Urban Trial Freestyle Review

Nintendo’s eShop heeft de afgelopen jaren langzaam maar gestaag een aardige bibliotheek opgebouwd, met de nodige interessante titels voor een schappelijke prijs. De lijst aan games is in potentie sterk genoeg om je weg te houden van een mobiel vluggertje, maar desondanks lukt het de service niet om op handen gedragen te worden zoals dat wel gebeurt met Sony’s en Microsofts equivalenten. Wellicht dat door op zijn tijd een bekende serie op te nemen in de bibliotheek de eShop zichzelf beter op de kaart kan zetten; een theorie die perfect te toetsen is met de jongste telg van de Trials-familie: Urban Trial Freestyle.

De Trials-games laten zich het best omschrijven als een platformer op een tweewieler. Het doel is om het eind van een level te bereiken in een zo snel mogelijke tijd, al zul je regelmatig blij zijn slechts de finishlijn te zien: Trials is immers niet eenvoudig. Maar omdat het spelconcept tegelijkertijd laagdrempelig is, is de serie in mum van tijd uitgegroeid tot één van de populairste indie-franchises. Zo is Trials aan de ene kant toegankelijk omdat je schier oneindig over een level mag doen en op die manier toch probleemloos de game uit kunt spelen. Bovendien bevat de game talloze handige checkpoints, zodat je nare stukken niet eindeloos opnieuw hoeft te trotseren. Aan de andere kant is de game ontzettend hardcore, aangezien je alles uit de kast moet halen qua vaardigheden en doorzettingsvermogen om overal maximale ranks te scoren.

Gebruik het gaspedaal met mate

Het is bijvoorbeeld aantrekkelijk om continu volop gas te geven en zo de hoogste sprongen te maken, maar al gauw zul je leren dat het merendeel van de hindernissen zich niet zo makkelijk laat nemen. De sleutel tot succes ligt namelijk in het berekenend rijden en dat betekent dat je vaak zult remmen om bijvoorbeeld precies bovenaan de schans te belanden. Op die manier bereik je een veel hogere snelheid en dat blijkt dan uiteindelijk de enige manier te zijn om een bepaalde moeilijke sprong te halen. Ook is essentieel te weten dat je te allen tijde sneller bent met twee wielen op het "wegdek". Logisch natuurlijk, echter is het bijzonder makkelijk om dit soort evidente kennis te vergeten terwijl je een aaneenschakeling van hindernissen zo efficiënt mogelijk probeert te tackelen. Maar wanneer je de game eindelijk onder de knie begint te krijgen en je jezelf als het ware door de levels lanceert, zul je je voelen als Indiana Jones op een motor. Geen wonder dat de gameplay zo verslavend is.

Urban Trial Freestyle kent dezelfde beginselen, maar neemt deze mee naar de bruisende stad in plaats van de welbekende donkere loodsen. Dat maakt de game allereerst kleurrijk en divers, maar belangrijker is dat de stadse omgeving heeft geleid tot een batterij scripted events die je het gevoel moeten geven dat je al improviserend de stad onveilig maakt. Zo vind je de ene keer een rollende auto op jouw pad die met een beetje timing uitstekend kan fungeren als schans, terwijl je in een volgend level net zo goed kunt stuiten op een crashende helikopter die een nieuwe route voor je opent. Die events zorgen niet zozeer voor spektakel, maar geven de game wel een speels karakter dat perfect uit de verf komt op een handheld als de 3DS.

De extra dimensie van de stad

De game kent twee speelstanden die samen het avontuur vormen: Time Attack en Stunt Mode. De eerstgenoemde modus is de klassieke gameplay zoals hierboven staat omschreven en zoals we van de eerdere games gewend zijn. De tweede modus speelt zich af in dezelfde levels als Time Attack, maar voegt daar telkens een stuk of vier meetmomenten aan toe die gepaard gaan met het uitvoeren van opdrachten. De ene keer wordt er van je gevraagd een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken, terwijl een volgende maal exact gemeten wordt hoeveel backflips jij kunt uitvoeren vanaf een specifieke schans. En voor wie het zich afvraagt: natuurlijk mogen de nodige high en long jumps in dit verhaal niet ontbreken.

