Plants vs. Zombies 2 Review

Er gingen rillingen over mijn rug toen bekend werd dat Plants vs Zombies 2: It's About Time gebruik zou gaan maken van het Free to Play-model. Een model dat tot nu toe voornamelijk gebruikt is om gamers tot het einde der tijden te laten betalen om een game te spelen. Een model dat uitgever EA bij een groot aantal nadere games al heeft gebruikt en die werden daar absoluut niet beter van. Dit moest en zou de nieuwe geldplant moeten worden, maar uiteindelijk blijkt die angst volledig ongegrond te zijn.

Weergaloos Free to Play-model

Plants vs Zombies 2: It's About Time laat op weergaloze wijze zien hoe je het Free to Play-model moet gebruiken. In de game is alles te spelen zonder een cent uit te geven. Echt geld wordt alleen gebruikt om het makkelijker te maken voor de speler. Zo kun je met echt geld extra coins in de game vrijspelen om zo tijdens de missies speciale krachten in te zetten, waarmee je in één keer een complete wave aan vijanden afmaakt. Of je gebruikt ze voor mest, waarmee je in een missie één van jouw planten tijdelijk van superkrachten kan voorzien. De welbekende zonnebloem geeft je dan in één keer heel veel zonnekracht, terwijl de erwtenschieter in één keer een spervuur aan erwten op de zombies afschiet. Ideaal als het net mis dreigt te gaan. En tot slot kun je echt geld gebruiken om zijmissies sneller vrij te spelen of bepaalde planten eerder te unlocken.

Maar dat hoef je dus helemaal niet te doen. Ik heb denk ik vijf iPhone batterijen helemaal opgemaakt aan het spelen van Plants vs Zombies 2 en geen enkele cent uitgegeven. Door het aangaan van missies speel je vanzelf langzaam maar zeker bepaalde planten vrij en toegang tot zijmissies krijg je uiteindelijk ook wel door genoeg sleutels te vinden die random gedropt worden tijdens missies. Het duurt wellicht langer, maar uiteindelijk kom je er ook door niks uit te geven.

Verslavend

Bovendien is het helemaal geen straf om de game te spelen. Plants vs. Zombies 2: It's About Time is net zo verslavend als zijn voorganger. Tijdens elke missie moet jij met jouw leger aan planten proberen de invasie van zombies te stoppen. Daarbij heb je tijdens de eerste missies beschikking over een paar basisplanten, maar krijg je naar mate de game vordert steeds meer mogelijkheden om de zombies te bestrijden. Tegelijkertijd moet je daarbij wel vaak een keuze maken. Er zijn slechts zes plantensoorten die je mee mag nemen naar het strijdveld en je wilt niet opeens oog in oog staan met vijanden die jouw uitgedokterde plannetje gemakkelijk om zeep kunnen helpen.

Als de gewone missies je nog niet genoeg uitdaging bieden, dan kun je vaak na het succesvol voltooien van een level in datzelfde level een paar challenges aan te gaan. Daarbij moet je niet alleen afrekenen met de zombies, maar moet je vaak ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Denk daarbij aan het inzetten van slechts een paar planten, het gebruiken van een beperkte hoeveelheid zon of er voor zorgen dat de zombies jouw bloemenperkje niet vertrappen. Slaag je hierin, dan speel je sterren vrij, waarna je met genoeg sterren een nieuwe wereld vrij speelt.

En zo ga je in Plants vs Zombies 2 telkens door en door. Als je de nieuwe missie niet speelt om een frisse setting te ervaren, dan speel je het wel omdat je dichterbij het vrijspelen van een nieuwe plant komt. En als dat geen reden is, dan gebruik je je tijd om nieuwe sterren en sleutels te vinden. Je gaat maar door en door, totdat je de melding krijgt dat de batterij van je smartphone toch bijna op is.

Deze game is getest op de iPhone 5

Plants vs. Zombies: It's About Time is een game die van A tot Z goed in elkaar zit. De game maakt gebruik van een zeer goed Free to Play-model, waarbij je enkel betaalt om het jezelf iets gemakkelijker te maken. Maar zonder een cent uit te geven geniet je er net zo veel van. Bovendien is de game goed gevuld en is er altijd wel iets te doen. Een must voor elke smartphone!

9+
  • Veel content
  • Perfect Free to Play-systeem