Football Manager 2014 Review - Op alle punten beter

Het moet het najaar van 2004 zijn geweest dat ik voor mijn allereerste perstrip binnenstapte bij het kantoor van Sports Interactive. De ontwikkelaar was net overgenomen door Sega nadat het met uitgever Eidos had gebroken en de oorspronkelijke makers van de Championship Manager-serie kwamen met een nieuwe game: Football Manager. De merkbare passie die in het kantoor hing voel ik nu, bijna tien jaar later, nog steeds in Football Manager 2014 .

Wie denkt dat Football Manager elk jaar hetzelfde is, heeft het volledig mis. Vorig jaar introduceerde de game een aantal interessante spelmodi, zoals Challenges en Classic Mode, waardoor de game aan de ene kant nog interessanter was voor de oude rotten en aan de andere kant toegankelijker voor de nieuwkomers. Dit jaar heeft men ervoor gekozen om die basis te behouden en in de game zelf een berg aan vernieuwingen en verbeteringen toe te voegen.

Tactics

De belangrijkste verbetering is absoluut te vinden op het gebied van de tactieken die je je team voor de wedstrijd meegeeft. Waar ik in voorgaande delen wedstrijden telkens won met mijn befaamde 4-2-4-opstelling, merkte ik nu dat het de ene keer wel werkte en de andere niet. Tegenstanders passen hun tactiek namelijk veel meer aan aan de manier zoals jij voorgaande wedstrijden speelde. Zo kwam het na een paar wedstrijden al voor dat tegenstanders met een 5-4-1 of zelfs met een 3-5-2-opstelling aan kwamen zetten om zo mijn middenveld met twee centrale middenvelders compleet te overrompelen, waardoor mijn team totaal niet aan voetballen toekwam. Je doet er dan ook beter aan om meer troeven achter de hand te houden en je wisselspelers ook te selecteren op veranderende tactieken.

Alsof dat nog niet lastig genoeg is moet je ook meer rekening houden met de spelers zelf, die duidelijke voorkeuren hebben voor bepaalde systemen en medespelers. Je ziet daadwerkelijk het verschil tussen voetballers, hoe zij posities innemen en welke beslissing zij maken tijdens de wedstrijd zelf, dankzij de verbeterde 3D-engine. Een speler met een hogere snelheid en een betere voorzet sluit veel beter aan op een speler die goed kan koppen en een verdediger die ver kan ingooien levert met diezelfde kopsterke spits opeens een paar extra kansen op. Kansen die het gevoel geven te zijn ontstaan door jouw gemaakte keuzes.

Ook heb je tijdens de wedstrijd veel meer mogelijkheden om een stuk gemakkelijker dan voorheen kleine ingrepen te doen. Waar je in de voorgaande games tactische aanpassing na tactische aanpassing los van elkaar moest selecteren (meer lange ballen spelen, harder tackelen, druk zetten), vink je nu in het ingrepenmenu de gewenste ingrepen aan en zie je gelijk ook welke ingrepen niet met elkaar matchen. Je kunt niet tegelijkertijd aan je spelers vragen meer lange ballen te geven en tegelijkertijd korter te passen. Wedstrijden worden door deze aanpassingen een stuk dynamischer en daardoor leuker om te spelen. Gevolg van de invloed die je uitoefent is weer dat de voldoening veel groter is wanneer het je lukt om met een team naar een hogere divisie te promoveren.

Interactie

Een andere opvallende verbetering is te vinden op het gebied van de transfermarkt. Als een speler haalbaar is, dan geven scouts nu een veel betere richtprijs aan. Breng je dan eenmaal een bod uit, dan reageert de andere club direct, waardoor je daadwerkelijk het idee krijgt dat je om de onderhandeltafel zit. Via die snelle interactie kun je op de laatste uurtjes van de transferperiode snel en gemakkelijk al je gewenste versterkingen proberen te halen.

Daarnaast zijn jonge spelers veel interessanter geworden om in een vroeg stadium te halen. Makkelijker dan voorheen neem je in de onderhandelingen een optie op om de voetballer direct na zijn transfer nog een jaar aan zijn oude club te verhuren. Zo kan hij zich net even wat verder ontwikkelen, zodat hij het jaar daarop als een rijpere speler naar jouw club komt en hij zo meer kans maakt op speeltijd.

In het verlengde hiervan zijn de contractondehandelingen een stuk realistischer. Spelers houden niet langer meer aan rare bedragen vast en zijn bereid om hun exorbitante salaris van 50.000 euro per week te laten zakken naar 45.000 euro tijdens een onderhandelingfase. Bespaar je als trainer toch weer even 20.000 euro op maandbasis en dat geeft weer ruimte om een jonge speler aan te trekken. De onderhandelingen worden zodoende een spel op zich.

En zo kent Football Manager 2014 honderden kleine verbeteringen, waarmee ontwikkelaar Sports Interactive ervoor zorgt dat de game een grote stap vooruit zet en ik weer tientallen uren in de game heb gestopt en ga stoppen. Het team weet de eigen passie voor de voetbalsport beter dan ooit over te brengen in de game, met als gevolg dat ik met de Wolverhampton Wanderers inmiddels weer in de Premier League terecht ben gekomen. Om over een paar jaar een gooi naar het kampioenschap te doen dankzij mijn instroom van jeugdige en getalenteerde spelers. En dan de Champions League te winnen. En dan weer helemaal opnieuw te beginnen.

Football Manager 2014 lijkt in eerste instantie weinig nieuws te doen, maar niets is minder waar. De game kent een hoop grote en kleine verbeteringen, die de manager-ervaring nog beter en boeiender maken dan in voorgaande delen. Hier ga je je met gemak weer tientallen uren mee vermaken!

9
  • 3D-engine is duidelijk beter
  • Meer tactische mogelijkheden