1. Pikmin 3 Review - De beste Wii U-game tot nu toe

Pikmin 3 Review - De beste Wii U-game tot nu toe

Het heeft bijna tien jaar geduurd; één van de opvallendste en meest originele Nintendo-series sloeg met de Wii een totale generatie over, maar keert nu met Pikmin 3 terug. De ultieme tuinsurvivalsimulator brengt wederom uit de kluiten gewassen natuurgebieden, verdraaide dieren en de meest guitige kleine wezentjes. Met dit derde deel ontpopt Pikmin zich tot een reeks die zich mag scharen bij de grootste Nintendo-klassiekers.

Overboord

In Pikmin 3 worden er een hoop zaken van de serie overboord gegooid. Zo worden Olimar en Louie ingeruild voor de jonge Alph, de pikante Brittany en de wat vreemde kapitein Charlie. Dit drietal, waarbij de frustraties en opmerkelijke persoonlijkheden vaak tot hilarische, maar subtiele situaties leiden, crasht door technische problemen op een planeet (goh, verrassend) die ze hadden uitgezocht om de hoge concentratie fruit die er te vinden zou moeten zijn.

De reden dat er naar dit fruit wordt gezocht is omdat er op de thuisplaneet van Alph en Charlie er een enorm voedseltekort heerst. Het is interessant hoe een ogenschijnlijk onschuldige en vrolijke serie als Pikmin toch dit soort serieuze problemen aansnijdt. Het is wellicht een simpele aanleiding tot het verhaal van Pikmin 3, maar is ook een dilemma dat met de overbevolking van onze aarde dreigt. Zie het als een parodie op een mogelijk, realistisch toekomstperspectief.

De drie ruimtereizigers worden elk uit het vaartuig geslingerd, en eindigen totaal verspreid van elkaar op de planeet. Aanvankelijk speel je dus met één personage, totdat je uiteraard twee collega’s samenbrengt, om uiteindelijk de drie markante karakters weer te herenigen. Het is een ideale manier om ook nieuwe spelers te laten wennen aan het avonturieren met de Pikmin; je hoeft je aanvankelijk enkel te richten op één leider per keer, zodat je de tijd krijgt om de, toch niet al te simpele, besturing goed onder de knie te krijgen en de krachten en zwaktes van elke Pikmin-soort te leren kennen.

Complexere situaties

Want naarmate je meer bemanningsleden samen brengt, des te complexer worden de situaties. Vaak heb je zowel Alph, Brittany als Charlie nodig om bepaalde moeilijk te behalen fruitstukken te bereiken. Hierbij moet er dus goed rekening mee gehouden worden hoe je de Pikmin verdeelt; er kunnen maximaal honderd van die gemuteerde wortels tegelijk rondbanjeren, dus het van essentieel belang om ieder bemanningslid een goede hoeveelheid én combinatie van Pikmin mee te geven, zodat je aan het einde van de dag zoveel mogelijk hebt bereikt.

Ook het aanbod Pikmin breidt zich langzaam maar gestaag uit. Waar je begint met slechts één Pikmin-soort, eindig je uiteindelijk met vijf verschillende Pikmin. Elk met zeer diverse capaciteiten. De drie oorspronkelijk varianten – de rode, gele en blauwe – maken wederom hun optreden. De twee nieuwelingen van deel twee, de kleine witte en de dikke paarse, zijn ingewisseld voor twee nieuwe soorten. De Rock Pikmin lijken erg sterk op de paarse Pikmin: ze zijn net zo krachtig en zwaar, maar hebben een rots om hun lichaam heen waardoor ze kristallen makkelijk kapot slaan. De roze, gevleugelde Pikmin daarentegen zijn de meest briljante Pikmin-soort ooit. Ze vliegen makkelijk over obstakels heen, weten veel vijanden te ontwijken en kunnen in een vrijwel rechte lijn terugvliegen naar het basiskamp: de ideale knechtjes. De nieuwe Pikmin-soorten zitten dus sterk in elkaar, en vormen een ware toevoeging op het al bestaande assortiment.

