Batman: Arkham Origins Review - Batman kan beter

Dat er een vervolg zou komen op het uitstekende Arkham Asylum en Arkham City lag voor de hand. Maar waarom zo snel, waarom met een andere ontwikkelaar aan het roer en waarom nog op de huidige generatie consoles?

Arkham Origins weet nergens een eenduidig antwoord te geven op deze vragen. Deze prequel voegt namelijk weinig noemenswaardige verbeteringen toe, maar is in veel opzichten wel een goed deel in de uitstekende serie. Volg je het nog?

Bat’s life!

Eén van de onderdelen waarop Origins beter uit de verf komt dan zijn voorgangers is het verhaal, dat draait om de nog redelijk onervaren Batman die in deze prequel nog maar een kleine twee jaar als vigilante de straten van Gotham schoonveegt. Op een zekere kerstavond zet de maffiabaas Black Mask een premie van vijftig miljoen op het hoofd van de vleermuisman en dat zorgt ervoor dat iedere huurmoordenaar, maniak en crimineel gestoorde op deze avond tevoorschijn komt om met de held af te rekenen.

Voor Origins is er een (gedeeltelijk) nieuw doosje schurken opengetrokken die het één voor één tegen Batman opnemen. Het merendeel van deze boeven ontmoet Batman in deze game voor de eerst keer, waardoor ze allemaal een introductie krijgen inclusief wat achtergrondinformatie. In tegenstelling tot Arkham City wordt niet ieder personage er bij de haren bijgetrokken. Een groot deel van de slechteriken heeft zijn eigen, volledig optionele, missies. Het hoofdverhaal focust zich vooral op Batmans poging om acht huurmoordenaars koest te houden, terwijl ook de corrupte politieagenten van Gotham het op hem gemunt hebben.

Bij dit vermakelijke verhaal komen vrijwel alle gameplay-elemeten uit de vorige games kijken. Batman zweeft door de besneeuwde stad op weg naar de volgende misdaad, rekent stilletjes vanuit hoger gelegen gebieden af met bewapende handlangers en neemt het in vuistgevechten op tegen grote groepen boeven die, zodra ze hem zien, met gebalde vuisten op hem af komen rennen.

Minder strak

Dat laatste botst een beetje met het feit dat Batman op dit punt in zijn carrière vooral nog een hardnekkige mythe is waarvoor de meeste boeven het in hun broek doen, maar gezien de premie die op de vleermuisman staat is het ergens nog wel te rechtvaardigen. Dat het gevechtsysteem in sommige gevallen niet zo strak is als in zijn voorganger is echter minder begrijpelijk. Batman slaat af en toe mis, lijkt soms niet tegenstanders die op de grond liggen uit te kunnen schakelen en ook de timing van de ‘counter’ lijkt net een beetje anders, waardoor gamers die de eerdere games gespeeld hebben ineens veel vaker klappen voor hun bat-bakkes krijgen.

Nog kwalijker zijn de vele glitches, vastlopers en andere bugs waar de game op vrijwel ieder platform mee te maken heeft. De Xbox 360-versie liep bij mij een keer of vijf vast en een bug die ervoor zorgt dat je een communicatietoren niet kunt verlaten is inmiddels al algemeen bekend. Het voelt simpel gezegd alsof de game nog wel een paar maanden extra ontwikkelingstijd had kunnen gebruiken om die vele ruwe randjes weg te werken.

Want, hoe je het ook wendt of keert, Arkham Origins moet in de schaduw staan van twee eerdere games van zeldzaam hoog niveau. Origins doet in veel opzichten gelukkig ook veel goed. Het gevoel van Batman zijn bijvoorbeeld. Of je nu groepen criminelen in elkaar beukt tijdens een sneeuwstorm of in de bank van Gotham één voor één schurken grijpt en ondersteboven ophangt aan waterspuwers met behulp van Batmans gadgets, het voelt nog steeds enorm cool en voor het merendeel werkt het allemaal.

Detective

Het is echter wel de derde keer dat je al deze exact dezelfde dingen doet. Dat een groot deel van de stad, die niet alleen getroffen wordt door een sneeuwstorm maar waar ook een avondklok van kracht is, letterlijk is overgenomen uit Arkham City helpt daar niet bij. Deze wereld, die uit twee eilanden bestaat die worden verbonden door een lange hangbrug, zitten bomvol met te vernielen camera’s, wapenkisten van The Penguin, drugsvaten van Black Mask en datapakketten van The Riddler. De hoeveelheid te verzamelen objecten loopt in Arkham Origins een beetje uit de hand.

De optionele missies die iets meer om het lijf hebben in de open wereld zijn daarom een stuk interessanter. Zo moet Batman een aantal moorden oplossen, waarin je met zijn speciale vizier de plaats delict doorzoekt op bewijzen. Met deze speciale weergave maak je een exacte reconstructie van het misdrijf waarin je als speler net genoeg input hebt om je het gevoel te geven dat je de zaak zelf oplost.

Multiplayer en microtransacties

Na het uitspelen van de singleplayer stond bij mij de teller op 28%, waardoor ik met plezier weer de nacht in vloog om de overige misdaden aan te pakken. De multiplayer moet uitkomst bieden aan wie na het halen van alle optionele doelen nog geen genoeg heeft gekregen van Batman. In deze online speelstand nemen de facties van Bane en The Joker het tegen elkaar op in verschillende maps. De meeste spelers zijn tijdens deze gevechten simpele handlangers bewapend met machinegeweren die elkaar in third-person moeten neerknallen om te winnen.

Een select tweetal speelt echter als Batman en Robin, die van bovenin de map als derde factie zoveel mogelijk criminelen onschadelijk moeten maken. Door net als in de singleplayer vooral je aandacht te richten op boeven die alleen rondlopen haal je zoveel mogelijk punten binnen. Doet één van de facties het goed dan mogen ze hun leider inzetten en betreden The Joker en Bane ook het slagveld.

Matige schietactie en veel betere alternatieven om online een potje te knallen zorgen ervoor dat Arkham Origins’s multiplayer ongetwijfeld niet heel lang populair blijft. Dat dit verplichte nummertje voor moderne videogames ook microtransacties bevat laat zich overigens wel raden. Geen game van zestig euro is compleet zonder de mogelijkheid om meer geld uit te geven aan onzinnige extra’s.

Batman: Arkham Origins is gespeeld op de Xbox 360.

Arkham Origins verrast enkel met het verhaal, maar is verder een voorspelbaar en in veel opzichten ruw afgewerkt vervolg. Mocht je nog geen genoeg hebben van de nachtelijke bezigheden van de vleermuisman, of heb je altijd al eens een Arkham-game willen proberen, dan doet Origins eigenlijk weinig verkeerd, maar van Batman zijn we ondertussen beter gewend.

• Batman-gevoel nog steeds aanwezig
  • Sterkste verhaal uit de serie
  • Bekende maar vermakelijke gameplay