1. Puppeteer Review - Houd je hoofd er bij

Puppeteer Review - Houd je hoofd er bij

Tussen al het geweld van Beyond: Two Souls, Gran Turismo 6 en de PlayStation 4 zou je het zomaar vergeten. Sony komt met nog een game, een game die het niet verdient om over het hoofd te worden gezien. De hoogtijdagen van de 2D-platformer zijn helaas achter de rug en als dit soort games nog voorbij komen is het veelal in digitale vorm. Een grootse 2D klim-en-klauter-game is zeldzaam en zo mag je Puppeteer - de nieuwste titel van Japan Studio – dan ook gerust omschrijven: zeldzaam.

In Puppeteer speel je in een poppentheater, waarbij je letterlijk van de ene scène naar de andere springt. Deze voorstelling kent sterke invloeden uit de Japanse theatervorm Bunraku. Tijdens het spelen vertolk jij – zoals het in een voorstelling betaamt - de hoofdrol via Kutaro, een arme jongen die door de kwaadaardige Moon Bear King in een houtenpop is veranderd. Alsof dat nog niet erg genoeg is, wordt zijn kop ook nog eens van zijn romp getrokken en opgevreten samen met zijn ziel. Gelukkig sterf je als pop niet en ga je op zoek naar jouw eigen hoofd.

Theater in game vorm

Kutaro is niet de enige speler op het toneel. Samen met een mysterieuze heks en een zwevende kat begint Kutaro aan zijn avontuur waarbij hij zoekt naar een magische schaar genaamd Calibrus. Hiermee kunnen niet alleen vijanden doorgeknipt worden, maar ook verschillende objecten. Bladeren, wolkjes en vleermuizen zijn enkele voorbeelden waar Kutaro doorheen knipt en zich daardoor knippend verplaatst van A naar B. Deze interactieve manier van bewegen met de omgeving is een van de grootste charmes van de game en blijft tot aan het einde boeien, mede door het verschil in knipbare materialen. Het is knippen is dan ook een frisse toevoeging aan het gebruikelijke klim en klauterwerk binnen dit genre.

De omgeving is echter meer dan het slachtoffer van de schaar van Kutaro. Het is één van de charmes van Puppeteer en steelt wellicht zelfs de show. Het is zoals gezegd enorm interactief, maar ook erg dynamisch. Er treden constante veranderingen op en het lijkt er dan ook regelmatig op dat de wereld rondom de speler beweegt in plaats van andersom. Of er nu binnen vijf minuten van scène of perspectief wordt gewisseld, de omgeving doet altijd iets. Dat het avontuur van Kutaro dan ook nog verschillende locaties bezoekt is helemaal mooi meegenomen. Een onderwaterlevel vol met vissen en gemuteerde haaien of een ruimtereis waar een aap op een raket wordt gevolgd. In de wereld van Puppeteer kan het niet gek genoeg.

Hou je hoofd erbij

In de zeven speelbare hoofdstukken staan niet alleen het platformen en knippen centraal, ook Kutaro zelf beschikt over een aantal trucjes. Als houten klaas kan hij van hoofd wisselen. In totaal kan hij drie hoofden bij zich dragen waarvan er één aan zijn romp zit. Van de honderd verzamelbare hoofden heeft elk zijn eigen vaardigheid waarmee Kutaro een bonus vrijspeelt. Zo zorgt een vleermuishoofd ervoor dat vleermuizen Kutaro verplaatsen naar het einde van het level en brengt een reusachtige kikker Kutaro naar een bonuslevel waarin hij een nieuw hoofd of maanscherven - het alternatief op munten uit bijvoorbeeld een Mario-game - kan vinden. Deze scherven zijn overigens overal te vinden en als er honderd stuks gevonden zijn krijgt Kutaro er een leven bij.

Naast de honderd vindbare hoofden zijn er ook nog vier speciale hoofden. Deze hoofden zijn afkomstig van vier helden die vroeger de strijd aangegaan zijn met de Moon Bear King. Helaas hebben deze krijgers de strijd niet gewonnen en zijn hun krachten opgesloten in deze speciale hoofden. Zo is er de Moon Knight waarmee Kutaro aanvallen kan pareren en projectielen een andere kant opstuurt. De Moon Ninja geeft Kutaro de mogelijkheid om bommen te werpen en met de Moon Pirate kan Kutaro haken – die overal te vinden zijn - naar beneden trekken. De laatste kracht is die van de Moon Wrestler waarmee Kutaro enorm sterk wordt waardoor hij gebouwen weg kan duwen en gevaarlijkebody slamsuitdeelt.

Deze vier hoofden in combinatie met Calibrus zijn essentieel voor de reis van Kutaro. Onderweg moet hij de twaalf generaals van de Moon Bear King verslaan en uiteindelijk de grote beer zelf. Kutaro moet zijn eigen ziel en hoofd terug krijgen en doet dit door onder andere te racen tegen General Horse en een stierengevecht aan te gaan met General Bull. De game zit vol met gevechten tegen eindbazen en naast de generaals en de Moon Bear King is er nog meer dan genoeg gespuis te vinden. Dat is maar goed ook, de baasgevechten zijn mooie momenten tijdens het spelen waar de verschillende mogelijkheden van Kutaro goed naar voren komen. Het is dan ook jammer dat elk baasgevecht afsluit met die ‘fantastisch leuke Quick Time Events waar iedereen zo van houdt.’

