1. Harvest Moon: A New Beginning Review - Boerenfeest

Harvest Moon: A New Beginning Review - Boerenfeest

Ik ben een boer. Ik woon in West-Friesland, ben opgegroeid met een kinderboerderij naast de deur en als ik twee meter de straat uitloop bevind ik me in een weiland. En alhoewel ik geen dag op een boerderij heb gewerkt, heb ik jarenlange boerenervaring dankzij de Harvest Moon-serie. Met Harvest Moon A New Beginning voor de Nintendo 3DS voel ik me dan ook een vis in het water. Of misschien beter: als een varken in de modder.

Frisse doorstart

A New Beginning kan gezien worden als een frisse doorstart van de serie. Dat is hard nodig, want de laatste jaren was elk nieuw Harvest Moon-deel vooral meer van hetzelfde. Toch begint het nieuwste deel niet al te best. Als beginnende boer moet je je door een vreselijke lange en saaie tutorial heen slepen. Hierin vertelt een oude vent dat jij een boerderij van je ouders mag gebruiken om een nieuw bestaan op te bouwen en neemt hij je belachelijk lang en op kinderachtige wijze bijna bij de hand. En als je dan wat ruimte krijgt, dan kun je aan het begin niet al te veel doen.

Je hebt een paar zaadjes om te zaaien en omdat je maar een kleine akkertje tot je beschikking hebt, ben je snel klaar met je dagelijkse klussen. Omdat het dorpje waar je boerderij aan vast zit zo goed als uitgestorven is, zit er niks anders op dan elke dag de natuur in te gaan en daar insecten te vangen, hout te sprokkelen en stenen te verzamelen. Deze zijn vervolgens weer te verkopen om zo met het verdiende geld extra zaad te kopen, of je spaart de grondstoffen op om ze later voor bouwwerken te gebruiken.

Het leven van een boer is zodoende aan het begin dodelijk saai en je werkdagen zijn vaak niet langer dan twee uur voordat je je bed opzoekt om door te gaan naar de volgende dag. Maar uiteindelijk ontpopt deze lelijke rups zich tot een prachtige vlinder. Je krijgt steeds meer en meer te doen op de boerderij en het nabijgelegen dorp wordt ook steeds levendiger. Oud-bewoners trekken terug naar het stadje omdat er weer zaken geopend kunnen worden. Zodoende ben je uiteindelijk niet alleen verantwoordelijk voor je boerderij, maar ook voor de wereld om je heen. En dat is echt een groot verschil ten opzichte van de voorgaande delen en zorgt er voor dat het compleet nieuw aanvoelt.

Na het zure, het zoete

Na het stroeve begin weet de game je langzamerhand te grijpen; het bewijs dat het idee achter de game nog altijd uitstekend werkt. Je neemt de tijd om je boerderij te pimpen, haalt daarmee oogst binnen, waarmee je er uiteindelijk voor zorgt dat je dorp groeit. Op deze manier speel je nieuwe elementen voor je boerderij vrij en krijg je weer meer mogelijkheden om dingen in het dorp te verbeteren. Harvest Moon is een game waar actie A er voor zorgt dat je B vrijspeelt, om vervolgens met de juiste actie bij B weer bij C te komen. Het is een game die je constant prikkelt om door te gaan. Je bent een flinke tijd bezig om het perfecte dorp en boerderij op te bouwen. En zelfs als dat gelukt is, dan is er nog de uitdaging om zoveel mogelijk geld te verdienen en daarmee allemaal leuke spullen te kopen. Denk daarbij aan grondstoffen die je nodig hebt om een prachtig hekwerk neer te zetten of het uiteindelijk aanschaffen van een zadenmaker. Hierdoor heb ik echt moeite om de game weg te leggen. Zelfs terwijl ik Pokémon X en Y speel, sluit ik mijn Pokémon-avontuur vaak af om toch nog even Harvest Moon erbij te pakken.

Iets minder enthousiast ben ik over de presentatie, die hier en daar wat mager overkomt. De wereld waarin je rondloopt spat niet echt van het beeldscherm af en het geheel wil daardoor nogal eens mager aandoen. Bomen lijken bijvoorbeeld iets te veel op elkaar en huizen nodigen niet echt uit om naar binnen te gaan. Ook de personages zijn hier en daar iets te hoekig naar mijn smaak. Wat wel tof is, is dat je aan het begin van de game je eigen personage lichtelijk kunt aanpassen naar jouw smaak om zo een personage te creëren die goed bij jou past of op jou lijkt. Uiteindelijk is jouw poppetje later in de game nog verder aan te passen door het personage te voorzien van nieuwe kleding. Iets dat ook handig is als je een date hebt of jouw wederhelft ten huwelijk wil vragen. Dat doe je nou eenmaal niet in je boerenkloffie!

8
Harvest Moon: A New Beginning wint niet de schoonheidsprijs en je hebt doorzettingsvermogen nodig om je door het saaie eerste stuk heen te bijten. Maar als je dat eenmaal lukt krijg je een game voorgeschoteld die je heel lang zoet houdt. Er is constant wat te doen en je hebt telkens het gevoel dat je voortgang boekt en daardoor wil je steeds weer doorgaan.
  • Valt veel te doen
  • Lang houdbaar
  • Niet al te beste graphics