Dynasty Warriors 8 Review

Recensie | -

Dynasty Warriors 8 is een game die weinig uitleg behoeft. Deel acht is niet veel anders dan deel drie, vijf of zeven. Het is wel iets anders dan deel zes, want die bevat het ‘renbu-systeem’ en daar waren veel fans niet zo blij mee, dus dat hebben ze in deel zeven weer verwijderd. Maar verder lijkt het op alle voorgaande games, zoals deel twee, deel vier en deel vijf. Het lijkt ook wel op deel zes, maar niet zoveel als het op de andere delen lijkt, omdat deel zes iets anders was. Nee, Dynasty Warriors 8 valt het best te omschrijven als ‘deel zeven, maar net iets beter’. Of ‘deel vier, maar dan flink verbeterd’. Of ‘deel vijf, maar dan redelijk verbeterd’. Of ‘deel zes, maar dan enorm verbeterd aangezien deel zes dat matige renbu-systeem bevat’. De beste omschrijving blijft toch ‘deel zeven, maar net iets beter’.

Voor de nieuwkomers

Alle gekheid op een stokje: Dynasty Warriors 8 doet precies wat de reeks al jaren doet, en dat is kleine verbeteringen doorvoeren. Het is eigenlijk een soort reeks van remakes. Korte uitleg voor degenen die onbekend zijn met Dynasty Warriors: het is een reeks hack ’n slash games over het verhaal van drie Chineze koninkrijken (Wei, Wu en Shu – dus rond het einde van de Han-dynastie), ieder strijdend voor totale macht over het keizerrijk. Je kiest een verhaallijn of speelt een enkele gevechtsscenario, je loopt over het strijdveld gevuld met honderden soldaten en je hakt iedereen op het scherm dood. Meestal moet je een paar momenten activeren om het scenario te laten doorgaan, zoals het afslachten van een hoge officier, voordat je naar je uiteindelijke doel afreist. Dit uiteindelijke doel is meestal het verslaan van de vijandelijke leider, of het innemen van een kasteel/basis. Je doet dit, je wint, je levelt je personage en je krijgt betere wapens. En dan is het op naar het volgende gevecht.

Dit klinkt niet enorm spannend en dat is het eigenlijk ook niet, het is juist ontspannend. Alle voetsoldaten staan meestal rustig om je heen en bieden weinig weerstand, ze zijn gemaakt om neer te maaien. Alleen de officieren bieden enige uitdaging (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en jouw level) omdat zij bijna alles kunnen wat jij ook kan. Ze maken hier niet echt tactisch gebruik van, dus je hoeft nooit echt te zweten om een officier te verslaan. Dynasty Warriors is een vrij hersenloze grindfest die je in alle rust speelt, terwijl je naar de radio luistert, met je maat een biertje drinkt, of wanneer je een diepzinnig gesprek voert met je vriendin (badum-tssssh). Je hoeft niet echt op te letten, je kijkt af en toe op de minimap om te weten waar je naartoe moet en je hakt je een weg die kant op. Dit doe je om meer personages vrij te spelen, betere wapens te verzamelen en je favoriete personages te levellen. Waarom? Zodat je… nog meer… hakt… de soldaatjes… en… meer wapens, en zo.

Alles wat je doet draagt namelijk bij aan je verzameling wapens, vaardigheden en officieren. De verhaalmodus – opgedeeld in meerdere verhaallijnen van verschillende facties – doet wat het in alle vorige delen ook gedaan heeft: het vertelt hetzelfde verhaal, al wordt dit ieder deel wel iets anders geïnterpreteerd. Zo werd generaal Cao Cao in eerdere delen meer als slechterik neergezet, terwijl de latere delen (inclusief Dynasty Warriors 8) zijn drang naar een geünificeerd China juist als een goede ambitie tonen. Los van dit soort aanpassingen, valt er weinig diepgang te vinden in de personages. Cao Cao emmert eindeloos door over de ‘chaos in de wereld’, Liu Bei lult constant over goedheid, en Sima Yi noemt iedereen een imbeciel. Het zijn niet zozeer de personages, maar de gebeurtenissen die zij veroorzaken die de verhaallijnen dragen. Deze verhaallijnen zijn reeksen van gevechten met cutscenes, en het verhaal van iedere factie (vijf stuks in totaal) beslaat zes tot acht uur gameplay. Je hebt dus vele uren om te hakken… heel veel te hakken.

Verslavende grindfest

Wat Dynasty Warriors 8 leuk maakt is de diversiteit in wapens: er zijn 77 verschillende wapens met ieder eigen combo’s en speciale aanvallen. Maar als je denkt dat je klaar bent wanneer je alle 77 wapens hebt, dan heb je het mis. Deze wapens zijn in verschillende gradaties te krijgen, dus als je eenmaal een paar favoriete wapens hebt, wil je sterkere varianten vinden. Elke officier heeft echter één favoriet wapen, en daarmee heeft deze een unieke combo (EX genaamd) die alleen uit te voeren is met zijn of haar favoriete wapen. Elke officier heeft ook een unieke ‘musou’: dit is een krachtige move die je alleen kunt uitvoeren wanneer je musou-balk gevuld is, wat je doet door vijanden neer te maaien. Het zoeken naar de juiste officier met de tofste musou-move en dit combineren met je favoriete wapens, is de drijvende kracht achter de verslavende grindfest die Dynasty Warriors 8 is.