De stunts geven een prettige, frisse wending aan een level en helpen je zelfs je set vaardigheden verder te perfectioneren, omdat je in deze modus zo bewust bezig bent met de verschillende stunts. Een bijkomend pluspunt van de modus is de hogere moeilijkheidsgraad ten opzichte van Time Attack, wat de houdbaarheid van Urban Trial Freestyle enigszins verlengt. Enigszins, omdat Urban Trial Freestyle met twintig reguliere levels geen grote game is en bovendien een stuk makkelijker is dan zijn voorgangers. Als pleister op de wonde zijn er in totaal vijf challenges te ontgrendelen die qua uitdaging meer in de buurt komen van het echte werk, al heeft dat meer te maken met de creatieve aard van deze challenges. Zo dien je in één van de levels met behulp van de gyroscopische eigenschappen van de 3DS de richting van de zwaartekracht aan te passen, zodat je als een soort Spider-Man door het level kan manoeuvreren. Een andere challenge vraagt je om een parcours uit te rijden met een beperkte hoeveelheid benzine, wat betekent dat je slim gebruik moet maken van de vele schansen en bovendien alle horden in één keer moet nemen. Jammer dat ze deze ideeën niet hebben uitgewerkt tot volledige modi, want de kwaliteit in de experimenten is zichtbaar.

Schoonheidsfoutjes

Sowieso geeft de game op speltechnisch front weinig reden tot klagen, want buiten de lage moeilijkheidsgraad is het een hartstikke puike game. Urban Trial Freestyle is echter niet frustratievrij en dat zit hem in de eerste plaats in het navigeren binnen de menu’s. Zo gebruik je tijdens het racen de analoge stick, maar kan deze niet gebruikt worden in het pauzescherm. En aangezien er geen knop is vrijgemaakt voor een full restart (ondanks de ongebruikte schouderknoppen), is het voor de perfectionistische gamer onmogelijk te ontkomen aan deze onhandige handeling. Daarnaast is het vreemd dat de hoofdmenuutjes geoptimaliseerd zijn voor het touchscreen, terwijl het aanrakingsgevoelige scherm nauwelijks een rol speelt in de game. Van stroomlijning is dus weinig sprake.

Wel mogen we stellen dat de omgevingen in Urban Trial Freestyle er uitstekend uitzien, vooral in 3D. Je main character ziet er iets minder appetijtelijk uit, ondanks de (schaarse) customization opties, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Wat dat betreft balen we eerder van het gebrek aan sociale opties. Zo kent de game een fantastische track editor (ditmaal dankzij het touchscreen!), maar is het niet mogelijk om je creaties de wereld in te sturen. Eeuwig zonde voor de minder creatieven onder ons, aangezien dat de herspeelbaarheid van de game tot in het oneindige gelanceerd zou hebben. Helaas zijn de in-game leaderboards eenzelfde lot beschoren: Urban Trial Freestyle gebruikt leaderboards om jouw prestatie te kunnen vergelijken met die van de koploper, zij het van je vrienden of wereldwijd, maar nergens is het mogelijk om de daadwerkelijke leaderboards te aanschouwen. Zonde.

Urban Trial Freestyle is niet zomaar een cosmetisch uitstapje naar de stedelijke omgevingen, maar voegt dankzij de Stunt Mode een extra dimensie aan de al verslavende gameplay. Helaas is de impact van deze vernieuwing niet zo groot als de potentie doet vermoeden, want vanwege de lagere moeilijkheidsgraad en het kleine aantal levels is de game in een uurtje of vier uit te spelen op 100%. Zelfs de track editor kan daar niets aan veranderen, aangezien de optie om levels met de wereld te delen ontbreekt. Al met al is Urban Trial Freestyle een vette game met weinig herspeelbaarheid, waardoor de game het niveau van een tussendoortje net niet weet te ontstijgen.

• Stunt Mode voegt extra dimensie toe aan gameplay
  • Creatieve challenges
  • Uitgebreide track editor…