1. FIFA 14 Review - Anders, maar niet altijd beter

FIFA 14 Review - Anders, maar niet altijd beter

Anders, maar niet altijd beter. Zo zouden we FIFA 14 in één zin omschrijven. Want of we het nu over het daadwerkelijke potje voetbal , het vernieuwde transfersysteem in de carrièremodus of zelfs de volledig nieuwe menu’s hebben, telkens spookt die zin weer door onze gedachte.

Realistischer, maar met kinderziektes

Als de bal over het veld rolt, zijn de vernieuwingen absoluut zichtbaar. Van precision movement tot het afschermen van de bal tot de nieuwe balphysics, je voelt direct het verschil met FIFA 13. Op verschillende manieren is geprobeerd FIFA 14 weer een beetje realistischer te maken en dat is echt gelukt. Constant sprinten is bijna onmogelijk en ook door de lichte vertraging die optreedt als je de bal afschermt, is FIFA 14 in zijn geheel een stuk trager. Dat is een verbetering, want door dit realistischere tempo krijg je vaak veel meer tijd om op te bouwen. Bovendien zijn spelers door de combinatie van het lagere tempo, precision movement en het afschermen van de bal, een stuk balvaster en moet er dus meer gevochten worden om de bal.

De wedstrijd ziet er daardoor een stuk spectaculairder uit en minder als een hardloopwedstrijd. Kers op de taart zijn de vernieuwde balphysics, waardoor de bal minder voorspelbaar door de lucht suist en soms verrassend spectaculair in de kruising verdwijnt. Zoals ook in deze uitgebreide analyse van de gameplay beschreven zijn de nieuwe features in principe stuk voor stuk verbeteringen, maar er zit ook een keerzijde aan de vernieuwingen.

FIFA 14 heeft namelijk een beetje last van wat eigenaardige kinderziektes. Dat zit hem vooral in de combinatie van afschermen en precision movement. Spelers raken door het afschermen soms uit de koers en dan raken de door precision movement-aangedreven animaties overstuur. Dit gebeurt gelukkig niet heel vaak, maar het is ook weer geen uitzonderlijke gebeurtenis en komt juist op cruciale momenten voor. Omdat de scheidsrechters hun kaarten vaker op zak houden en keepers attenter reageren hád FIFA 14 vrij van frustratie kunnen zijn, maar deze kinderziektes van de nieuwe features zorgen van tijd tot tijd toch voor een verhoogde bloeddruk.

Global Chaos Network

Ook bij de carrièremodus zien we een vernieuwing die niet goed genoeg is uitgewerkt en daarom voor frustratie zorgt: het Global Transfer Network. Ook Global Transfer Network is een poging om FIFA 14 realistischer te maken. De statistieken van spelers bij andere clubs zijn niet langer beschikbaar en daarom is het noodzakelijk scouts in te huren. Zij voorzien je vervolgens van de statistieken van een handvol spelers die passen binnen doelstellingen die jij als hoofdcoach stelt. Een leuk idee, maar de uitvoering is helaas minder.

Het is nu veel te omslachtig om fatsoenlijk een speler te vinden. Scouts bekijken namelijk meteen een hele competitie en dragen dan een aantal spelers aan. Maar misschien heb jij allang een specifieke speler in gedachte. Stel, je denkt erover Van Ginkel terug te halen naar de Eredivisie. Gericht een scout naar wedstrijden van Chelsea sturen is niet mogelijk. Je moet dan een scout naar de Premier League sturen die vervolgens alle middenvelders gaat bekijken. Tja, dat zijn er nogal wat. Het is wel mogelijk Van Ginkel direct op te zoeken en te benaderen voor een transfer, maar pas na de koop zie je dan of hij daadwerkelijk een aanwinst is voor je team. Die methode is dus alleen aan te raden als je al echt zeker weet dat een speler een aanwinst is. Je bent door Global Transfer Network dus veel meer tijd kwijt dan vaak nodig. Deze opzet zorgt bovendien voor een stortvloed aan berichten over gescoute spelers die je telkens naar je hoofd geslingerd krijgt, terwijl je daar misschien helemaal niet op zit te wachten.

Die overload aan info is zelfs zo erg, dat het menu er vaak genoeg in stikt. Dat is knap, want de nieuwe Windows 8-achtige menu’s van FIFA 14 zijn juist een verademing. Overal in de game wordt nu gebruik gemaakt van dynamische tegels die doorgaans de navigatie flink verbeteren. Zo is er in het hoofdmenu van de game een grote tegel gereserveerd voor de modus die je als laatste hebt gespeeld, zodat fanatieke spelers van de carrièremodus of FIFA Ultimate Team met één druk op de knop verder kunnen gaan. Ook in het pauzemenu tijdens een potje is er een grote tegel gereserveerd voor Team Management, zodat je direct ziet of een wissel noodzakelijk is. Dit menu werkt bijna overal erg goed, behalve dus bij het Global Transfer Network.

Ultimate Team, de ultieme modus?

Bij FIFA Ultimate Team lijken de veranderingen minder ingrijpend, maar zullen er wel voor zorgen dat fans zich nog meer kunnen verliezen in de modus. Met de nieuwe Chemistry Styles zijn bepaalde vaardigheden van spelers te verbeteren en zo is je team nog verder te personaliseren. Of je je flankspelers nu sneller maakt of juist liever inzet op fysiek sterke spelers, het is helemaal aan jou. Zo zijn er nog een aantal kleine, maar fijne aanpassingen gedaan, zoals de mogelijkheid zelf te bepalen wie corners en vrije trappen neemt, de terugkeer van de online single match en een verbeterde zoekengine om precies die ene speler te zoeken die jouw team echt ultiem maakt.

Offline getest

FIFA Ultimate Team bestaat voor een groot deel uit het handelen in spelers en consumpties en het online spelen. Helaas was juist dat gedeelte van Ultimate Team op het moment van schrijven niet of beperkt beschikbaar. We hebben in ons eentje best een aardig team kunnen maken, maar we krijgen natuurlijk pas echt een goed beeld van FUT 14 als er dagelijks miljoenen transfers plaatsvinden. Daarom komen we in een later stadium nog graag terug op FUT 14, om te kijken hoe ingrijpend de vernieuwingen in de praktijk zijn en of deze modus weer net zo verslavend is als altijd!

FIFA Ultimate Team is dus de enige modus waarin we echt het gevoel hadden dat alle vernieuwingen daadwerkelijk verbeteringen zijn. De vernieuwingen in FIFA 14 zijn verder weliswaar talrijk, maar lang niet alles is goed uitgewerkt. Dat betekent overigens niet dat FIFA 14 slecht is; het is nog steeds een van de beste voetbalgames die we ooit gespeeld hebben. Als alles samenvalt en een speler de bal weergaloos aanneemt, knap richting het zestienmetergebied dribbelt en de leren knikker vervolgens fenomenaal tegen de touwen jaagt, ben je FIFA 13 in één klap vergeten. Die momenten zijn gelukkig talrijk, waardoor voetballiefhebbende gamers en gameliefhebbende voetbalfans veel tijd doorbrengen op het puntje van hun stoel. Het had echter nog zoveel beter gekund. Met name bij de carrièremodus heeft EA zoveel steken laten vallen, dat we echt twijfelen of fans van specifiek die modus wel naar FIFA 14 moeten overstappen. EA laat echt kansen liggen en wie keer op keer kampioen wil worden, moet die kansen toch echt binnenschieten.

Deze game is gespeeld op de PlayStation 3

8,5
FIFA 14 bevat een hoop vernieuwingen, maar helaas zijn juist de meest prominente vernieuwingen niet perfect uitgewerkt. Daardoor is FIFA 14 doorgaans een voetbalfeest waar je van smult, maar bij tijd en wijlen ontstaan bizarre situaties die dit feestje flink verstoren. Bovendien werkt het nieuwe transfersysteem in de carrièremodus gewoon niet fijn. Grote winnaars dit jaar zijn de fans van FIFA Ultimate Team, omdat daar de vernieuwingen wel geslaagd lijken.
  • Responsieve en overzichtelijke menu’s
  • Betere keepers
  • Realistischer spelverloop