Voor de trouwe fans

Die grindfest is weer een beetje leuker dan het vorige deel vanwege enkele toevoegingen. Ten eerste is de Free Mode weer terug, dus je kunt alle scenario’s met elk vrijgespeeld personage spelen. Daarnaast hebben overige personages die niet bij de koninkrijken Wei, Wu, Shu en Jin horen, eigen scenario’s. Nee, er is nog geen volledige verhaallijn aan de legendarische strijder Lu Bu gewijd, maar er is tenminste één level waarin hij centraal staat. Verder is de Ambition Mode toegevoegd, waarin jij een dorp moet uitbouwen middels gevechten. Tijdens deze gevechten verzamel je materialen om je dorp te upgraden, vergaar je bondgenoten die jou bijstaan, en uiteraard is er de mogelijkheid om nieuwe wapens te vinden. Het uiteindelijke doel is om jouw dorp zo groot te maken, dat je de keizer overhaalt om aan jouw kant te staan – en het duurt wel een paar uurtjes voordat je dit bereikt.

Die uren vul je met hakken, hakken en nog eens hakken, en ook op dat gebied zijn enkele verbeteringen doorgevoerd. Je hebt (net zoals het vorige deel) nog steeds beschikking over twee verschillende wapens en wanneer je wisselt van wapen voer je nog steeds een ‘switch attack’ uit. Nieuw is echter het affinity-systeem: elk wapen is van een affinity-type – heaven, man of earth – en dit bepaalt hoe effectief jouw wapen is tegen een officier. Heaven verslaat earth, earth verslaat man, en man verslaat heaven. Een logo boven het hoofd van een vijandelijke officier geeft aan of jouw huidige wapen een voordeel heeft of niet. Ben je in het nadeel, dan kun je counteren door op het juiste moment van wapen te wisselen. Ben je in het voordeel, dan is het zaak om de officier zoveel mogelijk aan te vallen totdat het ‘voordeel-logootje’ boven zijn hoofd leegloopt, waarna je een storm rush-aanval uitvoert. Deze aanval is een epische barrage die tientallen vijanden tegelijk beschadigt, dus je wilt hier zeker gebruik van maken. Door de toevoeging van het affinity-systeem, heeft de mogelijkheid van meerdere wapens een toffe functie die je daadwerkelijk zult gebruiken.

Daarnaast zijn er nog tal van kleine verbeteringen, zoals het roepen van je paard, wat met de L2-knop (linker trigger voor de Xbox 360) wordt gedaan. In eerste opzicht functioneert het zoals gebruikelijk, maar houd L2 ingedrukt tijdens het rennen en je springt al lopend op je paard. Het is een kleine aanpassing, maar het is gewoon fijn dat je niet langer ‘precies goed’ naast je paard moet staan. Dit paard is overigens te vervangen met andere dieren die je vrijspeelt, zoals olifanten of beren, want Dynasty Warriors 8 behoudt de exotische dieren uit het vorige deel. Ook keert de ‘rage mode’ terug, een systeem uit Dynasty Warriors 5 waarin je een aparte balk vult die je de mogelijkheid geeft om ‘rage’ te activeren. Hierdoor word je tijdelijk sterker en sneller, en je krijgt een geheel andere musou-aanval. En zo zijn er nog meer kleine verbeteringen, waaronder technische zaken, die weggelegd zijn voor de echte fans.

Heb je nog nooit een Dynasty Warriors-game gespeeld en wil je dit een kans geven? Dan is Dynasty Warriors 8 zeker een geschikte kandidaat. Ben je een trouwe fan? Dan moet je dit deel absoluut spelen, want het is één van de beste delen in jaren. Heb je Dynasty Warriors nooit leuk gevonden en/of altijd bewust vermeden? Recht zo die gaat, het is nog altijd dezelfde game… maar wel weer een stuk beter.

Deze game is gespeeld op de PlayStation 3

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Dynasty Warriors 8 is meer van hetzelfde, maar het is wel weer beter. Er zijn aanpassingen gemaakt die ervoor zorgen dat de gevechten wat meer afwisseling bieden, zoals het affinity-systeem en de ‘rage mode’. Er zijn tal van wapens te verzamelen en enorm veel officieren te unlocken, dus er valt genoeg te doen. Met alle verhaallijnen ben je zeker meer dan twintig uur zoet, en dan is er ook nog de Ambition Mode. Voor fans van de reeks is dit één van de beste delen in jaren, voor nieuwkomers is het een goed instapmoment, voor zure critici is het wéér dezelfde domme game. Het is typisch Dynasty Warriors.

8-
  • Meer van hetzelfde
  • Affinity-systeem
  • 77 unieke wapens
  • Verslavend
  • Meer van hetzelfde
  • Vlakke personages

Plaats een reactie