Dark Review

Het is niet leuk om een game af te kraken, want er zijn immers mensen die ontzettend lang en hard gewerkt hebben aan een product. Maar soms valt er geen goed woord te zeggen over een titel, soms is een game gewoonweg zo slecht dat ik zelfs met tegenzin aan het recenseren ben. Dark is een ondermaats product dat ik niemand kan aanraden en je kunt bij dezen mijn recensie overslaan en terugkeren naar de frontpage van IG om andere artikelen en nieuwtjes te lezen. Wil je een neerbuigend stukje lezen waarin ik een game volledig met de grond gelijk maak? Lees dan gerust verder.

Poging tot…

Dark is Kalypso’s poging tot een stealthgame. De ontwikkelaars hebben een Dishonored-kloon geprobeerd te maken en hebben dit in een vampierensetting gestoken. Het verhaal begint met een emo-ogende gozer (ingesproken door de stemacteur van Geralt uit de Witcher-games) die op film noir-achtige wijze het verhaal vertelt. De eerste zin is al meteen om te kotsen: “It all began in darkness. I woke to a world of pain.” Ugh… Dit soort eerstepersoons schrijfwerk functioneert in oude detectivefilms, of een game als Max Payne die dit stijltje volledig emuleert en congruent doorvoert, als een soort ode aan dit genre. Wanneer je schrijft dat een naam ‘als een kogel door je hoofd schoot’, verwacht ik een rauwe protagonist die teveel whiskey drinkt en met regelmaat zijn longen in de fik zet met een overdaad aan sigaretten. Nee, de hoofdpersoon van deze game is een goedgelovige sukkel genaamd Eric Bane die slechts in zichzelf praat om de ontwikkelaars werk te besparen; belangrijke verhaalmomenten worden enkel getoond middels stilstaande beelden en een voice-over. Daardoor wordt het behalen van een level geen plezierige beloning, maar een ondermaatse teleurstelling vol bedroevend achterlijke tekst en matige voice-overs die soms zo slecht zijn dat het hilarisch wordt.

Zwakzinnige vampier

Daarmee valt het verhaal ook moeilijk serieus te nemen. Je begint in een club genaamd Sanctuary en Eric voelt zich niet goed, maar hij weet niet wat er precies aan de hand is. Hij wandelt rond en maakt duidelijk dat er iets niet in de haak is. Om wat voor reden dan ook besluit hij met de eigenaar van de club te gaan praten, in de hoop dat deze hem wat meer kan vertellen. De eigenaar is Rose, een jongedame die hem meldt dat hij een vampier is, wat Eric uiteraard niet gelooft. Na een korte demonstratie van zijn bovennatuurlijke krachten, kan hij er niet omheen: hij is daadwerkelijk een vampier. Maar hij is nog geen volwaardige vampier, want hij heeft niet het bloed gedronken van zijn schepper. In de wereld van Dark moet een vampier het bloed van zijn schepper drinken, anders vergaat zijn lichaam. Het probleem is dat niemand weet wie dit is, dus zegt Rose dat een andere hele oude vampier waarschijnlijk ook wel volstaat… Ja, dat lees je goed: binnen anderhalve minuut halen de ontwikkelaars hun zelfbedachte mythologie onderuit.

Hierna volgt een introductiemissie die de mechanieken van de game uitlegt. Omdat Eric nog geen volwaardige vampier is, moet hij sluipen om zoveel mogelijk gevechten te vermijden. Gelukkig kan hij teleporteren (Shadow Leap) zoals Corvo in Dishonored, en later speel je sterkere vaardigheden vrij die ‘vitae’ vereisen, wat je bij moet vullen door bloed van tegenstanders te drinken. Nadat je dit allemaal gedaan hebt, zegt de hoofdpersoon twijfelachtig dat hij niet om het bewijs heen kan en dat hij werkelijk een vampier is. Eric is kennelijk niet alleen als vampier zwakbegaafd…

Dit niveau van zwakzinnigheid beperkt zich niet tot het verhaal, de voice-acting en al het schrijfwerk. Ook op alle andere vlakken schort er veel aan de game. Zo zijn de animaties niet om aan te zien – het lijkt alsof de diarree elk moment langs Erics broekspijpen kan stromen, en hij beweegt ook nog eens op zweverige wijze. Voor een game die om sluipen draait voelt het allemaal te losjes en onbeheerst. Een stealthgame dient strakke controls te hebben zodat je jouw plan van aanpak exact kunt uitvoeren zoals jij gepland hebt. Dit concept wordt je niet alleen moeilijk gemaakt door de zweverige besturing, ook de Shadow Leap werkt niet naar behoren. Zo is het haast onmogelijk om vanuit dekking naar een lagere verdieping te teleporteren, om de simpele reden dat de cursor niet over het randje van jouw dekking komt, en je kunt er ook niet overheen klimmen. De omgevingen zijn enorm beperkend, waardoor het sluipen al snel frustrerend wordt.

Gewoon doorrennen

Bijkomstig voordeel is dat de kunstmatige intelligentie nog te dom is om te poepen, dus echt moeilijk wordt het nooit. Als je gezien wordt, ren je gewoon naar een stuk dekking zodat jij je kunt verschansen. Tegenstanders zullen je wel even achtervolgen, maar na een tijdje geven ze het gewoonweg op en doen ze alsof er niets aan de hand is. Maar omdat het sluipen zo frustrerend werkt, hanteerde ik al snel een andere tactiek: ik had mijn health volledig geüpgrade waardoor ik langs veel bewakers kon rennen. Zodra ik mijn objective bereikte (een doorgang waar ik doorheen moest lopen of iets dergelijks), stopte Eric met rennen en ging hij rustig een telefonisch gesprek aan met Rose over de volgende objective. De bewakers die achter mij aan zaten en op mij schoten? Die schreeuwden en schoten nog wel, maar dit hield op zodra het gesprek met Rose stopte. En zo vervolgde ik rustig mijn weg, op naar de volgende opdracht.

Dit maakt Dark tot een extreem saaie sluipgame die niet de moeite waard is om te spelen. Het grafische stijltje is het enige dat niet volledig ondermaats te noemen is, maar daar tegenover staat dat veel NPC’s exacte kopieën van elkaar zijn en dat alle gezichtsanimaties ontzettend houterig en levenloos ogen. Het is geen aantrekkelijke game. Het is geen spannende game. Het is ook geen uitdagende game. Dark frustreert en weet geen moment te boeien. Doe jezelf een plezier en sla deze game over.

Dark is saai, frustrerend en niet aantrekkelijk. Het speelt niet fijn, de personages zijn niet interessant en het verhaal boeit geen seconde. Laat deze game lekker liggen.

3
  • Het is een functionerende game…