Kingdom Rush Frontier

Tower Defense-games en iOS gaan hand in hand. Sinds de eerste Fieldrunners zijn er echt enorm veel games in dit genre uitgekomen. Als gamer zie je daardoor soms door de bomen het bos niet meer. Waarom zou je nu nog een Tower Defense-game kopen als je er al drie op je apparaat hebt staan? Kingdom Rush Frontiers geeft antwoord in de vorm van een compleet pakket.

Uitstekende basis

In de basis is de game standaard Tower Defense. In een level moet je er voor zorgen dat vijanden het einde niet halen door allemaal torens neer te zetten. Daarbij heb je de keuze tussen een toren met een paar boogschutters, een toren met een tovenaar er op, een katapult-achtige toren en een toren waar een paar ridders uitkomen. De boogschutters schieten veel, maar zijn niet erg krachtig. De tovenaar kan de vijanden verzwakken, waardoor andere aanvallen harder aankomen. De katapult voert bombardementen uit, waarmee een grotere groep geraakt wordt en de ridders gaan te voet de strijd aan met de vijanden. Daarbij zorgen ze niet alleen voor schade bij de vijanden, maar zorgen ze er ook voor dat de vijand afgeremd wordt, waardoor andere torens het vuur kunnen openen.

Doordat je de torens enkel op vaste posities kan neerzetten, moet je meer strategische nadenken dan in bijvoorbeeld Fieldrunners. Daarmee is de game echter nog niet uniek. Dat wordt al meer het geval doordat je per elk level gebruik maakt van een held. Die held kan gebruikt worden om aan het begin van de inkomende waves een paar vijanden de kop in te rammen, maar kan ook als een last resort worden gebruikt. Vlak voor je basis, en dus vlak voordat de vijand een leven van je afneemt, kan hij dan de laatste vernietigende klap uitdelen of de vijand net genoeg af te remmen, zodat jouw torens dat laatste beetje schade kunnen toebrengen.

Hier bovenop verdien je per level een aantal sterren die overeenkomen met jouw prestaties. In tegenstelling tot andere games zijn de sterrenscores er in Kingdom Rush Frontier niet alleen voor je eigen ego. Je kunt ze inzetten om verschillende onderdelen te upgraden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je helemaal te focussen op het verbeteren van jouw riddertorens, zodat de ridders over meer leven beschikken of meer schade aan de vijand toebrengen.

Ook tijdens het spelen kun je torens upgraden, en een weer net iets uitgebreider dan we van Tower Defense-games gewend zijn. De techtrees van de torens zijn langer dan bij andere games en op een gegeven moment sta je voor de keuze om een toren te specialiseren. Ga je daarbij dan voor een katapulttoren die met elke inslag een aardbeving veroorzaakt, of kies je juist voor een soort Mechwarrior, die vijanden tot een halt toeroept en vogels uit de lucht knalt.

Variatie

Variatie is het toverwoord bij deze game en dat zie je dan ook terug bij de vijanden. Er zijn echt tientallen verschillende vijanden en je leert spelenderwijs hoe je welke vijand het beste aanpakt en zodoende op zo’n succesvolle wijze het level uitspeelt, om zo de begeerde sterren te bemachtigen.

Kingdom Rush Frontiers is een game die er voor zorgt dat je net even iets te vaak met een lege iPhone in het openbaar vervoer zit. Tegelijkertijd is er wel een klein minpuntje en dat is dat de game voor een Tower Defense-game ietwat aan de korte kant is. Op het moment dat je denkt op zo’n zestig procent te zitten, zie je de credits voorbij rollen. Dat had wel iets later mogen komen. Het enige wat je dan nog rest zijn het halen van alle sterren en je storten op een aantal pittige challenges.

Deze game is gespeeld op de iPhone 5

Toch is het duidelijk het positieve dat overheerst in Kingdom Rush Frontiers. Door de variatie en diepgang, zonder te vergeten hoe belangrijk toegankelijkheid is, vermaak je je zonder problemen uren met deze game. Een echte topper op iOS.

• Variatie
  • Diepgang
  • Toegankelijk