PES 2014 Review - Laat toekomstige potentie zien

De strijd om de beste, of best verkopende, voetbalgame lijkt PES elk jaar te verliezen en Konami wil met PES 2014 daar graag verandering inbrengen. Om te kunnen groeien was men dan ook toe aan een verse start. Dit jaar heeft Konami dan ook de sprong genomen. Met een nieuw team en een volledig nieuwe engine voelt en is dit dan ook een sprong in het diepe. Eentje die voor een authentieke simulatie moet zorgen: met betere physics en realistischere animaties verweven met een diepgaande tactisch spel.

Sprong qua graphics

Ondanks dat PES 2014 niet op de Xbox One en PlayStation 4 verschijnt voelt de nieuwe engine, de FOX Engine, toch als een stap richting deze nieuwe generatie. De game heeft grafisch een sprong gemaakt die vooral te zien is in de animaties en de gezichten van de spelers. Zo zien ‘s werelds beste spelers zoals Ronaldo, Messi en Pirlo er fantastisch uit en laten ze hun gezicht ook zien met hun typerende spel op het veld. Een kanttekening hierbij is wel dat Konami zich gefocust heeft op ongeveer 50 van de bekendste spelers en minder grote helden, zoals spelers uit de Eredivisie, helemaal geen cosmetische aandacht hebben gekregen. Belangrijker is echter dat de FOX Engine niet alleen voor een visuele boost zorgt, maar ook een ingrijpend effect heeft op de gameplay.

De gameplay is nu volledig gebaseerd op physics: daar de bal en andere spelers op indrukwekkende wijze met jouw speler in aanraking komen. Dit geeft het gevoel dat er een bepaalde zwaarte is toegevoegd aan beiden. Een van de beste toevoegingen betreffende de gameplay is de mate waarop het verplaatsen van gewicht een rol speelt. Bij het aannemen, doorspelen, beheersen en verdedigen van de bal is de combinatie tussen het bewegen met de linker analoge stick en het inleggen van je gewicht met de rechter analoge stick een must. Deze combinatie zorgt voor een interessante mix die ervoor zorgt dat het spel, dat op het eerste gezicht veel langzamer oogt, een stuk dynamischer wordt en bovendien benodigd is om balbezit te behouden. Je kunt zo de bal ophouden, spelers van de bal lopen of in één beweging een mannetje passeren. Wel vergt het enige oefening om dit goed onder de knie te krijgen en daardoor is de instapdrempel een stuk hoger dan voorgaande jaren.

Tactische veranderingen

Op tactisch gebied hebben ook enkele veranderingen plaatsgevonden. Zo is het diepsturen en diepgaan van spelers stukken verbeterd. Waar je vorig jaar hier nog weinig invloed op had, en spelers vrijwel altijd in een rechte lijn richting de achterlijn sprinten, zie je in PES 2014 realistische en intelligente loopacties waar iedere speler blij van wordt. Een volledig nieuwe optie is ‘Combination Play’. Dit zijn meerdere loopacties die je van te voren instelt en je tijdens elke wedstrijd op het juiste moment activeert. Het draait hier vaak om afleidingsmanoeuvres die de verdediging van de tegenliggende partij uit elkaar trekt of op het verkeerde been zet. Samen met de nieuwe engine en de wisselwerking tussen de twee analoge sticks zorgt dit voor een verfrissende en diepgaande gameplay.

Helaas kent PES 2014 ook een donkere kant. Door het gebruiken van een nieuwe engine heeft men te weinig tijd gehad om de game goed af te maken. Dit is meteen terug te zien door de tergend langzame menu’s, waardoor het lijkt alsof je PS3 of Xbox 360 op zijn laatste adem loopt. Dit is vooral ergerlijk tijdens het bepalen van je opstelling of als je spelers wilt wisselen tijdens de wedstrijd. Het selecteren en verplaatsen gaat zo traag dat je bijna verplicht bent met de D-Pad statisch alles te selecteren. Hier houdt het echter niet op. Het aantal stadions wat dit jaar beschikbaar is minimaal, de muzikale ondersteuning is beperkt tot een handjevol standaard tracks, het aantal voetbalteams die beschikken over een licentie is wederom schrikbarend laag en het commentaar tijdens wedstrijden is tenenkrommend.

Weliswaar zijn dit allemaal elementen die verholpen kunnen worden door zelf patches te downloaden en je eigen muziek te importeren. De beperkingen zetten zich echter ook door tot de gameplay. De ergste hiervan is de aanwezigheid van vertraging (lag) tijdens bepaalde momenten in de wedstrijd. Deze vinden plaats wanneer er teveel spelers in het zestien meter gebied terecht komen, waardoor het haast lijkt alsof je de game in slowmotion speelt. Daarnaast is het terug te zien in herhalingen die op de helft van de framerate lijken te lopen. Bij schoten die net naast gaan of op de lat uit één spatten zit er ook een korte lag in. Hierdoor zijn rebounds een stuk lastiger te timen en is er altijd een halve seconde van onzekerheid of de bal het doel heeft getroffen of net niet. Daarnaast zijn er nog scheidsrechters die situaties totaal verkeerd inschatten, keepers die veel te veel moeite hebben met lobjes en het soms frustrerende wisselen tussen medespelers.

Online is er ook weinig nieuws onder de zon en missen er in de Master League enkele mogelijkheden. Betreurenswaardig is dan ook dat opties zoals het aannemen van staff, het kopen van trainingsmateriaal en het praten met spelers verdwenen is. Hiervoor in plaats is het dit keer wel mogelijk om uitgenodigd worden om bondcoach te worden en om het jaar te wisselen van club. Wel moet gezegd worden dat normale Ranked Matches perfect en zonder internet lag spelen.

Toekomstmuziek

Toch biedt de FOX Engine toekomstperspectief en lijkt het vooral gebrek aan tijd te zijn geweest wat PES 2014 niet fantastisch maakt. Zo is ook de toevoeging van het zogenaamde Heart-systeem een interessante ontwikkeling. Deze zorgt ervoor dat spelers reageren op de wedstrijd en het publiek. Tijdens een Champions League wedstrijd tegen Manchester United kwam ik in de 90 minuut op een 1-1 gelijkspel te staan met Ajax. Geloof het of niet, maar de vijf minuten blessuretijd die toegevoegd worden leek ik met een heel ander team te spelen. Spelers leken net even een stukje beter te anticiperen en duels vaker te winnen. Daarboven op wist ik vervolgens met een schitterende goal te winnen. Deze zeldzame momenten dat alles perfect bij elkaar komt en de gebrekkigheden verdwijnen geven goede hoop.
Deze game is getest op de PlayStation 3

De toevoeging van de FOX Engine is een gevaarlijke, maar noodzakelijk sprong in het diepe geweest. Met PES 2014 is deze sprong ingezet en helaas is Konami nog niet veilig geland. Wel zijn er veel positieve punten te zien: een vernieuwde gameplay die sterk en diep aanvoelt, nieuwe tactische mogelijkheden die echt iets toevoegen en een menselijk aspect. Daar tegenover staat dat PES 2014 nog niet af voelt en dit jammerlijk gepaard gaat met vervelende elementen zoals vreselijke gameplayvertraging en beperkte opties. PES 2014 vergt de nodige investering om echt van te genieten, maar lijkt voornamelijk de perfecte opstap om volgend jaar echt te gaan knallen.

• FOX Engine
  • Samenwerking analoge sticks
  • Heart-systeem