Cloudberry Kingdom Review

Het begint meestal met een simpel level. Een bos of een kleurrijke weide. Voordat je het weet doorkruis je ondergrondse gangen, glibberige gletsjers en borrelende vulkanen. De meeste platformers zijn eigenlijk een beetje voorspelbaar geworden. Cloudberry Kingdom heeft het daar niet zo op. De kracht van deze game is namelijk de onvoorspelbaarheid, ieder level wordt aan de hand van een formule die jouw prestaties als platformheld meeneemt in elkaar gezet. Op die manier staat er een haast oneindige hoeveelheid levels op je te wachten.

Super Meat Bob

Die (bijna) onbeperkte hoeveelheid levels bestaan over het algemeen uit bodemloze afgronden, bewegende platformen, lasers en rondslingerende ballen met puntige spiesen die allemaal even dodelijk zijn voor platformheld Bob. Het gemiddelde level is, wanneer je levend tussen alle obstakels door weet te komen, behoorlijk kort en binnen een halve minuut wel te doorlopen. Doodgaan in Cloudberry Kingdom is echter net zo’n belangrijk onderdeel als lopen en springen.

De moeilijkere willekeurig gegeneerde levels vragen namelijk om een soort hoger bewustzijn dat ook nodig is in een game zoals Super Meat Boy. De enorme hoeveelheid obstakels is bij vlagen overdonderend, maar er is met de juiste timing altijd wel een weg doorheen te vinden. Voordat je die exacte weg vindt moet je wel eerst een paar keer het loodje leggen.

De sprong van Bob helemaal onder controle krijgen is echter nog maar het begin. Het ventje, die je voorafgaand aan de levels zelf mag uitdossen met allerlei snorren, baarden, hoeden, maskers en andere accessoires, kent namelijk meerdere vormen die zich allemaal net ietsje anders laten spelen.

Bob’s vormen

Zo is er Tiny Bob, een kleinere versie van de held die een stuk lichter is en daardoor net iets anders springt. Big Bob is groter en valt daardoor ook weer sneller. Bouncy Bob stuitert, zoals zijn naam al doet vermoeden, non-stop door en Box Bob zit opgesloten in een kartonnen doos en kan alleen met kleine sprongentjes de verschillende levels doorlopen. De variaties op Bob zorgen voor behoorlijk verschillende gameplay omdat ze zich allemaal net even anders laten besturen. Zo is er een vorm van Bob waarin hij transformeert in een ruimteschip en je de game als een shoot ‘em up speelt.

De vele vormen van Bob wisselen zich om de zoveel levels af in de verhaalmodus waarin de held zijn geliefde moet bevrijden uit de klauwen van een kwaadaardige koning. Deze speelstand kent de meest traditionele opbouw en bestaat uit een stuk of 300 willekeurig samengestelde levels die steeds lastiger in elkaar steken. Deze speelstand voelt door de in theorie oneindig verschillende levels een beetje droogjes door een gebrek aan variatie in de obstakels. Ook de afwezigheid van scores en tijdsdruk maken deze speelstand een stuk saaier en eentoniger dan je zou denken.

De andere modi van Cloudberry Kingdom zijn gelukkig een stuk boeiender. Zo is er speelstand waarin het simpelweg de bedoeling is om zo lang mogelijk een serie van steeds lastigere levels te overleven. Helemaal zenuwslopend is de stand waarin je in een race tegen de klok zoveel mogelijk levels moet zien te doorlopen. Door tijdens het gehaaste platformwerk zoveel mogelijk diamanten te verzamelen verdien je extra tijd waarmee je net weer iets verder kunt komen.

Dat Cloudberry Kingdom ondanks de willekeur en afwisselingen tussen de verschillende vormen van Bob na een level of 500 gespeeld te hebben toch een beetje begint te vervelen is in delen ook te danken aan de zielloze grafische stijl. De game oogt, ondanks de ongetwijfeld complexe algoritmes die de levels keer op keer samenstellen, als een simpele flashgame. De duffe stijl is helemaal opvallend wanneer de wereld en platformheld Bob in het bijzonder in de tussenfilmpjes lijken te leven in een prachtige wereld van origami en papier-maché. Het ietwat goedkope stijltje tijdens het spelen zelf doet geen recht aan de verder uitstekende platformactie die in Cloudberry Kingdom te vinden is.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360

Achter de onschuldige titel en het wat duffe uiterlijk van Cloudberry Kingdom schuilt een uitstekende en gevarieerde platformgame met een uniek concept. De willekeur voelt na een paar honderd levels misschien niet zo heel willekeurig meer aan, maar voordat je dat punt hebt bereikt ben je met Cloudberry Kingdom al meerdere malen in de wolken geweest.

• Willekeurig samengestelde levels
  • De vele vormen van Bob
  • Rek is na een paar honderd levels wel uit de willekeur