1. Football Manager 2014 Review - Op alle punten beter

Football Manager 2014 Review - Op alle punten beter

Het moet het najaar van 2004 zijn geweest dat ik voor mijn allereerste perstrip binnenstapte bij het kantoor van Sports Interactive. De ontwikkelaar was net overgenomen door Sega nadat het met uitgever Eidos had gebroken en de oorspronkelijke makers van de Championship Manager-serie kwamen met een nieuwe game: Football Manager. De merkbare passie die in het kantoor hing voel ik nu, bijna tien jaar later, nog steeds in Football Manager 2014 .

Wie denkt dat Football Manager elk jaar hetzelfde is, heeft het volledig mis. Vorig jaar introduceerde de game een aantal interessante spelmodi, zoals Challenges en Classic Mode, waardoor de game aan de ene kant nog interessanter was voor de oude rotten en aan de andere kant toegankelijker voor de nieuwkomers. Dit jaar heeft men ervoor gekozen om die basis te behouden en in de game zelf een berg aan vernieuwingen en verbeteringen toe te voegen.

Tactics

De belangrijkste verbetering is absoluut te vinden op het gebied van de tactieken die je je team voor de wedstrijd meegeeft. Waar ik in voorgaande delen wedstrijden telkens won met mijn befaamde 4-2-4-opstelling, merkte ik nu dat het de ene keer wel werkte en de andere niet. Tegenstanders passen hun tactiek namelijk veel meer aan aan de manier zoals jij voorgaande wedstrijden speelde. Zo kwam het na een paar wedstrijden al voor dat tegenstanders met een 5-4-1 of zelfs met een 3-5-2-opstelling aan kwamen zetten om zo mijn middenveld met twee centrale middenvelders compleet te overrompelen, waardoor mijn team totaal niet aan voetballen toekwam. Je doet er dan ook beter aan om meer troeven achter de hand te houden en je wisselspelers ook te selecteren op veranderende tactieken.

Alsof dat nog niet lastig genoeg is moet je ook meer rekening houden met de spelers zelf, die duidelijke voorkeuren hebben voor bepaalde systemen en medespelers. Je ziet daadwerkelijk het verschil tussen voetballers, hoe zij posities innemen en welke beslissing zij maken tijdens de wedstrijd zelf, dankzij de verbeterde 3D-engine. Een speler met een hogere snelheid en een betere voorzet sluit veel beter aan op een speler die goed kan koppen en een verdediger die ver kan ingooien levert met diezelfde kopsterke spits opeens een paar extra kansen op. Kansen die het gevoel geven te zijn ontstaan door jouw gemaakte keuzes.

Ook heb je tijdens de wedstrijd veel meer mogelijkheden om een stuk gemakkelijker dan voorheen kleine ingrepen te doen. Waar je in de voorgaande games tactische aanpassing na tactische aanpassing los van elkaar moest selecteren (meer lange ballen spelen, harder tackelen, druk zetten), vink je nu in het ingrepenmenu de gewenste ingrepen aan en zie je gelijk ook welke ingrepen niet met elkaar matchen. Je kunt niet tegelijkertijd aan je spelers vragen meer lange ballen te geven en tegelijkertijd korter te passen. Wedstrijden worden door deze aanpassingen een stuk dynamischer en daardoor leuker om te spelen. Gevolg van de invloed die je uitoefent is weer dat de voldoening veel groter is wanneer het je lukt om met een team naar een hogere divisie te promoveren.

Interactie

Een andere opvallende verbetering is te vinden op het gebied van de transfermarkt. Als een speler haalbaar is, dan geven scouts nu een veel betere richtprijs aan. Breng je dan eenmaal een bod uit, dan reageert de andere club direct, waardoor je daadwerkelijk het idee krijgt dat je om de onderhandeltafel zit. Via die snelle interactie kun je op de laatste uurtjes van de transferperiode snel en gemakkelijk al je gewenste versterkingen proberen te halen.

