Scourge: Outbreak Review

Om zich te onderscheiden in het overvolle shooterlandschap moet een ontwikkelaar van goeden huize komen. Zeker als de game die je maakt met wisselend succes elementen gebruikt van blockbustergames als Gears of War, Mass Effect en Crysis. Ontwikkelaar Tragnarions poging zich te onderscheiden is de bescheiden prijs van 800 Microsoft Points, of tien euro. En elke minuut die ik aan Scourge: Outbreak heb gespendeerd, knaagde dat in mijn achterhoofd. In hoeverre kun je de zoveelste generieke shooter op ergernissen afrekenen, als het bij lange na niet voor de volle mep in de winkelschappen ligt?

Want eerlijk is eerlijk, de hoeveelheid content die je voor je kiezen krijgt, doet niet onder voor genregenoten waar je wèl vijftig of zestig euro voor neertelt. Een singleplayer van zes uur, die in co-op met maximaal vier personen speelbaar is en welbekende multiplayermodi als Team Deathmatch en Capture The Flag; de doorzetter wordt beloond. Maar die doorzetter zal zichzelf meermaals dezelfde vraag stellen als ik heb gedaan.

Het verhaal van Scourge: Outbreak is op z’n zachtst gezegd inwisselbaar. Als één van de vier leden van Echo Squad word je door een groot bedrijf ingehuurd om een opgesloten wetenschapper te bevrijden zodat de toekomst van de mensheid wordt veiliggesteld. Klungelige dialogen en een slecht geschreven verhaal zorgen ervoor dat je nergens meeleeft. Maar het is dan ook een B-shooter.

Het besturingsschema is qua opzet vrijwel identiek aan dat van Gears of War, maar brengt de nodige problemen met zich mee. Wegrollen, dekking zoeken achter muurtjes en zelfs het rondlopen verloopt niet vloeiend en zorgt meermaals voor frustraties. Wapens hebben qua vormgeving wel wat weg van de Mass Effect-serie, maar zijn in de basis gewoon de standaard revolver, shotgun, laser rifle en soortgelijke wapens. Ze verschillen niet genoeg van elkaar om echt het gevoel te hebben dat je een lekkere shooter speelt. De ervaring leert zelfs dat tegelijk richten en lopen totaal niet secuur werkt, dus dat stilstaan voor je begint te schieten gewenst is. Maar het is dan ook een B-shooter.

Als poging om te variëren op het standaard loop-een-ruimte-door-schiet-iedereen-dood-kijk-een-cutscene-en-doe-dat-honderd-keer, beschik je over een pak waarmee je diverse speciale krachten hebt. Een schild bijvoorbeeld, dat je beschermt tegen vijandelijke kogels, maar waar jij wel je kogels door kunt afvuren. Of het afvuren van een shockwave waarmee je meerdere vijanden tegelijk omlegt. Klinkt bekend in de oren, nietwaar? Maar het is dan ook… enfin, you get the point.

B-shooter of niet, Scourge: Outbreak is gewoon geen goede game. De kunstmatige intelligentie van zowel je tegenstanders als de andere leden van Echo Squad, laat regelmatig te wensen over. De Unreal Engine – waar wel meer generieke third-person shooters gebruik van maken – is niet ten volle gebruikt waardoor de game er uitziet alsof ‘ie zeven jaar geleden is uitgebracht. En alle eerder genoemde problemen maken de multiplayer er ook niet leuker op.

Scourge: Outbreak doet zoveel dingen middelmatig of ronduit slecht, dat het onmogelijk is de game er niet op af te rekenen. Het is misschien zelfs wel het toonbeeld van alles dat mis is met het huidige shooterlandschap. Heb je echt alle third-person shooters al doorgespeeld en vind je co-op altijd wel vermakelijk, hoe extreem matig een game ook is, dan is de lage prijs nog enigszins verzachtend. Dit mag alleen nooit een excuus zijn om een game uit te brengen waarvan zoveel niet werkt. B-shooter of niet.

3+
  • Lage prijs voor de hoeveelheid content
  • Besturing is allesbehalve optimaal