De grootste dreiging voor al die Pikmin zijn overigens niet de vijanden; de dreigende ondergaande zon vormt ook ditmaal weer de tijdslimiet, en daarmee een ware moordenaar van jouw mankrachten. Heb je aan het einde van de dag niet al je Pikmin veilig in hun uienhuisje gepropt of onder jouw leiding bij je, dan zullen ze door de nachtdieren op gruwelijke wijze worden opgepeuzeld. Wel moet gezegd worden dat de Pikmin je soms op erg domme wijze volgen, waardoor ze hun eigen doodsvonnis tekenen. Loop je behendig om een boomstronk heen, dan kan het zijn dat een aantal Pikmin recht tegen het obstakel oplopen, en buiten jouw bereik terecht komen. Zo mis je aan het einde van de dag zo nu en dan plots een handjevol Pikmin, waardoor ze dus opgepeuzeld worden. Geen einde dat je die olijke mannetjes gunt.

Gezond sap

Daarnaast verorberen de gestrande reizigers aan het einde van de dag één vol flesje aan fruitsap. Het is een redelijk ingenieus systeem: dat wat je aan het verzamelen bent voor het thuisfront, vormt ook direct de zandloper tijdens de game. Elke verzamelde fruitstuk wordt aan het einde van de dag ‘uitgeperst’, om als sap in een soort bidon opgeslagen te worden. Elk soort fruit levert een andere hoeveelheid sap op. En zoals het in Pikmin gebruik is, hebben de verschillende fruitstukken weer zeer originele en grappige omschrijvingen meegekregen. Overigens zal het niet vaak voorkomen dat je in fruitsapnood komt: wie elke dag een beetje oplet in de prachtige, idyllische omgevingen plukt daar zeker de vruchten van.

Waar Pikmin 3 echter de grootste winst heeft geboekt, is op strategisch vlak. Met het nieuwe lock on systeem brengt de derde iteratie een zeer aangename verdieping aan in de manier waarop je jouw Pikmin in het gevecht kunt sturen. Veel vijanden, en zeker de grote eindbaasgevechten die zeer vermakelijk zijn, hebben bepaalde zwakken plekken waar je gebruik van kunt maken. In voorgaande delen moet je er maar op vertrouwen dat je mikkunsten niet al te slecht zijn, maar in Pikmin 3 zit dit dus anders. Je kunt je fixeren op één lichaamsdeel, om zo effectief jouw Pikmin daaropaf te sturen of te gooien. Daarnaast wissel je met een simpele klik op schouderknoppen snel van lichaamsdeel, waardoor je strategische plannen uitstekend zijn uit te voeren.

De combinatie van het versterkte strategische element met de nieuwe Pikmin, en de prachtige wereld maken van Pikmin 3 tot op heden kwalitatief de sterkste Wii U-game. Er zijn zoveel grappige, mooie elementen die je echt zelf moet zien om ze te kunnen waarderen. De geniale wijze waarop de complexiteit van de levels toeneemt is ongeëvenaard, de flauwe, toch grappige omschrijvingen van de fruitsoorten en ga zo maar door nemen daardoor het gemis van een echte co-op variant van de verhalende modus bijna weg. De arcade-achtige tweespelermodi zijn leuk, maar ben je na een paar keer proberen waarschijnlijk op uitgekeken. Ach, wellicht heeft dit idee zich al lang en breed voor een volgend deel in het brein van de heren bij Nintendo ‘geplant’.

9
Pikmin 3 is strategisch veruit het sterkste deel van de serie. De levels zijn op een geniale wijze in elkaar gezet, en ontkiemen zich langzaam maar zeker tot steeds complexere omgevingen. Dat er geen co-op variant is van de verhalende modus is zuur, en dat Pikmin soms dommig blijven hangen is evenmin plezierig, maar de game heeft zoveel moois te bieden dat je dat voor lief neemt.
  • Levels ontpoppen zich tot ingenieuze stelsels
  • Vliegende Pikmin zijn briljante toevoeging
  • Prachtige tuinomgevingen