Daarnaast zijn jonge spelers veel interessanter geworden om in een vroeg stadium te halen. Makkelijker dan voorheen neem je in de onderhandelingen een optie op om de voetballer direct na zijn transfer nog een jaar aan zijn oude club te verhuren. Zo kan hij zich net even wat verder ontwikkelen, zodat hij het jaar daarop als een rijpere speler naar jouw club komt en hij zo meer kans maakt op speeltijd.

In het verlengde hiervan zijn de contractondehandelingen een stuk realistischer. Spelers houden niet langer meer aan rare bedragen vast en zijn bereid om hun exorbitante salaris van 50.000 euro per week te laten zakken naar 45.000 euro tijdens een onderhandelingfase. Bespaar je als trainer toch weer even 20.000 euro op maandbasis en dat geeft weer ruimte om een jonge speler aan te trekken. De onderhandelingen worden zodoende een spel op zich.

En zo kent Football Manager 2014 honderden kleine verbeteringen, waarmee ontwikkelaar Sports Interactive ervoor zorgt dat de game een grote stap vooruit zet en ik weer tientallen uren in de game heb gestopt en ga stoppen. Het team weet de eigen passie voor de voetbalsport beter dan ooit over te brengen in de game, met als gevolg dat ik met de Wolverhampton Wanderers inmiddels weer in de Premier League terecht ben gekomen. Om over een paar jaar een gooi naar het kampioenschap te doen dankzij mijn instroom van jeugdige en getalenteerde spelers. En dan de Champions League te winnen. En dan weer helemaal opnieuw te beginnen.

Conclusie en beoordeling

9
Football Manager 2014 lijkt in eerste instantie weinig nieuws te doen, maar niets is minder waar. De game kent een hoop grote en kleine verbeteringen, die de manager-ervaring nog beter en boeiender maken dan in voorgaande delen. Hier ga je je met gemak weer tientallen uren mee vermaken!
  • Talloze kleine verbeteringen
  • Betere onderhandelingen met clubs en spelers
  • Meer tactische mogelijkheden
  • 3D-engine is duidelijk beter
  • Niets noemenswaardigs

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zoals eigenlijk wel verwacht, weer een hele goede game dus :)

  • Mooi zo! Vond FM 2013 wat minder op de netwerk games na.

  • Zoals altijd geniaal dus.

  • Goed dat het toch vrij flink verbeterd is, was vrij stil rond deze game maar ik pik hem gewoon weer op :)



    Wel een vraag, hoe ontwikkelen (jonge) spelers zich tijdens een verhuur?
    Want ik heb in de vorige versies nogal het idee gehad dat ik ze beter bij mijn eigen club kon laten trainen in plaats van verhuren…

  • Ik heb de beta gespeeld en de game is veel beter dan 13, over verhuur, als een speler slecht of goed bezig is tijdens verhuur dan kun je een privegesprek met ze aangaan en dan spelen ze beter.

  • Dus ook hun vaardigheden groeien beter dan in voorgaande versies zoals 13?
    Dat was namelijk wel een ding waardoor ik een beetje afhaakte in 13 (niet bijzonder veel tijd in gestoken uiteindelijk), simpelweg omdat het opleiden wel erg moeizaam verliep (ondanks de beste trainers, schema's etc.) omdat verhuur weinig zin had.

  • Ik merk nogsteeds wel dat een verhuurperiode niet zo goed is als de speler behouden, maar ik ben nu Chelsea en een de Bruyne gaat bij mij geen kans krijgen heeft nu 5 wedstrijden gespeeld bij Schalke en doet het redelijk, met redelijk bedoel ik 4 wedstrijden 1 goal en 2 assists ook heeft ie een gemiddelde van 7,2 ik heb hem hierop beloond door te zeggen dat ie zo door moet gaan waarna hij verheugd is.



    Ik moet wel zeggen dat dit jaar FM de hele tactiek systeem heeft omgegooid zo zijn instructies die je in 13 tijdens de wedstrijd had cruciaal. En dit maakt het er wel makkelijker op voor nieuwkomers.



