodig veel tijd en moeite.

Deze game is getest op de iPad

Aviation Empire is een game die je vele uren bezighoudt, je constant nieuwe uitdagingen geeft en je niet dwingt om je zuurverdiende centen uit te geven.

8