Charlie Murder Review

Beat ‘em ups zijn vrij simplistische games die weinig vernieuwing met zich meebrengen; het concept is overduidelijk en het resultaat is altijd enorm repetitief, daarom is het van belang dat het vechten lang leuk blijft en dat de vijanden, levels en eindbazen telkens nieuwe uitdagingen bieden. Charlie Murder voldoet niet alleen aan deze voorwaarden, het gaat zelfs een stapje verder en brengt enige diepgang met zich mee. Het is een heerlijke samensmelting van genres die uitzonderlijk goed werkt, en dat maakt het tot een enorm vermakelijke game die vele uren lang leuk blijft, zeker wanneer je met één of meerdere vrienden speelt.

Double Dragon/Castle Crashers/Diablo/World of Warcraft

Charlie Murder combineert klassieke beat ‘em up (light attack, heavy attack, grapple, jump) met Diablo/World of Warcraft. Je loopt nog steeds van links naar rechts, je ramt nog steeds vijanden in elkaar met verschillende combo’s, maar de game gaat iets verder. Ten eerste moet je uit vijf personages kiezen die ieder een eigen rol vervullen, zoals ‘tank’ of ‘mage’, en jij levelt dit personage door te vechten. Later in de game heb je beschikking over meerdere magische vaardigheden (die je activeert door de rechter trigger plus A, B, X, of Y in te drukken). Verder is het verzamelen van loot enorm belangrijk, dus je spendeert ook enige tijd in je inventory om handschoentjes, shirts en petjes/hoedjes te vergelijken. “Dit shirt heeft meer defense, maar deze zorgt voor een kortere cooldown op mijn magische aanvallen… hmm.” Iedereen die gek is van loot driven games vermaakt zich geheid met Charlie Murder.

Maar het is geen typische fantasy-titel vol harnassen, orcs, trollen en meer van dit alles. Charlie Murder vertelt het verhaal van een band die beroemd is geworden ten koste van vriendschap. Want ooit waren leadzanger Charlie en gitarist Paul beste vrienden, totdat Charlie succes bereikte zonder zijn maatje Paul. Deze werd zo gek van jaloezie dat hij uiteindelijk zich tot de onderwereld wendde, waarna hij de apocalyps losliet op Charlie en zijn huidige band… en de rest van de stad. De game geniet een tof grafisch stijltje dat duidelijk iets wegheeft van ontwikkelaar Ska Studios’ vorige titels, zoals The Dishwasher; het is vrij grimmig, duister, maar zeker niet kleurloos. Door deze vrij donkere sfeer komt de humor beter uit de verf. Eigenlijk is het een best droevig verhaal, en de game toont excessief geweld en vele liters bloed, maar dit zet de luchtige momentjes extra kracht bij.

Izuna Drop en bier brouwen

Want Charlie Murder is ook een grappige game. Zo kun je jouw health bijvullen met verschillende items, waaronder eten, bier en medkits. Wanneer je dit doort items gebruikt, propt jouw personage dit in zijn of haar mond en wordt het opgevreten – en dit geldt ook voor medkits, dieren en andere zaken die je niet hoort op te eten. Verder draagt de gehele game een congruente stijl uit die in het teken staat van een grunge/punkband. Je craft geen materialen, je brouwt bier voor stat bonussen. En er is ook een level waarin je een hotelkamer moet slopen, want dat is wat ruige bands doen. De game bevat zelfs enkele ‘Rock Band/Guitar Hero’-achtige segmenten waarin jij moet spelen voor een publiek. Daarnaast zit de game vol subtiele geintjes en verwijzingen naar andere titels, zoals een combo die Charlie kan maken die eindigt met een Izuna Drop (een bekende move van Ryu Hayabusa). De makers weten een verhaal neer te zetten zonder uitgebreide cutscenes en dialogen dat alsnog – of wellicht dankzij het minimalisme – weet te boeien. En ze doen dit met geslaagde humor, toffe muziek en een aantrekkelijk grafisch stijltje. Je wandelt met plezier rond door de levels van Charlie Murder.

Dat is belangrijk, want de game biedt best veel content. Het verhaal uitspelen met een coöperatieve partner naast je op de bank, duurt ongeveer een uurtje of acht; het maximum ligt op vier spelers en des te meer spelers, des te sneller je door de game gaat. Vanaf dat moment speel je een hogere moeilijkheidsgraad vrij (Chaos) en hierna volgt de hoogste moeilijkheidsgraad (Total Anarchy). Per moeilijkheidsgraad kun je ook nog eens vijf nieuwe classes vrijspelen met ieder een eigen samenstelling van vaardigheden, waardoor het totale aantal dus op twintig verschillende characters komt – al worden vaardigheden wel hergebruikt. Hoe dan ook valt er genoeg beat ‘em up-actie te beleven en is er veel loot om te verzamelen. Het duurt niet lang of je bent met een maatje items aan het vergelijken en elkaars skills aan het afstemmen zodat je perfect kunt samenwerken. De verschillende classes bieden werkelijk totaal andere speelstijlen, zoals de gitarist Lester (mage) die duivels kan oproepen om voor hem te vechten, of bassist Tommy die afgehakte hoofden van vijanden in de grond kan planten als totempaaltjes om de bandleden te healen. Al deze vaardigheden en drukte maakt het strijdveld ietwat chaotisch, maar het stoort niet.

Het enige wat echt stoort zijn de soms verplichte platformmomenten: de game bestuurt vrij snel, wat goed is voor een beat ‘em up, al maakt het je ook iets minder accuraat. Dat hoeft geen probleem te zijn voor een game als deze, maar er wordt soms van je verwacht dat je exact goed springt, en hier is de besturing simpelweg niet geschikt voor. Deze momenten zijn zeker niet onoverkomelijk, ze zijn gewoon irritant. Gelukkig draait het grootste deel van de game dan ook om actie en loot.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360

Charlie Murder is een absolute aanrader voor menig gamer, helemaal als je op zoek bent naar een nieuwe beat ‘em up of een gezellige coöperatieve game. Door eenvoudige actie te combineren met loot en uiteenlopende character classes, biedt Charlie Murder meer diepgang dan je zou verwachten. Het loont om jouw personage met enig denkwerk te levelen en de juiste items voor hem of haar te selecteren. Tel daarbij op dat de game behoorlijk veel content en diversiteit biedt, plus het congruente stijltje, plus de geslaagde humor, en je spreekt van een uitzonderlijk goede XBLA-titel. Dat je soms moet platformen terwijl dit niet altijd even goed werkt, is een klein beetje jammer, maar het verstoort de rest van de toffe ervaring gelukkig niet enorm.

9+
  • Toffe beat ‘em up
  • Cool stijltje