Disney Infinity Review

To Infinity… and beyond! is als het aan Disney ligt niet langer alleen de lijfspreuk van Toy Story’s Buzz Lightyear, maar ook het motto van Disneys de meest ambitieuze game tot nu toe. Uitbesteed aan ontwikkelaar Avalanche Software doet Disney een poging om niet alleen vele kinderen urenlang vermaak te bieden – maar ook om de eigen bankrekening te spekken als nooit tevoren.

Bijlappen

Dat laatste klinkt wellicht een beetje cru, maar is niet geheel onterecht. Disney Infinity heeft in de basis een zelfde soort aanpak als de Skylanders-spellen van Activision. Door fysieke speelgoedpoppetjes op een fysiek platform te plaatsen, verschijnen ze op het beeldscherm en dus in de game. Standaard krijg je bij de aanschaf van Disney Infinity de figurines Mr. Incredible uit The Incredibles, Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean en Sulley uit Monsters University. Elk van de drie genoemde films heeft een eigen ‘Play Set’, een campagne die je kunt spelen met de personages die in de desbetreffende film spelen. In het geval van Monsters University dus met Sully, óf met Mike Wazowski bijvoorbeeld - wanneer je extra bijlapt voor dit speelgoedpoppetje tenminste.

Het moet gezegd worden: elke Play Set heeft zijn eigen charme en benadert op zijn eigen manier de sfeer en toon van de film. Waar je met Sully vooral bezig bent met het uithalen van grappen en grollen op de campus van je eigen universiteit en die van de grootste concurrent, zul je als Mr. Incredible hoodzakelijk bezig zijn met het verslaan van robots en het redden van mensen. Als Jack Sparrow vaar je de zeven zeeën over, versla je met je kanonnen vijandelijke schepen en schiet je alles neer dat zich op jouw pad naar grootse schatten bevindt. In elk Play Set stop je al gauw zo’n vier tot vijf uur. Doorgewinterde gamers zullen niet bijzonder veel plezier halen uit de voor hen wat repetitieve gameplay, maar voor de jongsten onder ons zijn de Play Sets een ideale manier om zich in het Disney-universum onder te dompelen.

Buiten de twaalf tot vijftien uur die je in de campagnes stopt, is er de Toy Box, de belangrijkste modus van de game en tevens één van de redenen waarom Disney Infinity zo ambitieus is. In deze modus is het namelijk mogelijk om zelf te bouwen en spelen met onwijs veel speelgoed. Een TRON-racebaan waarop je kunt racen met Buzz en Woody? Check. Een arena waarin je hordes aan vijanden uit diverse Disney Pixar-films moet overleven? Check. Je kunt het haast zo gek niet bedenken, of de mogelijkheid om het met de Toy Box-tools te bouwen is er. Het bouwen van dit alles vereist wel enige oefening, en precisie die vooral het geduld van kinderen zal testen. Ondanks deze kleine belemmering is deze Toy Box de gedroomde speelgoedkist voor ieder kind, ook omdat al dit speelgoed fysiek bezitten onmogelijk is.

Zie jij ’t verschil?

Hoewel de vergelijking tussen Disney Infinity en Skylanders onvermijdelijk is, zijn er ook genoeg verschillen tussen de twee. De belangrijkste verschillen hebben we in een apart artikel op een rijtje gezet.

Maar alle racewagens, wapens, achtergronden, soorten ondergrond en ga zo maar door in digitale vorm te bemachtigen, dat is zo makkelijk nog niet. De hoeveelheid content die je hebt wanneer je de game opstart, is flink. Zeker als je je best doet om zoveel mogelijk van dit alles vrij te spelen door alle te verzamelen capsules te vinden in de diverse Play Sets. Maar wil je alles uit de kast halen en je fantasie voor de volle honderd procent de vrije loop laten, dan zul je toch echt je portemonnee moeten trekken.

Kopen, kopen, kopen!

Door het kopen van de Play Sets van Cars en The Lone Ranger bijvoorbeeld, die nu al in de winkelrekken liggen. Een interessante aanpak, des te meer omdat Disney van plan is om voor de meeste van hun nieuwe films een filmgame uit te brengen in de vorm van een Play Set voor Disney Infinity. Daarbij zitten standaard twee personages en een berg aan nieuw speelgoed. Speelgoed (en extra krachten voor personages) kun je ook kopen in de vorm van Power Discs. Deze zitten verpakt in pakjes van twee waarvan je aan de buitenkant niet kunt zien welke erin zitten. Het aloude idee van het verzamelen van Pokémonkaarten dus – en de meesten die op deze site rondwandelen, kunnen zich nog wel herinneren hoe verslavend en geldverslindend die bezigheid was.

Deze game is gespeeld op de PlayStation 3

Disney Infinity is wellicht de droomgame van elk kind, maar ook de nachtmerrie voor iedere ouder. Met de content die standaard bij het spel geleverd zit valt een hoop lol te beleven, maar de lol begint pas echt als je aan het kopen slaat. Een geweldige zet van Disney, maar wel iets waar je financieel gezien op voorbereid moet zijn.

7
  • De Play Sets benaderen de films op kinderlijke, maar leuke wijze
  • De Toy Box is de droom van ieder kind