Pokémon Rumble U review - Buttonbashen maar!

Een echt goede game bestaat meestal uit iets van grensverleggende technologie, een ijzersterk verhaal en geperfectioneerde gameplay. Maar om gewoon leuk te zijn, heb je niet meer nodig dan een A-knop en wat veel te schattige speelgoed-Pokémons. Dat bewijst Pokémon Rumble U.

Poképarty

Pokémon Rumble U is met de juiste instelling namelijk best leuk. Nee, wat zeggen we, domweg hilarisch is die game. Toegegeven, in je eentje is er weinig aan, maar deze game is dan ook duidelijk bedoeld als party-game. De opzet is simpel. Jouw team van vier speelgoed-Pokémon (het zijn opwindbare figuurtjes, geen echte diertjes) wordt in een arena gedropt bij tientallen andere zakmonstertjes en het is de bedoeling de andere beestjes zo snel mogelijk te verslaan door als een malle op de A-knop te drukken. Als je niet over genoeg vrienden beschikt, worden de resterende Pokémon bestuurd door de AI, waardoor het altijd een vier-tegen-veel-gevecht blijft.

En eigenlijk hebben we zojuist de hele game beschreven. Sommige Pokémon beschikken nog over een tweede aanval en dan kun je overwegen ook die B-knop van je Wiimote of GamePad aan te raken en middels de touchpad zijn ook nog de zwaar overpowerde Touch-aanvallen te gebruiken, een soort clusterbommen die je midden op het speelveld gooit, maar iets als blocken is er niet bij.

Toch weet de game in al zijn eenvoud de juiste snaren te raken. Het mag dan een party-game zijn, Pokémon Rumble U bevat nog wel grotendeels de onvervalste Pokémon-formule. Zo raak je door bepaalde aanvallen verward en dan wordt de besturing compleet door de war geschopt. En als Jigglypuff begint te zingen, dommelt iedereen al snel weg. Bovendien zijn verslagen Pokémon ook echt te vangen, zelfs met een Masterball. Moeilijk wordt de game echter nooit en de grootste uitdaging ontstaat dan ook pas wanneer je met twee of meer vrienden speelt. Door Pokémon te vangen, muntjes te verzamelen en via speciale acties zijn punten te verzamelen en na afloop van elk gevecht is het altijd weer spannend wie er heeft ‘gewonnen’.

Skylander-figuurtjes

Naar voorbeeld van de populaire Skylanders zijn er ook van Pokémon Rumble U fysieke figuurtjes verkrijgbaar… in Japan. Door de poppetjes bij de NFC-chip in de GamePad te houden, verschijnt de Pokémon in kwestie zo in de game en komt je tijdens het gevecht helpen. Met de verzamelde muntjes is deze Pokémon wél sterker te maken en komt er dus toch nog een beetje training voor in deze game. Tenminste, dat hebben we opgemaakt uit een Japanse trailer, want de figuurtjes zijn hier dus niet te koop en het is maar de vraag of en wanneer ze hier op de markt komen.

Toch bestaat de game niet louter uit het kapot rammen van je A-knop. We gaan niet doen alsof je later in de game echt tactisch moet handelen, want ook de laatste baas versla je door nog steeds zoveel mogelijk op A (of B) te drukken. Maar na een tijdje begint het een beetje uit te maken wat voor Pokémon je precies kiest. Pokémon en hun aanvallen zijn namelijk nog altijd ingedeeld in soorten. Als je op een gegeven moment het opneemt tegen heel veel Dark-Pokémon, is het verstandig om wat Fighting-Pokémon mee te nemen. Hoewel het pleziergehalte van de gemiddelde party-game dus tot het einde toe blijft overheersen, is een beetje kennis van Pokémon wel een pré.

Magikarp versus Charizard

Dan komen we echter aan bij een minder goed uitgewerkt element van Pokémon Rumble U, namelijk het verzamelen van de speelgoedfiguurtjes. Voorafgaand aan elk gevecht krijg je een overzicht van alle Pokémon die je hebt verzameld. Al snel verschijnen er enkele honderden figuurtjes in beeld, en vaak veel dezelfde met net een iets andere aanval of hoeveelheid power. De Pokémon zijn standaard gerangschikt op sterkte, waardoor je de sterkste Pokémon altijd vooraan vindt. Verdere sorteermogelijkheden ontbreken echter en dat maakt het verdraaid lastig om het overzicht te bewaren. Zoek je voor het volgende gevecht een gras-Pokémon en wil je weten wie daarvoor het sterkste is? Daar kom je alleen maar achter door handmatig één voor één je verzameling door te bladeren, tot je eindelijk dat ene gewenste figuurtje hebt gevonden.

Het is trouwens wel mogelijk om favorieten te selecteren, die dan standaard helemaal vooraan in de rij verschijnen, maar dat is een tamelijk nutteloze feature. Het is namelijk niet mogelijk om Pokémon te trainen en de Pokémon die je in de eerste gevechten vangt, waaronder een Charizard en Blastoise, zijn al na een paar gevechten volkomen nutteloos doordat de nieuwere Pokémon die je dan hebt gevangen én je tegenstanders vele malen sterker zijn. Zelfs de Magikarps die je na een tijdje tegenkomt, zijn vele malen sterker dan de Charizard die je in het begin kunt vangen. Pokémon Rumble U lapt dus ook een hoop Pokémon-regels aan zijn laars of flikkert ze domweg overboord.

Oh en mocht je je afvragen of er nog een verhaal aanwezig is om die eindeloze gevechten aan elkaar te verbinden: dat is er praktisch niet. Ja, via wat slideshows wordt verteld hoe een Pikachu en wat kameraadjes plotsklaps met hun capsule uit de speelgoedwinkel rollen en dan hun weg terug vinden, maar echt veel stelt het niet voor.

Gotta catch ‘em all?

Uit alles blijkt dus dat dit geen serieuze game is, maar een party-game waar iedere nitwit zonder problemen in moet kunnen springen, een paar gevechten lol aan beleeft, en daarna de controller weer weglegt. En och, eigenlijk slaagt de game wel in dat doel. Ruim zes uur hebben we ons kostelijk vermaakt met de game en toen we de eindbaas versloegen, hadden we zo’n 250 van de 649 aanwezige Pokémon (alles tot en met de vijfde generatie) gevangen. Slagzin Gotta catch ‘em all gaat bij Rumble U echter niet op. Het is wel mogelijk gevechten te herspelen en op die manier álle Pokémon verzamelen en dat wordt ook bijgehouden in een soort fotoboek, maar dat moet je niet willen. Nee, gewoon een paar avondjes samen met vrienden de knopjes van je controller kapotbeuken, elkaar high-fiven als je een legendarische Pokémon vangt en elkaar uitlachen als je met één puntje verschil de eerste plek behaalt. Dat is Pokémon Rumble U en dat is zeer vermakelijk. Maar meer heeft de game ook echt niet om het lijf.

Pokémon Rumble U is een zeer vermakelijke partygame. De game is voor iedereen toegankelijk en door de kinderlijk eenvoudige gameplay die uit niets meer dan de A-knop platstampen bestaat, uitermate geschikt voor korte potjes. Door de afwezigheid van een verhaal, afwisseling of de mogelijkheid om Pokémon ook daadwerkelijk te trainen en je verzameling te organiseren, weet de game echter nooit meer dan een vermakelijke partygame te worden.

• Heel erg leuk door party-versie van Pokémon-formule
  • Niet geschikt voor één speler
  • Heeft veel te weinig verder om het lijf