Multiplayer in het theater

Gelukkig hoef je de strijd niet alleen aan te gaan. Offline kan er een vriend met je samen spelen. De tweede speler vervult dan een soort gelijke rol als die in Super Mario Galaxy. Hij of zij bestuurt de zwevende kat en kan opzoek gaan naar extra maanscherven, nieuwe hoofden voor Kutaro en zelfs hoofden die van zijn romp afgeslagen worden, terugbrengen. Dit is vooral handig tijdens een hectisch eindbaasgevecht waar de koppen letterlijk voor je voeten rollen. Zorg wel dat je het hoofd snel terugpakt, want net als met eten blijft een hoofd maar drie seconden “goed” op de vloer. Ook offensief heeft de tweede speler genoeg te doen. Zo is het mogelijk om kleinere vijanden te verslaan en kun je zelfs het hoofd van onze heldhaftige held van zijn romp trekken. Of jouw medespeler daar zou blij mee is, is het tweede.

Het zit hem in de details waardoor Puppeteer zo goed is. De sfeer die de game uitademt is fantastisch en het gevoel van een levend theater komt goed naar voren. Gordijnen sluiten na het behalen van een hoofdstuk en de spotlight staat veelal gericht op Kutaro. Ook het publiek speelt een rol in Puppeteer, door bijvoorbeeld de held aan te moedigen en tegenstanders uit te joelen. Ook de muziek past uitstekend bij de reis. Efteling-achtige muziek komt voorbij als er een kasteel beklommen wordt en een ware western soundtrack wordt uit de mouwen geschud als Kutaro het Wilde Westen inloopt. Ook de grootse theaterzangstukken komen voorbij en zorgen niet alleen voor entertainment, maar vertellen daadwerkelijk een deel van het verhaal.

Lachen, gieren, brullen

Deze ‘’voorstelling’’ is enorm divers en het heeft voor iedereen wel iets om te adoreren. Of het nu de stijl, verhaalvertelling, platformelementen of zelfs de humor is. Er wordt bijvoorbeeld op een grappige wijze gerefereerd aan de E3 persconferentie van Sony uit 2006 door een Giant Enemy Crab te verslaan, ook worden er referenties gemaakt naar de Power Rangers, Thunderbirds en anderen die je zelf mag ontdekken. Zelfs de verhaalverteller die verslag doet van het gehele avontuur weet af en toe grappig uit de bocht te komen. Een concreet voorbeeld hiervan is als het spel op pauze schiet. Na enige tijd biedt de verhaalverteller zijn excuses richting het publiek aan vanwege de stilte. Waarom de gordijnen dicht zijn durft hij niet met de volle zekerheid te zeggen, maar hij denkt dat het iets te maken heeft met een grote boodschap op het toilet. Ook blijkt de vierde muur geen obstakel voor de beste man en gaat hij graag de dialoog aan met de spelers op het toneel waardoor de sarcastische opmerkingen snel over en weer vliegen

Ondanks dat Puppeteer maar zeven hoofdstukken heeft is het toch niet veel sneller uit te spelen dan tien uur. Op dat moment zijn alle hoofden nog lang niet gevonden en blijven er nog mysteries om te ontrafelen. Ook zijn er nog achtergrondverhalen vrij te spelen waarbij er meer wordt verteld over de personages uit deze magische wereld voordat Kutaro de heldenrol op zich nam.

Conclusie en beoordeling

8,7
Puppeteer is een zeldzame ervaring die niet gemist mag worden. Het knippen met Calibrus en de wisselwerking tussen de hoofden van Kutaro zorgen voor genoeg variatie in de gameplay en het vlotte wisselen tussen decorstukken voorkomt dat de verveling toeslaat. Hoe jong of oud je ook bent, voor iedereen is er wel iets te halen in deze magische en prachtig geanimeerde wereld.
  • Veel content
  • Daadwerkelijk grappig
  • Diversiteit in de gameplay
  • Prachtig geanimeerde wereld
  • Op sommige momenten iets te eenvoudig
  • Quick Time Events

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.

Reacties

  • En nog een topper voor de PS3 in 2013. Het ding heeft dit jaar echt een indrukwekkende line-up voor een console die binnenkort een opvolger krijgt.

  • Maar games waren vroeger zoveel beter, tegenwoordig zijn ze allemaal slecht. Daarom is dit al de zoveelste game deze generatie met een negen of hoger. :P



    *acht of hoger!

  • Een 9- is niet hoger dan een 9 ;)

  • Dacht altijd dat het zo zat:
    9- is 9,25
    9 1/2 is 9,5
    9+ een 9,75.



    Als een 9- betekend 8,75 waarom dan een 9 gebruiken, en 9+ is dan 9,25? :P

  • Dan dacht je niet zo goed. En het is zo omdat het zo is.