  • Voor het eerst lijkt het alsof jonge spelers verhuren wel goed is geregeld. Verschillende jonkies die ik uitleende hadden een aandeel bij hun club en werden aanzienlijk beter.

  • Toch vind ik het raar dat bij de minpunten dan 'niets noemenswaardigs' wordt genoemd. Football Manager heeft naar mijn ervaring altijd wel last van dezelfde 'kuurtjes' elk jaar. Iets dat me elk jaar bijvoorbeeld irriteert is dat het in de Nederlandse competitie binnen een aantal jaren krioelt van de buitenlanders, in plaats van dat ze daadwerkelijk jeugd inpassen en vooral binnen Nederland en zo nu en dan in Scandinavië kijken voor een vervanger. Ook komen 'extreme gevallen' in FM echt op een te regelmatige basis voor. Denk hierbij aan een ziekenhuisafdeling vol blessures, een team die een 3-0 voorsprong verspeelt, teams die geen kans krijgen en vervolgens uit hun enige corner scoren, topclubs die in het rechterrijtje eindigen, en dat soort dingen. Dat zijn toch wel de ergernissen uit vorige delen, waarvan ik graag in een review zou lezen of dit nog steeds het geval is.



    Desondanks is Football Manager elk jaar toch weer de game die ik het meeste speel. Ik kan ervan genieten om me helemaal onder te dompelen in deze ultieme simulatie van 'het wereldje' en vervolgens mijn visie tot in detail tot uiting te laten komen. Het komt misschien nooit met baanbrekende verbeteringen, maar komt elk jaar toch dichterbij om de ultieme nabootsing van de voetbalwereld te worden. Hij zal dit jaar voor mij misschien wat op zich laten wachten, door de release van GTA V en Battlefield 4, maar uiteindelijk haal ik FM toch weer binnen.

  • Extreme gevallen heb ik dan weer nooit last van. Dat was wellicht het geval vijf jaar geleden, maar een blessuregolf komt in mijn ogen evenveel voor in de game als in het echt. Hetzelfde geldt voor een 3-0 voorsprong verspelen; dat ligt echt aan je tactische aanpak.



    Beleid van bepaalde clubs is inderdaad niet altijd 100% realistisch, zeker op de lange termijn. Goals uit corners terwijl jij de hele wedstrijd domineert, dat gebeurt even goed in het echt.



    Dat gezegd hebbende vind ik FM 2014 (en ik speel de serie sinds Championship Manager 2) op dit moment de beste FM/CM ooit. Of dat op de lange termijn ook zo is, is natuurlijk onmogelijk te voorspellen na twee weken spelen, maar het feit dat SI zoveel heeft geïnvesteerd in de details betekent dat allemaal kleine irritaties verholpen zijn en het geheel eindelijk *af* aanvoelt.

  • Maar dat gebeurd ook in het echte voetbal. Man united die verliest van West Brokm Albrich. Psv die niet weet te winnen van Roda Jc. Ook top teams kunnen verlirzen dat hoort bij de realiteit.

  • Die wil ik hebben!

  • Deze game speel ik al jaren elke dag
    Geniaal verslavend spel !

  • Ga 'm zeker weer spelen. Elk jaar een zekerheidje.

  • Damn! 13 redelijk veel gespeeld. Deze moet ik ook zeker hebben!

  • Ik wil deze game altijd wel graag spelen, maar het aantal mogelijkheden wat je hebt is gewoon intimiderend… En dat maakt het lastig voor mij om te beginnen.

  • Valt mee joh. Gewoon een starter's guide googlen en beginnen. De eerste paar savegames zal je het verkloten, maar daarna krijg je het onder de knie en ben je verslaafd.

  • Valt mee joh. Gewoon een starter's guide googlen en beginnen. De eerste paar savegames zal je het verkloten, maar daarna krijg je het onder de knie en ben je verslaafd.

  • Daarom is er sinds vorig jaar de Classic Mode! Perfect voor beginners, en als je die eenmaal onder de knie hebt ben je klaar voor het echte werk :)

  • Ik wacht op de Vita versie, ideale handheld game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord