1. Project X Zone Review

Project X Zone Review

Laten we alle flauwe grappen overslaan en direct met de deur in huis vallen: Project X Zone heeft helemaal niets te maken met die puberale feestfilm en de daarbijhorende "Facebookrellen" in Haren. De X is in dit geval een kruis en de titel van het spel wordt dan ook uitgesproken als "Project Cross Zone". Dit heeft te maken met het feit dat het spel een enorme cross-over is van bekende en minder bekende series van Capcom, SEGA en Namco Bandai. Kort gezegd houdt dit in dat de hoofdpersonages uit onder andere Resident Evil, .hack, Mega Man X, Devil May Cry, Street Fighter, Dead Rising, Tekken en nog veel meer series in één game bij elkaar komen.

Ontwikkelaar Monolith Software krijgt deze schijnbaar onmogelijke kruisbestuiving voor elkaar dankzij een nogal omslachtig verhaal waarin er in de verschillende dimensies, werelden en tijdzones gaten vallen waardoor de personages uit alle games met elkaar in aanraking komen. Uiteraard is er een gemeenschappelijke vijand, die voornamelijk bestaat uit een leger van monsters dat door de good guys moet worden verslagen.

Qua gameplay is Project X Zone een turn-based strategy game à la Fire Emblem, waarin de speler en de tegenstander om de beurt hun units op een tactische manier over een raster moeten verplaatsen. Aanvallen kan pas wanneer je dicht genoeg bij een vijand in de buurt komt. Maar in tegenstelling tot Fire Emblem zijn de gevechten geen animaties waarin twee personages tegen elkaar strijden, maar een soort oersimpele 2D fighter waarin een team van twee of drie vriendschappelijke characters de vijand in pan hakt. Door middel van eenvoudige knoppencombinaties, die worden getoond op het touch-screen, kan je per gevecht een aantal verschillende aanvallen uitvoeren. Het enige dat je dus hoeft te doen is op het juiste moment een aanval uitkiezen; van een échte fighter, zoals bovenstaand filmpje doet vermoeden, is dus absoluut geen sprake.

Naast de standaard (of combo) attacks is het ook mogelijk om extra personages op te roepen om mee te helpen in een gevecht. Dat kan alleen als ze in de buurt staan. Het is dus in toenemende mate belangrijk dat je je units op een tactische manier verplaatst. De experience points (XP) die met ieder gevecht worden verdiend, kunnen later worden gebruikt om vijandelijke aanvallen af te weren of zelfs te counteren. De keuze tussen personages levelen of veilig een gevecht winnen is dus geheel aan de speler.

Alhoewel Project X Zone qua gameplay goed in elkaar zit - de veldslagen an sich zijn redelijk vlot en niet al te lastig - kent het spel eigenlijk één zwak. Want hoe leuk een gigantische combinatie van uiteenlopende personages ook lijkt, als je niet het grootste deel van de personages kent, gaat een groot deel van de fun compleet aan je voorbij. Ieder level gaat bijvoorbeeld gepaard met lange (volledig Japans ingesproken, doch ondertitelde) gesprekken die vol zitten met leuke verwijzingen naar de achtergronden van de personages. Zo moet je maar net weten dat Chun-Li (Street Fighter) voor Interpol werkt, dat Dural een vijand uit Virtua Fighter is en wie in hemelsnaam Bruno Delinger (Dynamite Cop) moet voorstellen. Ook de uit te voeren aanvallen, zoals Frank Wests (Dead Rising) mogelijkheid om de vijand te bekogelen met random voorwerpen, doen een beroep op je gamekennis. Als je Dead Rising bijvoorbeeld niet hebt gespeeld, dan zullen het personage, zijn achtergrond en aanvallen in Project X Zone minder interessant voor jou zijn. Nu heeft iedere zichzelf respecterende gamer ongetwijfeld enige kennis paraat, maar met tal van personages uit (hier) minder bekende games als Shining Force EXA, Valkyria Chronicles III, Resonance of Fate, Yumeria, God Eater, Sakura Wars en Super Robot Taisen OG Saga: Endless Frontier worden de vele gesprekken en dus het gehele verhaal van de game een redelijk taaie kluif.

Dit houdt overigens niet in dat Project X Zone niet geschikt is voor spelers die compleet onbekend zijn met deze zeldzamere titels. Het is nog steeds een redelijke turn-based strategy game, maar het duurt gewoon een flink aantal missies (lees: zo'n vier tot vijf uur) voordat je écht lekker in het spel zit. En dan is een soortgelijke titel, zoals het betere Fire Emblem: Awakening, misschien wel een beter alternatief.

7
Project X Zone is een redelijke turn-based strategy game die het overduidelijk moet hebben van de overload aan bekende en minder bekende personages. Dit is ook direct de crux; wanneer je niet bekend bent met een titel als bijvoorbeeld The Misadventures of Tron Bonne, dan zijn veel delen van het spel meteen niet meer aantrekkelijk of zelfs onbegrijpelijk. Omdat de bijdragende bedrijven (SEGA, Capcom en Namco Bandai) alle uit Japan komen, zijn er nogal wat personages die hier té weinig bekendheid genieten. Mocht je wél een rasechte gamekenner zijn en ken je Hsien-Ko, KOS-MOS en Kurt Irving beter dan je buurman, dan zal bovenstaande kritiek je weinig deren.
  • Gameplay zelf is verrassend vlot
  • Leuke combinatie van strategy en fighting
  • Veel bekende personages...