    Denk is logisch na, een 9 MIN HET ZOU WEL HEEL RAAR ZIJN ALS ER DAN IETS BIJ ZOU KOMEN.



  • Gebruik dan het nummer 9 niet als het er niets meer mee te maken heeft. Ik ga uit van de 9 en een half, 9+ is 0,25 erbij en 9- is 0,25 er af. Dat vind ik logisch!



    Nou ben ik de fase van cijfers al lang voorbij dus het kan mij voor de rest ook geen ene ruk schelen, maar het zal dan wel. :S

  • 8+ = 8,25
    8 1/2 = 8,5
    9- = 8,75



    Zo simpel is het. Daarnaast moet je de - en de + meer zien als ''nét niet'' of ''nét een beetje meer'', aangezien het mathematisch natuurlijk foutief is.

  • Het zou NOG makkelijker zijn moest IG scores op /100 geven ipv op /10. Zo kun je veel dynamischere cijfers geven.

  • die .15 verschil max maakt echt het verschil bij een game ja.

  • Aangezien het in Amerika altijd met letters gaat dacht ik altijd dat:



    A+ gelijk stond aan een 9,75
    A aan een 9
    A- aan een 9,25
    B is een 8, C is een 7, D is een 6 en een F is 1 tot 5.



    Anders heb je dus een 10,25, 10 of een 9,75…



    Het leven is een leerschool zal ik maar zeggen. :P

  • Alleen zitten we hier in Nederland, niet de VS.

  • Brutal bedankt voor je duidelijke uitleg!



    We zijn hier in Nederland met een + en - systeem wat op stront slaat en waarbij ik vergeleek met het gradatie systeem uit Amerika aangezien wij als Nederlandse kinderen dat elk dag op televisie hebben gezien doordat Nederland zelf geen televisie programma's kan maken. :)



    Als mensen nergens vragen bij zouden stellen en maar dingen doen omdat het nou eenmaal altijd zo gedaan word dan zouden we hier nu niet op het internet communiceren.

  • Vroeger waren lessen in rekenen zo veel beter, behalve voor de idioten die niet op zaten te letten.

  • Vroeger rekenden wij met nummers, niet met nummers en een - of + er aan gerelateerd, tenzij het om optellen of aftrekken ging. Daarnaast ken ik het hele X- en X+ systeem niet uit mijn schooltijd, maar enkel van review scores en het gradatie systeem uit Amerika.



    Op mijn scholen kreeg je ook gewoon cijfers en rapporten met cijfers achter de komma in plaats van een + of een -. Nogal handig voor als je eindrapporten moet opstellen en cijfers bij elkaar op moet gaan tellen.



    Maar ach, blijkbaar is dit systeem zo belangrijk dan een vergissing uit den boze is. Ik zal wel de enige zijn dan die dit score systeem zo heeft geïnterpreteerd. :P

  • Zijn hier mensen die 9- niet begrijpen? Hoe hoog lag de gemiddelde leeftijd op IG ook al weer?

  • Want natuurlijk als je nog nooit gebruik hebt gemaakt van het + en - score systeem dan faal je in het leven. Wiskundigen gebruiken immers ook formules waarin ze cijfers met een + of - bij elkaar optellen in plaats van daadwerkelijk gebruik te maken van de cijfers achter de komma. 8|



    Nu kunnen we ons allemaal weer even superieur en intelligent voelen, alsof we een nieuwe stam in Afrika hebben ontdekt welke we weer even tot slaaf kunnen maken.



    Mijn niveau in rekenen zal wat dit punt betreft op een laag niveau liggen, maar de omgangsvormen hier op IG zijn helemaal van een bedroevend niveau, op naar de volgende fanboy war maar weer. :?

  • Om eerlijk te zijn doet dit me vooral denken aan LittleBigPlanet… Gek dat ik dat nergens anders lees.

  • Omdat de game aanzienlijk andere platform physics heeft dan LBP, wat absoluut positief is. Enkel qua uiterlijk heeft het wat duidelijke overeenkomsten.

  • @ darksslord



    Werken met een systeem op 100 punten is imo nogal nutteloos, in het geval van reviews van games. Reviewers kunnen geen punten geven volgens een exacte, universele formule. M.a.w. ookal lijkt het nauwkeuriger om met een systeem te werken op 100 punten, in werkelijkheid werkt het denk ik minder goed, want een reviewer geeft nog steeds een score op de game op basis van zijn gevoel, op basis van het plezier die hij mogelijk heeft meegemaakt, en zo'n zaken zijn niet exact wetenschappelijk meetbaar, dus is het volstrekt nutteloos om met een zogezegd 'nauwkeuriger' puntensysteem te werken.



    Om het nog duidelijker te maken, hoe zou de reviewer nu moeten bepalen of bvb. Puppeteer een 87/100 of een 88/100 verdient? Daarom ben ik net van mening dat een puntensysteem met 10 of zelfs 5 cijfers prima is, het moet eenvoudig zijn.

  • Ten eerste ; dit lijkt me best een coole game. Is eens wat anders dan de standaard games.



    Ten tweede ; @ Grubbelt ; Mooi gezegd. Zo is het maar net.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren