1. Battlefield 4 Review - Houdt je maanden zoet

Battlefield 4 Review - Houdt je maanden zoet

Als er één reden is waarom je opgewonden zou moeten zijn over de release van Battlefield 4, dan is het omdat de game ons laat zien waar de next-gen consoles toe in staat zijn. Niet eens zozeer op grafisch gebied (al ziet Battlefield 4 er geweldig uit op de next-gen consoles) maar vooral omdat pc-gamers niet meer de enigen zijn die met 64 man tegelijk online kunnen spelen. Maar op welk platform je de game nu ook gaat spelen, Battlefield laat wederom zien dat het heer en meester is op het gebied van grootschalige oorlogsvoering.

Laten we duidelijk wezen: deze game ga je natuurlijk spelen vanwege de multiplayer. Dat heeft ontwikkelaar DICE er echter niet van weerhouden om, net als in het vorige deel, een grootse singleplayer-ervaring te ontwikkelen. Wie de trailers en gameplayfootage van het afgelopen jaar heeft gezien, was het waarschijnlijk al opgevallen: DICE lijkt meer voor de Call of Duty-achtige achtbaanrit te gaan en laat de touwen van het realisme wat meer vieren. Dat pakt op sommige vlakken goed uit en Battlefield (BF4) weet in bepaalde opzichten de singleplayer-ervaring van zijn concurrent zelfs te overstijgen.

Vrijheid, blijheid

Dat heeft alles te maken met de mogelijkheid om op bepaalde punten in het spel je eigen route te kiezen. Neem bijvoorbeeld het level in Shanghai. Hier moet jouw team zich op een gegeven moment een weg door talloze kleine steegjes banen. De eerste keer namen we de meest voor de hand liggende route, waarbij we op veel tegenstand stuitten en uiteindelijk het loodje legden. Later namen we, totaal onbewust overigens, een andere route waardoor we ineens achter de vijand terecht kwamen en ze konden flanken. Deze gebeurtenis is niet voorgeprogrammeerd, het loont daadwerkelijk om meerdere paden te proberen als je op een bepaald punt vast komt te zitten. Ook zijn er grote open gebieden waar je net als in de multiplayer een eigen aanpak kunt hanteren. Ga je de vijand te lijf met voertuigen, of zoek je een rustig plekje op vanwaar je kunt snipen? Of blaas je een muur op met C4, en verras je de vijand? Dit soort keuzemogelijkheden zijn een verademing tegenover al de lineaire A-naar-B-gameplay zoals we die bij dit soort shooters vaak zien.

Daartegenover staat dan wel weer dat ook BF4 zich schuldig maakt aan een aantal genre-clichés, zoals scripted events. Een heftige achtervolging langs de kust waarbij je al hangend uit een auto een helikopter uit de lucht schiet? Check. Een vuurgevecht op een brug terwijl er een reusachtig schip op de brug afstevent en deze dreigt te verwoesten? Check. Een zinkende cruiser die aangevallen wordt door helikopters en raketaanvallen? Check. Het zijn epische momenten die je af en toe best op het puntje van je stoel laten zitten, maar echt blijven hangen doet het niet, ondanks dat de Frostbite 3-engine prachtige dingen op je beeldscherm tovert.

Bovendien wordt de singleplayer hier en daar gekweld door een aantal lelijke glitches en bugs. Zo zaten we een keer vast in de muur, vielen we een keer door de grond heen en vond de AI van onze teamgenoten het bij vlagen nodig om rechtstreeks op de vijand af te rennen. Andere keren doet de AI juist weer prima zijn werk, waardoor vijanden je bestoken met granaten zodat je constant van locatie moet verwisselen. De singleplayer-modus is echt zo’n optelsom van plus- en minpunten. Het ene moment uitdagend, het volgende moment belachelijk simpel. De ene keer retespannend, de keer daarop nogal suf. Speel je de game op normal dan stuit je af en toe op wat weerstand, maar met een uurtje of vijf is de game wel uit te spelen. Daarmee is de singleplayer-modus een degelijk opwarmertje voor het echte werk: de multiplayer-modus.

Dat is namelijk waar Battlefield al jaren lang in uitblinkt en echt zijn eigen smoel laat zien. Battlefield draait, ondanks kleinschalige modi als Team Deathmatch en Defuse, in onze ogen vooral om oorlogsvoering op grote schaal. Met tientallen tegelijk de vijand te lijf gaan, zij het ter land, ter zee, of in de lucht. Het vierde deel is geen openbaring binnen de serie, maar weet de formule van het franchise wel te perfectioneren en biedt een aantal welkome toevoegingen.

