Worms 3 Review - Wormen afknallen op de iPhone

Je zou denken dat Worms 3 op de smartphone en tablet de zoveelste port van de Worms-serie is, maar niks is minder waar. Alhoewel er een Worms 4 bestaat, net als vijf miljard spin-offs, is er in de serie nooit een deel 3 geweest (wel een deel 3D, die als het derde deel wordt gezien). We hebben zodoende te maken met een gloednieuw deel dat vanaf het begin af aan is ontwikkeld met het touchscreen in het achterhoofd.

Speelt lekker

Het gevolg daarvan is dat het gewoon lekker speelt. Als speler is het mogelijk om redelijk precies jouw bazooka-schoten op het hoofd van de andere worm te laten vallen en is de kans klein dat je tijdens het lopen naar een strategische plek per ongeluk van een randje af valt, omdat de game niet goed reageerde.

De game levert alleen wel een hoog déjà vu-gehalte. Aan de ene kant is dat nostalgisch te noemen, aan de andere kant iets te bekend. Met je team van vier wormen probeer je de andere wormen kapot te maken. Daarvoor heb je een uitgebreid arsenaal dat bestaat uit machinegeweren, granaten, shotguns en meer exotische wapens zoals het zeer explosieve superschaap.

Toch zijn er wel een paar dingen anders. Zo is elke worm in jouw team onderdeel van een class. Daarbij is er te kiezen uit Soldiers, Heavy's, Scouts en Scientists. De Heavy's gaan minder snel dood, maar bewegen zich duidelijk minder snel, terwijl de Scientists er voor zorgen dat jouw team na elke beurt een klein beetje health terug krijgt. De voor- en nadelen van elke worm zorgen er voor dat je net wat meer tactische mogelijkheden voorgeschoteld krijgt en dat hebben we als positief ervaren. Datzelfde kan gezegd worden voor het nieuwe kaartensysteem. Je hebt daarbij de keuze uit ongeveer tien kaarten, waarbij je per beurt er drie kan inzetten. Daarbij heb je passieve en actieve voordelen. Zo zijn er kaarten die healthpacks die je op het slageveld je tien health extra geven, terwijl andere kaarten er voor zorgen dat de aankomende tegenstander geen stap kan zetten. Ook dit zorgt voor meer variatie en diepgang.

Herhalend

Toch wordt het op een gegeven moment behoorlijk herhalend. Hoewel de singleplayer uitgebreid is en veel levels kent, waarbij je telkens met nieuwe wapens de vijandelijke wormen kan afmaken, doe je in principe telkens hetzelfde. Hierdoor begint de game na een paar uur te vervelen, voornamelijk omdat de tegenstanders niet al te verrassend zijn.

De multiplayer biedt in dat opzicht meer veel plezier. De game is volledig online te spelen, of met iemand in de buurt door jouw device door te geven. Het voordeel aan online spelen is dat je juist wel het verrassingseffect krijgt dat je in de singleplayermodus mist. Er is echter wel een nadeel: soms heb je te maken hebt met tegenstanders die net even iets teveel tijd nemen om hun actie uit te halen.

Deze game is gespeeld op de iPhone 5

Worms 3 is Worms zoals je het kent. Het idee is bekend, de wapens zijn bekend en de tactieken zijn bekend. Het kaartsysteem en de verschillende classes brengen daar net wat extra diepgang in, maar tegelijkertijd is het een game die alleen lang speelbaar als je hem online gaat spelen. De singleplayer is dankzij de voorspelbare vijanden enkel voor een paar uurtjes boeiend.

7+
  • Goede besturing
  • Multiplayermogelijkheden