Rain Review - Heerlijke PSN-game

Na het zien van Rain op de Gamescom maakten velen de vergelijking met Ico. Achteraf is dit een vergelijking die niet helemaal opgaat, want aan dat niveau weet Rain helaas niet te tippen. Het weet echter wel een gevoel na te bootsen dat ook in Ico present was: het constante gevoel van kwetsbaarheid. Het is een van de raakvlakken met Ico, maar dat zorgt er niet voor dat Rain last heeft van een identiteitscrisis. Het weet namelijk verdomd goed wat het is en wat het doet.

Spetter Pieter Pater

In Rain speelt regen – hoe kan het ook anders - een grote rol. In eerste instantie zien we door middel van prachtige aquarel plaatjes een stad waar het met bakken naar beneden komt. Een jongeman rolt uit zijn bed en voor zijn raam rent een apart uitziend meisje door de stad terwijl ze achterna gezeten wordt door een monster. De jongeman twijfelt geen moment en stormt naar buiten om haar te redden. Net als het meisje begint de jongen er apart uit te zien en beschikt hij over de gave om onzichtbaar te worden als zijn lichaam niet in contact is met het regenwater.

Het verhaal in Rain draait om de hoofdrolspeler die er op zijn avontuur achter probeert te komen waarom hij onzichtbaar is en wat de rol is van het meisje en de monsters. Antwoorden heeft hij niet, dus gaat hij de eerste paar hoofdstukken van Rain op zoek naar het meisje in de hoop dat zij over antwoorden beschikt. In het begin oogt alles nog vrij simpel en gaat het vooral om het leren omgaan met een onzichtbaar personage. De ontwikkelaar heeft dat slim aangepakt door meerdere objecten te plaatsen die de regen tegenhouden zodat onze held zich daar kan verschuilen. Ook zijn er plasjes water waar zijn voeten nat van worden waardoor zijn soppige voetstappen duidelijk zichtbaar zijn.

Lekker in het water

De monsters zijn samen met de jongen en het meisje ook gevoelig voor de neerslag. Niet elk wezen is hetzelfde. Er zijn monsters die voor een droge plek zorgen zodat je onder ze door kunt lopen en zijn er kleine monstertjes die alles – ook hun soortgenoten – opvreten. Hoe groot of klein ze ook zijn, elk beest hoeft je maar één keer te raken om jou uit te schakelen dus behoedzaamheid is een absolute vereiste. Het geeft een beangstigend gevoel als een groot ork-achtig wezen achter je aanrent en jij je verstopt in een kast hopend dat het wezen voorbij loopt. Verstoppen en rennen zijn een van de weinige opties en dat zal je dan ook meer dan eens doen.

In Rain eist de grauwe doordrenkte wereld in combinatie met de rustige muziek de hoofdrol op. Er wordt geprobeerd zo min mogelijk te vertellen om zodoende de interpretatie van het verhaal over te laten aan de speler. Jij geeft betekenis aan de gebeurtenissen uit Rain. Iedereen krijgt op deze wijze zijn eigen ideeën over deze natte wereld en wat voor plek dit exact is. Wat doen deze wezens hier en waarom regent het constant? Het is mooi om te zien dat een game het voor elkaar krijgt om iedereen een andere ervaring te bieden. Jammer is het dan ook dat er wel veel tekst op het beeld verschijnt om alsnog zaken te verklaren. Een mooie verhaalverteller was in dit geval beter geweest.

Ga maar vast naar huis

In de eerste paar hoofdstukken beschik je over weinig kennis en mogelijkheden om de monsters te bestrijden. In eerste instantie moet je jezelf als levend aas gebruiken door weg te rennen naar locaties waar geen regen valt. Hier ben je dus onzichtbaar waardoor vijanden geen idee hebben waar jij je bevindt. Op dat moment vallen de monsters toch de laatste plek aan waar ze je zagen in de goede hoop dat jij alsnog het loodje legt. Op deze wijze kun jij de vijanden ook misbruiken door ze tonnen kapot te laten maken waardoor jij naar de volgende bestemming kan. Later kan het zijn dat de monsters de weg versperren en jij ze door middel van een pop, instrument of plasje water kan afleiden zodat ze van hun positie afwijken en jij ze vrolijk voorbij kan rennen.

Rain komt helaas wat laat op gang, want net iets voor de helft van de game gaat het tempo rap omhoog. Eindelijk ontmoet je het meisje waar je al die tijd naar zocht en ga je samen op avontuur. Samen sta je in het geval van Rain echt sterker en kun je veel meer. Saampjes de monsters omzeilen door op verschillende objecten te klimmen en dan een voorwerp oppakken of verschuiven om de monsters dan vast te zetten of juist weg te lokken is veel uitdagender dan alleen. Als enkeling is het vrij duidelijk wat de bedoeling is als je een nieuw gebied in loopt, maar samen met de meid kan het zijn dat jij moet wachten op haar acties en liggen er nieuwe mogelijkheden op de loer. Iets wat de game alleen maar ten goede komt.

Ik kom een druppel later

Na een kleine vier tot vijf uur is het avontuur alweer ten einde en ben je van kerk tot fabriek gegaan om de mysteries van de bijzondere wereld op te lossen. Dit sprookjesachtige verhaal ontaardt tegen het einde van de game in een wereld die regelrecht uit het brein van kunstenaar M.C. Escher (je weet wel, van die paradoxale afbeeldingen) had kunnen komen. De wereld behoudt altijd zijn grauwe natte uitstraling, maar heeft gelukkig her en der een aantal prachtige aquarel plaatjes. Mooi is het dan ook om te zien dat deze tijdens een tweede speelsessie overal in de wereld te vinden zijn waardoor er net iets meer over het avontuur naar buiten komt zonder dat het teveel wegneemt van de eigen interpretatie van de speler.

Rain is de volgende downloadtitel van Sony die perfect laat zien waarvoor PlayStation Netwerk-titels gemaakt worden. Korte intrigerende ervaringen waarbij de speler centraal staat. Deze mysterieuze wereld is prachtig weergegeven en creëert een mooie belevenis voor de speler. Het is dan ook jammer dat er wel erg veel tekst wordt gebruikt en dat het spel wat laat op gang komt. Maar na een uur of twee maalt niemand daar meer om en komt Rain prima tot zijn recht.

8
  • Geloofwaardige wereld dankzij de omgevingen en muziek
  • Aquarel plaatjes zien er fantastisch uit