1. Diablo III Review - Speelt fantastisch op de console

Diablo III Review - Speelt fantastisch op de console

Het is lang geleden dat Blizzard een consolegame heeft ontwikkeld: zestien jaar geleden, om precies te zijn. Met Lost Vikings II keerde de ontwikkelstudio voor het laatst terug naar de spelcomputers – we tellen het Nintendo 64-debacle met StarCraft niet mee, die werd ‘co-ontwikkeld’. Het bedrijf laat echter zien dat ze zich nog steeds thuis voelen op de console, want de overzetting van Diablo III naar de spelcomputers is ijzersterk.

Diablo III, love it or hate it. De meningen zijn verdeeld; puristen kunnen de game over het algemeen niet luchten en verlangen terug naar de dagen van Diablo II, terwijl andere gamers intens kunnen genieten van de dungeon crawler-actie. Tot welke groep je ook behoort, het is moeilijk te ontkennen dat Blizzard Diablo III met vlag en wimpel naar de console heeft geport.

Vloeiend

De grootste verandering is de manier waarop je jouw personage bestuurt. Het klikken met de muis is ingewisseld voor een vloeiende besturing met de controller. Met de linkerstick beweeg je het personage, terwijl je met de rechtsterstick aanvallen ontwijkt. Hierdoor verandert de game niet gelijk in God of War, maar het zorgt er wel voor dat je personage vloeiender reageert op jouw bevelen.

De rest van de knoppen wordt gebruikt voor potions en vaardigheden. De vrijgespeelde skills kunnen naar alle vrijheid worden verdeeld over de facebuttons en de rechtertriggers. De lay-out van de knoppen voelt goed en intuïtief aan. Het enige nadeel is dat de icoontjes die de vaardigheden op het scherm weergeven te klein zijn voor de televisie. Het is lastig om in de interface te zien wanneer een cooldown is afgelopen en het zal dan ook meermaals gebeuren dat je een vaardigheid wilt gebruiken die nog niet ‘afgekoeld’ is. Gelukkig is dit het enige minpuntje aan een verder sterke visuele presentatie. De game is net iets minder mooi dan op de pc en mist de scherpte van die versie, maar dat is nou eenmaal inherent aan de spelcomputers. Belangrijker is dat de game zonder framedrops te doorspelen is, al hebben we nog niet kunnen testen hoe de game draait op de Inferno-modus wanneer nog meer vijanden je scherm vullen.

Ook het skillsysteem is enigszins op zijn kop gegaan; niet langer ben je gebonden aan skill trees. Per level speel je een aantal vaardigheden of runes vrij die je vrijuit kunt gebruiken. Hierdoor zal voor sommige mensen het idee van een personage opbouwen wegvallen, maar het zorgt er anderzijds ook voor dat je veel vrijheid hebt en de game geen vaart verliest.

Tempo

Vaart is sowieso een belangrijk aspect in de game. Als je op de bank achter de console zit heb je nou eenmaal minder geduld dan als je achter het scherm van je pc zit; Blizzard heeft daar in zijn loot-systeem rekening mee gehouden. Loot die je vindt kun je met een druk op de knop aantrekken of weggooien zonder in het menu te duiken. Dit klinkt leuk, maar in de praktijk zul je dit weinig gebruiken. Het geeft namelijk niet alle statistieken weer van het voorwerp, dus een weloverwogen keuze maken is niet mogelijk tenzij je het menu induikt. Maar voor mensen die er graag een beetje tempo inhouden, is het een uitkomst.

Ook is de hoeveelheid loot teruggeschaald en dankzij het ontbreken van een auction house is ervoor gezorgd dat de loot die je krijgt beter aansluit bij jouw personage. Het lijkt er echter wel op dat Blizzard enigszins is doorgeslagen, want tegen de tijd dat ons personage level 20 was liepen we al met meerdere legendary voorwerpen rond. Hierdoor wordt een legendary niet alleen minder speciaal, maar het zorgt er ook nog eens voor dat de game nóg makkelijker wordt op de standaard moeilijkheidsgraad.

Het is dan ook maar goed dat Blizzard de toevoegingen uit de latere patches voor de pc-versie ook heeft overgenomen, want daardoor kun je de moeilijkheidsgraad flink opschroeven. Waar dit in de pc-versie nog onder het mom van monster power levels ging, zijn het op de console gewoon verschillende moeilijkheidsgraden. Ook zaken als Paragon levels, brawling en de verbeterde legendary gear zitten als vanaf het begin af aan in de consoleversie.

Met z’n allen

Maar het uithangbord van de consoleversie is natuurlijk de offline co-op. Lekker met z’n tweeën, drieën of vieren op de bank zitten en de legioenen van de hel vermorzelen. Het klinkt als de perfecte troef, maar het is juist hier dat de game de plank enigszins misslaat. Als je met je vrienden de co-op betreedt dan krijgen zij de mogelijkheid om een personage te koppelen aan een account. Doen ze dat, dan begint dit personage op level één en wordt deze opgeslagen op de console. Prima. Logisch zelfs. Minder logisch is wanneer een van je vrienden ervoor kiest om als gast te spelen: de voortgang en verkregen items worden niet opgeslagen, maar ook hier begint jouw maatje op het laagste level. Even casual co-oppen zit er dus niet in.

Speel je echter vanaf het begin af aan met een co-op maatje, dan is er niets aan de hand. Zoals gezegd kun je zijn personage opslaan en later gewoon verder spelen. Ook kun je jouw groep aanvullen met online spelers. En dan hoef je niet eens bang te zijn dat ze je loot stelen, want ook dat systeem is aangepast: iedereen krijgt online zijn eigen loot. Net dat legendary wapen voor je neus weg gegraaid zien worden, is er dus niet meer bij. Het lijken eigenlijk allemaal maar kleine aanpassingen, en dat zijn het ook. Maar als collectief zorgen ze ervoor dat Diablo III op de console beter aanvoelt dan op de pc.

Deze game is gespeeld op de PlayStation 3

Conclusie en beoordeling

8,5
Blizzard laat met Diablo III zien te weten hoe je een game voor console maakt. Met een aantal goede verbeteringen en aanpassingen, zien we de missertjes die deze versie met zich meebrengt door de vingers. Diablo III op de consoles is op vrijwel alle vlakken sterker dan de pc-versie.
  • Vloeiende besturing
  • Geen auction house of altijd online
  • Alle patches
  • Beter lootsysteem
  • Interface niet altijd even duidelijk op het grote scherm
  • Geen upscaling in offline co-op

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice, nice. Had een hekel aan dat altijd online gebeuren en het lootsysteem. Goed dat ze dat hebben aangepakt. Hierdoor heb ik veel meer genoten van Torchlight 2 en Path Of Exile dan Diablo Pee.

  • Tja, leuk, ik had dus beter kunnen wachten voor deze versie. Maar ik ga deze game echt niet 2x kopen. Ik geloof dat de PC versie ook behoorlijk gepatched is dus misschien ga ik em nog een keertje spelen binnenkort :).

  • Ik kom net thuis en de game lag op de mat! Ben erg benieuwd, heb nog nooit een Diablo gespeeld. De "Jelle speelt…" van vorige week maakte mij wel nieuwschierig naar de game, dus ;)

  • 360 beste versie het is

  • Mooi dat ze Diablo zo goed hebben kunnen overzetten

  • Telkens zie ik in reviews weer het gezeur van offline co-op voorbij komen. Met alle respect, maar wie doet dat tegenwoordig überhaupt nog? Ik ga echt niet met 4 vrienden Diablo zitten spelen! Niet met zijn 4en op de bank in ieder geval! Online co-op ja, maar offline? En als ik dan toch een keer met wat maatjes een game ga doen, voor de fun en met een biertje, dan zijn het oldskool titels als Mario Kart, Timesplitters, Sega soccer slam etc.



  • Dit zie je denk ik verkeerd man. Geweldig om met een paar maten op de bank lol te hebben samen. Kratje bier erbij en gegarandeerd plezier.

  • Er zijn nog altijd veel mensen die offline co-op gebruiken.

  • als ik co-op dan is het offline. fuck online, ik zie er de lol niet van in.

  • Bij online heb ik dat de gameplay echt goed moet zijn terwijl bij offline het gewoon al heel snel heel leuk is. Daarom ben ik ook echt een fan van COD splitscreen online. Kan daar gewoon echt plezier in vinden.

  • Soms heb je ook wel vrienden die geen console hebben of een andere soort en dan is het inderdaad fijn als je alsnog met elkaar COD splitscreen kunt spelen.

  • Ik heb afgelopen vrijdag nog op de bank gecoöpt.



    Het feit dat je van ellende maar de oude titels uit de kast trekt is volgens mij juist een perfecte illustratie van het probleem: er zijn te weinig oflline coöp titels terwijl de behoefte er wel is.

  • Leuk voor de console speler. De (goede) loot zal ze flink om de oren vliegen. Velen malen beter dan de PC versie, bewijzen wat screenshots al.



    Wat wordt er bedoeld met het niet meer gebonden zijn aan de skill trees? Ik heb namelijk nooit skill trees in D3 gezien.

  • Misschien toch maar eens halen. Ik ben meer van het zelf besturen van je personage, dan dat je hem vooruit moet klikken. Heb bij het zelf besturen meer gevoel van controle.

  • "En dan hoef je niet eens bang te zijn dat ze je loot stelen, want ook dat systeem is aangepast: iedereen krijgt online zijn eigen loot. "



    Krijg het gevoel dat door de gehele review de vergelijking word gemaakt met de PC versie. Maar dan kom ik dit tegen, zat in de PC-versie ook zo. Is dat dan weer een vergelijking met D2? Maakt voor mij verwarrend.



    Overigens was men altijd negatief over de AH. Nee in diablo 2 was het ideal om elke trade game af te struinen naar dat ene item…. nostalgie maakt het groener dan het meestal is.



  • Als het goed is komt de game zometeen bij me binnen rollen.

  • Hopelijk dat ze veel van deze verbeteringen ook meenemen in de expansion van diablo 3 op de pc.

  • Heb hem net een paar uurtjes gespeeld op de PS3. De graphics zijn wel een stukje minder dan op de pc, maar verder speelt het super. Ik speel dit spel veel liever op een console dan op mijn oude laptop en eindelijk kan het!

  • net de ps3 versie gehaald met me vrienden zaterdag lekker lan-party. zeker een leuke coop game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren