1. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Review - Geslaagde herstart

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn Review - Geslaagde herstart

Wie de ontwikkelingen rondom Final Fantasy XIV: A Realm Reborn heeft gevolgd, kan maar tot één conclusie komen: Square Enix heeft lef. Na het debacle dat in de volksmond Final Fantasy XIV 1.0 genoemd wordt, nam de ontwikkelaar het gedurfde besluit om de gehele content aankleding van deze MMO van de grond af aan opnieuw op te bouwen. Dan hebben we het niet over het toevoegen van wat quests en monsters; nee, de game kreeg een totale metamorfose. De nieuwe titel, A Realm Reborn, is hier natuurlijk een directe verwijzing naar. Waar Square Enix de game een stille dood had kunnen laten sterven, zetten ze een geheel nieuw team op de game. En daarmee presteren ze het schier onmogelijke: Final Fantasy XIV is van het lelijke eendje tot een prachtproduct getransformeerd.

Grafisch indrukwekkend

Om maar direct met de deur in huis te vallen: op MMO-gebied zul je grafisch gezien geen indrukwekkendere titel treffen dan A Realm Reborn. De wereld Eorzea in zijn geheel straalt, met een aantal idyllische aanblikken waar je niets anders kunt doen dan om je heen te kijken en al het moois aan te gapen. Een bezoekje aan Bronze Lake is een must, struinen door Sagolii Desert een genot. Zelfs gamers die normaliter weinig oog hebben voor de omgevingen waar ze doorheen struinen kunnen het niet laten om tijdens hun reis zo nu en dan toch de camera te draaien en dat ene bouwwerk nog eens nader te inspecteren.

Goed, en daarmee is de behandeling van alles dat er van FFXIV 1.0 over is, klaar. En dat is niet eens overdreven, want vrijwel de gehele verdere invulling van A Realm Reborn is nieuw. Daar gaan we dan. Volg het traject dat mijn elf-achtige Elezen Lancer, die uiteindelijk de rol van Dragoon aanneemt en zich naar level 50 werkt, stap voor stap.

Het begin van een held

Na de uiterlijke verschijning van mijn personage te hebben samengesteld, zowel een voor- als achternaam te hebben verzonnen – de hoeveelheid mensen die slechte aftreksels van Game of Thrones-personages verzinnen is om van te kotsen – en een keuze gemaakt te hebben voor een startklasse, worden de eerste stappen gezet . Terwijl mijn boomlange personage aan de hand van een cutscene geïntroduceerd wordt in het verhaal, valt het gebrek op aan stemacteurs. Veel ‘gesproken’ teksten moet je enkel opmaken uit de tekstballonnetjes. De schaarse momenten waarbij in het hoofdverhaal wel daadwerkelijk gesproken wordt, hadden achterwege gelaten mogen worden. Wat de Engelse stemacteurs betreft mist iedere vorm van inlevingsvermogen en klinkt het allemaal wel erg gortdroog.

Mijn Lancer, genaamd Kataki San op de server Phoenix voor de geïnteresseerden, wordt gedropt in de bosrijke stadstaat Gridania. Samen met de twee andere steden Ul’Dah en Limsa Lominsa en hun omliggende gebieden vormt Gridania de diverse spelwereld van A Realm Reborn. Terwijl mijn Elezen zijn weg probeert te vinden door de stad wordt hij alweer doodgegooid met de eerste quests. Het zijn stuk voor stuk simpele, hersenloze opdrachten, waar vrijwel elke MMO je wel mee confronteert. Gelukkig bieden de quests die het hoofdverhaal vormen soelaas; mijn personage wordt echt als de leading man in het aankomende conflict met de Garlean Empire neergezet. Hij zal uitgroeien tot de belangrijkste troef. Hij, en miljoenen anderen die hem voor- én nagingen.

Een feest van herkenning

Andere spelers zullen zo nu en dan in het verhaal worden gebruikt als sullige knechtjes die je in grote quests ondersteunen, maar voor de rest speelt jouw personage de centrale rol. En dat werkt uitermate goed. Ondanks dat het niet een groots, meeslepend verhaal wordt, word je meerdere keren verrast door de rode draad in A Realm Reborn. Typische Final Fantasy-personages zoals Cid en het duo Biggs en Wedge, verwijzingen naar de Warriors of Light en meer van dit soort referenties dragen alleen maar bij aan het plezier dat een liefhebber van de RPG-reeks uit het verhaal put.

Terwijl mijn Lancer zich door de vertelling van de gebeurtenissen keurig van quest hub naar quest hub laat leiden en zijn level inmiddels in de dubbele cijfers heeft, doemt de behoefte op om met een andere klasse aan de slag te gaan. Tijd om een nieuw personage te maken.

Crafting

Ook het craften is onderverdeeld in klassen. Je zult dus, net als je Archer of Warrior, een crafting class naar level 50 kunnen levelen. Dit craften gaat aan de hand van een soort minigame waarbij je zelf moet besluiten of, en hoeveel punten je steekt in het verbeteren van de kwaliteit van je creatie, en de snelheid waarmee je het product daadwerkelijk afmaakt. Het is een grappig proces, maar door de lange tijd die het kost om level 50 te worden, komt de sleur er toch wel snel in. Zeker met de gathering classes. Houthakken, erts delven en vissen wordt redelijk snel saai. Toch moet nagegeven worden dat crafting vrij diep gaat, en elke klasse zijn eigen miniverhaal te bieden heeft.

Of nee, toch niet! In Final Fantasy XIV –ok, wellicht is er toch nog iets hetzelfde gebleven- wissel je door van wapensoort te veranderen ook direct van klasse. Mijn Elezen zou in principe dus in elke klasse naar het maximale level kunnen stijgen. Op een simpele manier kun je een gehele uitrusting aan een bepaalde klasse koppelen, waardoor je na het wisselen van Lancer naar Arcanist niet elke keer weer elk stukje uitrusting in je inventory hoeft op te zoeken. Het is uiterst aangenaam om zo simpel en snel van klasse te kunnen veranderen. A Realm Reborn houdt je zo aan het spelen, ook wanneer je even klaar ben met je huidige speelwijze. Klasse werk, Square Enix!

Dungeon Time!

Eenmaal teruggekeerd naar het aanvankelijke Lancer-beroep en wat verder gevorderd, zowel in level als in het verhaal, openen er steeds meer dungeons voor mijn reus. Sommige moet je verplicht doorlopen voor het hoofdverhaal, waardoor je progressie wel tijdelijk storend gestremd wordt. Zeker als je één van de veel gespeelde Damage Dealer-klassen speelt, zijn de wachtrijen voor dungeons vrij lang. Het is daarom dus jammer dat spelers die net lekker met het hoofdverhaal bezig zijn, soms pardoes een uur of langer moeten wachten totdat ze hun progressie kunnen voortzetten.

Gelukkig zitten de kerkers zelf inhoudelijk uitstekend in elkaar. Qua lengte niet te kort, maar nog belangrijker, zeker niet te lang. Met de eerste paar dungeons ben je met een half uurtje toch wel klaar, en in de latere instances heb je met een goede viermansgroep aan een uurtje van je tijd genoeg.

Voornamelijk de eindbazen verrassen je tijdens deze uitdagingen op aangename wijze. Square Enix heeft niet verzuimd om een aantal creatieve baasgevechten uit de hoge hoed te toveren. Alert moeten reageren op aanvallen van de uit de kluiten gewassen vijand, interactie met omgeving om schade te voorkomen en een aantal typische Final Fantasy-monsters als kers op de taart. Zeker wanneer je op level 50 met het fenomeen Demon Wall in gevecht gaat, gaat je Final Fantasy-hart sneller kloppen. En mocht je nu geen zwak hebben voor de Final Fantasy-reeks, ook dan bieden de dungeons je genoeg uitdaging om ermee aan de slag te gaan.

Jobs en end game

Wanneer je level 30 hebt bereikt, en level 15 met een bepaalde andere klasse, krijg je de mogelijkheid om één van de karakteristieke Final Fantasy-klassen aan te nemen, jobs genoemd. Een Lancer wordt in combinatie met Marauder een Dragoon en Thaumaturge samen met Archer wordt tot een Black Mage. Zo zijn er in totaal negen jobs te vergaren. Naast wat extra skills, die je per elke vijf levels vergaard, biedt het je ook weer een interessant, optioneel verhaal.

Naarmate je de laatste paar levels nadert, rond je het job- en hoofdverhaal langzaam af. De beruchte end game-content komt in zicht. Veelal worden MMO-games afgerekend op wat er te doen is op het moment dat het hoogste level bereikt is. Als je in ogenschouw neemt dat de game pas net uit is, is er relatief veel te beleven. Een tweetal dungeons is wat karig, maar als je daarbij optelt dat er een aantal eindbazen random door de wereld verschijnen, een aantal eindbazen uit het hoofdverhaal in Hard Mode beschikbaar komen (met bijbehorend, toffe loot!) en er al een zogenaamde raid dungeon geopend is voor de hardcore spelers, dan moet dat vooralsnog voldoende zijn. Het enige, grote gebrek is dat het PvP-onderdeel nog volledig in de game ontbreekt. Daar moet snel verandering in komen, want voor veel spelers is dit toch een belangrijk aspect aan een MMO-titel.

Wanneer je vervolgens besluit om met een nieuwe klasse aan de slag te gaan,krijg je echter te maken met het grootste probleem van de game. Tenzij je een nieuw personage begint, zullen alle voorheen gedane quests niet opnieuw doorlopen kunnen worden. Dit betekent dat je enkel met behulp van zogenaamde FATE (Full Action Time Events) in level moeten stijgen. Ondanks dat deze willekeurige, ‘open’ quests waar iedereen binnen een bepaald levelbereik aan kan deelnemen best vermakelijk zijn, heeft niemand zin om dit 50 levels te doorlopen. Het helpt wel dat mensen massaal grote groepen opzetten om zo snel mogelijk deze events te voltooien, maar Square Enix had hier wel een betere oplossing voor mogen bedenken.

In zijn geheel gezien is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn een reuzenstap vooruit ten opzichte van zijn mismaakte voorganger. Toch zijn er een aantal kleine tot zeer kleine ergernissen die het gemak soms in de weg zitten. Zo is het niet mogelijk om quests aan te nemen wanneer je op je Chocobo zit, kun je mensen die in een dungeon zitten niet een persoonlijk bericht sturen en is niet van te voren te bekijken hoe een stuk uitrusting er op je personage uitziet. Het zijn van die kleine storingsfactoren waar je zo nu en dan tegenaan loopt. Zodoende heeft mijn Lancer, nu Dragoon, er al meerdere keren als een foute leernicht bijgelopen…

8,3
Final Fantasy XIV: A Realm Reborn toont aan dat Final Fantasy XIV toch wél te redden is. De game was al dood verklaard en begraven, maar met het doorzettingsvermogen van Square Enix is er toch een sterke game neergezet. Er zullen hier en daar wat kleine ergernissen zijn, maar de prachtige wereld en de typische Final Fantasy-trekjes zullen je lang blijven boeien.
  • Eindbazen zijn creatief en uitdagend
  • Feest van herkenning voor Final Fantasy-fan
  • Vlot wisselen van klasse is aangenaam