1. The Walking Dead: 400 Days

The Walking Dead: 400 Days

Het is geen geheim dat tijdens de zombie-Apocalyps de echte monsters veelal de overlevenden zijn die zo ‘gelukkig’ zijn dat ze nog niet in hersendode strompelende lijken zijn veranderd. Het slechtste komt naar buiten bij mensen die tot wanhoop worden gedreven. In 400 Days zien we de wereld niet uiteenvallen door de ogen van Lee en Clementine uit het eerste seizoen, maar vanuit perspectief van vijf nieuwe personages die ieder op hun eigen manier in bijzonder benarde situaties terechtkomen.

Kies je eigen avontuur

De opzet van 400 Days is iets anders dan je misschien gewend bent. Vanaf een prikbord bij een nabijgelegen tankstation kies je zelf welk verhaal je speelt. De vijf verhalen hebben gemeen dat ze zich allemaal rondom het eerder genoemde tankstation afspelen. Met wat sprongen door de tijd zie je hoe vijf personages in een tijdsbestek van vierhonderd dagen proberen te overleven. De volgorde waarin je deze verhalen speelt bepaal je helemaal zelf.

De verschillende hoofdpersonen krijgen allen op een andere manier te maken met de harde realiteit van de uiteengevallen wereld. Alle verhalen zijn ook op (niet zo) subtiele wijze aan elkaar verbonden. In het verhaal van Shell kom je samen met haar jongere zusje en een groep van andere overlevende voor een lastige keuze te staan wanneer hun thuisbasis, het eerdergenoemde tankstation met aangelegen diner, wordt beroofd. In een ander verhaal, dat zich aan het begin van de zombie-uitbraak afspeelt, zien we hoe Vince nog dieper in de problemen raakt nadat hij opgepakt is onder verdenking van een moord. In weer een ander verhaal ontmoeten we Russel, die een zeer gevaarlijke reisgezel ontmoet.

De verschillende verhalen staan geheel los van elkaar en vormen pas aan het einde een geheel. Dat je niet een hele aflevering als dezelfde persoon speelt heeft zo zijn voor en zijn nadelen. Het tempo ligt in 400 Days bijvoorbeeld lekker hoog. Voordat de ene spannende situatie in het ene verhaal is afgelopen sta je alweer voor de volgende loodzware beslissing in een ander verhaal. De hoeveelheid simpele en voor de hand liggende point’n click-puzzels zijn in 400 Days minimaal aanwezig. Je kiest vooral veel dialogen en je maakt beslissingen die veelal (de illusie van) gigantische gevolgen kunnen hebben voor de rest van het verhaal.

Kort

Dat de verhalen van sommige personages niet veel langer dan een minuut of tien duren zorgt ervoor dat 400 Days wel heel erg kort is. Met een rotgang leer je nu in ieder verhaal alle figuren kennen waarna er iets verschrikkelijks gebeurt en je weer aan een nieuw verhaal begint. Echt veel tijd om je aan de hoofdpersonen te hechten heb je niet en daardoor zijn de meest ontwikkelingen in de vijf verhalen lang niet zo schokkend als in de eerdere episodes. Daarbij komt ook nog kijken dat de manier waarop deze verhalen uiteindelijk aan elkaar verbonden en afgesloten worden niet zo verschrikkelijk sterk is.

Gelukkig steekt 400 Days voor het merendeel gewoon goed in elkaar. De personages en dialogen zijn veelal zo goed dat je eigenlijk nauwelijks door hebt dat je als speler maar heel weinig te zeggen hebt. Keuzes hebben niet zo’n grote impact op het verhaal als je zou denken en de paar momenten waar je echt iemand bestuurt zijn bijzonder afgeschermd en beperkt door onzichtbare muren. Ze breken pas de illusie als je niet helemaal mee wilt gaan met het verhaal, zoals dat eigenlijk ook al het geval was in het eerste seizoen van The Walking Dead. Ga je er wel in mee dan is deze DLC één van de betere filmische ervaringen.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360. De 400 Days DLC kost ongeveer 5 euro.

7,7
400 Days is een prima op zichzelf staande episode die in korte tijd nieuwe personages introduceert en situaties creëert waarin je keer op keer voor loodzware beslissingen komt te staan. De zombies zijn nauwelijks aanwezig, maar de echte monsters stelen in deze bonusaflevering de show. Geen van de verhalen in 400 Days kan zich meten met dat van Lee en Clementine, maar een sterke en unieke episode is het zeker.
  • Meer The Walking Dead
  • Vijf totaal verschillende verhalen
  • Te kort om echt effect te hebben