Flink gefinetuned

Zo is het ‘My Soldier’ menu een stuk overzichtelijker geworden. Het customizen van je wapens en samenstellen van je verschillende load outs werkt een stuk sneller en, misschien nog wel belangrijker, upgrades zijn een stuk eerder te ontgrendelen. In deel drie maakte je als beginnend helikopter-piloot vaak weinig kans tegen ervaren spelers, simpelweg omdat je handige features zoals flares en stealth camouflage nog niet vrijgespeeld had. In Battlefield 4 heb je na een goede dag spelen al de nodige wapens, attachments en upgrades voor je voertuigen vrijgespeeld, zodat je al vrij snel een degelijke loadout kunt samenstellen.

Bovendien is het spelen met een controller een stuk fijner. De knoppenverdeling is iets aangepast, waardoor met name het besturen van helikopters veel natuurlijker aanvoelt. Lukte het ons in deel drie niet langer dan een minuut in de lucht te blijven, in BF4 zaaien we binnen no-time dood en verderf vanuit het luchtruim. Uiteraard is het nog steeds mogelijk om de controls in te stellen zoals jij dat wilt.

Levolution

U bent gewaarschuwd

Na al het gedoe rondom het online-gebeuren van Diablo 3, Sim City en GTA Online, voelen we ons verplicht om je toch even duidelijk te maken dat we ook tijdens het recenseren van Battlefield 4 wat ellende ondervonden. Van tevoren kondigde DICE al aan dat er een fout in de code zat die ervoor zorgde dat de PS4-devkits crashten zodra de server naar een volgende map wisselde. Dat gebeurde dan ook precies zoals aangekondigd, en ook de PC-versie knalde er soms ineens uit (maar gelukkig slechts heel sporadisch). Dit is een lastige kwestie, want neem je deze fouten mee in je oordeel of niet? We hebben de game immers getest met een code die compleet zou moeten zijn.

Uiteindelijk is het cijfer onderaan deze pagina het resultaat van de vele uren waarin we ons enorm vermaakt hebben met alles dat BF4 te bieden heeft, en dat is het cijfer waar wij als InsideGamer achter staan. Maar mocht de game in de eerste dagen na launch de nodige kinderziektes vertonen (met name op de PlayStation 4), zeg dan in ieder geval niet dat we je geen heads-up hebben gegeven.

Zoals gezegd probeert de singleplayer bepaalde elementen uit de multiplayer na te bootsen, maar datzelfde geldt ook vice versa. Het beste voorbeeld daarvan is de wolkenkrabber in Shanghai, die je misschien wel in trailers of in de bèta gezien hebt, die door het toedoen van spelers neerstort. Dit systeem, waarbij het hele speelveld beïnvloed wordt door één catastrofale gebeurtenis, heet Levolution. In elke map is er één van deze game changers te activeren. Op de map Paracel Storm bijvoorbeeld, waarin na verloop van tijd een reusachtig marineschip op het eiland crasht. Of op de map Rogue Transmission, waarin je de ontvanger van een honderden meters hoge satelliet naar beneden kunt laten storten.

Maar Levolution staat niet alleen voor dergelijke grootschalige spektakelstukken. Ook kleine elementen in de omgeving zijn te beïnvloeden. Natuurlijk zijn betonnen muurtjes, houten planken en kleine gebouwen nog steeds kapot te knallen. Maar andere, meer subtiele, elementen in de omgeving zijn op een tactische manier in je voordeel te gebruiken. Zo kun je in een garage met een bepaalde schakelaar blokkades opwerpen voor voertuigen. Knal op een stoppenkast in een ander level, en het licht in de gehele kamer valt uit. Het loont echt om de verschillende maps eens goed te verkennen want overal zitten dit soort geintjes verstopt.

Baasje spelen

Terug van weggeweest is de Commander-modus. In de modi Rush, Assault en Obliteration (een nieuwe modus) kan voor beide teams een commander optreden. In deze rol heb je een compleet andere ervaring, waarbij je de kaart voor je ziet en je de verschillende squads van jouw team aan kunt sturen. Volgen ze hun orders op en slagen daarin, dan krijg je als commander weer de beschikking over betere tools, zoals air-strikes en gunships. Het mooie is dat deze modus ook via de tablet te spelen is, waardoor ook een tweede speler naast je op de bank een bijdrage kan leveren aan de strijd. Battlefield 4 is daarmee de eerste game die het hele second-screen-gaming (let op, dit wordt een groot ding in de nabije toekomst) op een interessante manier implementeert.

9
We kunnen nog wel zestien alinea’s doorgaan over alle kleine vernieuwingen die Battlefield 4 kenmerken (zoals dat de squads nu vijf man tellen, de verschillende voertuigen, de modus Obliteration, het verbeterde Battlelog-profiel, enz.) maar dat is allemaal niet nodig. De meeste mensen die deze recensie lezen hebben waarschijnlijk voor zichzelf allang besloten of ze Battlefield 4 gaan halen of niet. En voor degenen die zich echt laten leiden door ons oordeel hebben we de volgende mededeling: met Battlefield 4 haal je een multiplayergame in huis waar je het komende jaar nog flink wat uren in gaat steken.
  • Singleplayer heeft z’n momenten…
  • Customization stuk overzichtelijker
  • Levolution is tof