FIFA 14 Mobile - Lekker voor onderweg

We weten niet hoe het met jullie zit, maar gezien hoe EA omgaat met FIFA 14 hadden we van de mobiele versie geen hoge verwachtingen. De Wii U-versie werd geannuleerd en op de Vita en 3DS werden enkel de squads geüpdatet, om maar zoveel mogelijk mankracht te steken in de consoleversies. Maar tegen alle verwachtingen in blijkt FIFA 14 voor iOS en Android helemaal geen simpele cash-in. Om te beginnen is de game helemaal gratis.

Free to play FIFA

Nou ja, strikt genomen is FIFA 14 een free to play-game en dat betekent dat je niet de gehele ervaring krijgt. Maar voor nop krijg je wel de mogelijkheid om iedere week weer uit een zestal spraakmakende en actuele wedstrijden te kiezen (die je zo vaak kunt herspelen als je zelf wil) of online te gaan met al evenveel clubteams of nationale elftallen als op de console het geval is. Van internationale topploegen als Barcelona en Manchester United, tot volstrekt onbekende teams uit de Saudi-Arabische competitie en ook de Eredivisie is volledig aanwezig; van landskampioen Ajax tot promovendi Cambuur en Go Ahead.

De gameplay is echter alles behalve één op één overgezet en dat is maar goed ook. De touchscreen van je mobieltje of tablet is immers wat anders dan een controller en onderweg heb je andere behoeftes dan thuis op de bank. De mobiele FIFA 14 is dan ook een stuk sneller en toegankelijker, maar tegelijkertijd is er verrassend veel mogelijk.

Monsterscores zijn niet Ver Meer

Om je echt te vermaken met deze FIFA, moet je even alles wat je weet van FIFA op de consoles loslaten. Deze versie is idioot snel vergeleken met de consolebroeders en de velden lijken kleiner, waardoor je binnen een paar passen voor het andere doel staat. Nauwkeurige kapbewegingen of welgemikte finesseshots zijn ook niet nodig – nauwelijks mogelijk ook. Het is een kwestie van schieten en dankzij keepers die nog meer ballen laten glippen dan een zekere Amsterdamse keeper, is de kans groot dat de bal ook tegen de touwen knalt.

Is dat niet het geval, dan is het nu jouw beurt om te verdedigen en dat gaat ouderwets makkelijk, doordat nieuwigheden als tactical defending in geen velden of wegen te bekennen zijn. Gewoon druk zetten met een of twee spelers, de tegenstander betrekkelijk eenvoudig van de bal duwen en weer de volgende poging tot scoren ondernemen. Of je nu op amateur of wereldklasse speelt, veel meer heeft het spel niet om het lijf. Zo lijkt het althans.

De bal het doel in swipen

Er blijken alsnog een hele lading mogelijkheden verborgen te zitten in de game. Van skill moves tot een-tweetjes en allerhande soorten voorzetten, als je weet wat de knoppencombinatie is, schud je ze zo uit je duim. Hoe je dat precies doet, hangt af van de besturingsmogelijkheid die je kiest. Er zijn er twee beschikbaar: eentje die op klassieke wijze gebruik maakt van on-screen knoppen en een analoge stick, en eentje die volledig werkt met tikken en vegen.

Die laatste vergt wat oefening en je mist een zekere directe controle, omdat je meer als een soort coach looplijnen uittekent. Toch heeft het wel wat en in de meeste gevallen werkt het. De meer hardcore gamer switcht echter liever naar de duidelijke en responsieve klassieke besturing.

Maar van welk besturingsschema je ook gebruik maakt en of je je nu wel of niet verdiept in hoe je een een-tweetje tot stand brengt door na een knop in te drukken nog een speciale veegbeweging te maken, FIFA 14 voor iOS en Android is vele malen simpeler dan de grote broers voor de consoles. En daar is niets mis mee. Sterker nog, deze variant is juist ontzettend geschikt voor korte potjes. Door de afwezigheid van commentaar (optioneel wel te downloaden) en geen cineastische opsmuk bij de entree of een dood spel-moment loopt de game als een tierelier en binnen een paar seconden ben je gewoon lekker een potje laagdrempelig aan het voetballen. Op een mobiel platform willen we eigenlijk niet meer dan dat en FIFA 14 biedt precies dat.

FIFA Ultimate Team op je mobiel

Voor wie wel meer zoekt, zijn er twee opties: leg €4,49 neer om ook de kick off-, toernooi- en managermodus te ontgrendelen, of duik in de wereld van FIFA Ultimate Team. Aangezien die laatste gratis is, raden we je aan nu eens te bekijken waarom Ultimate Team de populairste modus van FIFA is. Het toffe is dat je de complete Ultimate Team-ervaring krijgt. Hier zitten geen elementen achter een paywall, al kun je natuurlijk wel besluiten FIFA-punten te kopen met echt geld om zo meer pakjes kaarten te kopen en zo dus sneller je ultieme team samen te stellen.

Werkelijk alles dat FIFA Ultimate Team zo populair maakt, is aanwezig. Van de seizoenen en toernooien waar je punten kunt verdienen, tot de verslavende transfermarket waar honderdduizenden items live verhandeld worden. Wel vonden we de mogelijkheden om het team te managen een tikkeltje beperkt. De formatie is gelukkig wel aan te passen, maar kleinere dingen als rugnummers en wie de corners neemt, konden we niet instellen. Maar gezien alle andere mogelijkheden – ook de Chemistry Styles die je de specifieke eigenschappen van spelers als snelheid of kopkracht laat finetunen zijn aanwezig – kunnen we daar niet al te zwaar aan wegen.

Deze game is getest op een iPad 2.

EA levert met FIFA 14 een prima voetbalgame op de mobiele platformen af. Niet te ingewikkeld en daardoor uitermate geschikt voor korte potjes en in de vorm van Ultimate Team heeft FIFA 14 ook nog eens een hele verslavende modus waar je met gemak tientallen uren insteekt komend voetbalseizoen. Wie de diepgang zoekt in het daadwerkelijke voetballen, zoals op de consoles kan, is helaas volledig aan het verkeerde adres en het is ook jammer dat vrijwel alle offline modi achter de paywall zitten. Zo wordt toch een bepaalde doelgroep buitengesloten met deze FIFA 14. Toch mogen we voor het prijskaartje van nul euro niet klagen.

• Lekker snel en toegankelijk
  • Nagenoeg complete FUT-ervaring
  • Meeste offlinemodi achter de paywall