NBA 2K14 PS4 Review - Meer dan een basketbal beauty

Geen LeBron James-intro en geen schreeuwerige menu’s meer. Je zou bijna denken dat NBA 2K14 op de PlayStation 4 voor de minimalistische aanpak kiest, maar niets is minder waar. NBA 2K14 kiest juist voor een menselijkere aanpak en dat resulteert in meer emotie en, hoe raar het ook klinkt, voor meer verhaal.

Realisme tot op het bot

Authenticiteit was altijd de meest opzienbarende aantrekkingskracht van de NBA 2K-serie. Of je nou van basketbal houdt of niet, zodra Kevin Harlan begint met zijn commentaar, het publiek juicht en de spelers opkomen kun je niet anders dan kijken naar het indrukwekkende schouwspel. Het typische Amerikaanse spektakel-entertainment spat van het scherm af. Vooral op de PlayStation 4. Het publiek is wat gedetailleerder, de lichteffecten wat scherper en als je goed kijkt kun je zelfs de ijzertjes op het basketbalnet zien zitten.

In die grafische krachtpatserij schiet NBA 2K14 soms zelfs iets te veel door. Net als bij de launchgames van de Xbox 360 destijds, ziet ook deze game er overdreven ‘nat’ uit. We snappen dat je zweet als je basketbalt, maar het lijkt soms alsof spelers van te voren in een bak olijfolie zijn gesprongen.

The Park

Op het moment van testen konden we nog niet aan de slag met de nieuwe The Park mode en andere online modi. The Park is een soort MMO-speelpark, waar maximaal 100 verschillende speler met hun eigen MyPlayer met elkaar kunnen basketballen. Het is daarmee een flinke uitbreiding van de welbekende Blacktop-modus. De wedstrijden zijn daarbij over het algemeen wat meer gericht op trucjes en mooie dunks dan uitgebreide tactieken. Ideaal om met zijn allen online te spelen dus.

Die natte look stoort gelukkig maar nauwelijks, want het is veel aanlokkelijker om te genieten van de bewegingen en de gezichtsanimaties van de spelers. Dat is allemaal te danken aan de nieuwe EcoMotion engine. Daardoor zien spelers er niet alleen realistischer uit, zo gedragen ze zich ook. Je teamgenoten zijn zichtbaar boos als je onnodig een turn over veroorzaakt, kijken ze verbitterd na een onbegrijpelijk gemist schot en zinderen ze van vreugde als een buzzer beater de winst bepaalt. Door die zichtbare emoties komt een wedstrijd echt tot leven.

Fout, maar goud

De meest opvallende vernieuwing is de verfrissing van de MyCareer-modus. Qua inhoud is die nog steeds nagenoeg hetzelfde als op de huidige generatie console, maar deze keer wordt je carrière verteld op een verhalende manier. Dat betekent een overdaad aan cut scenes met typisch Amerikaanse sportfilmclichés. Denk aan een arrogante rivaal, een gemotiveerde zaakwaarnemer die zegt dat je in jezelf moet geloven en een strenge manager die jou vertelt dat niet alles zomaar komt aanwaaien in deze harde wereld. We kunnen erg genieten van deze lekker foute filmpjes, maar hadden soms toch graag een skip-knop gehad.

Ook ziet het er raar uit als een speler niet over voice acting en gezichtsanimaties beschikt. Zo kwamen wij na de draft terecht bij de Atlanta Hawks en vertelde Elton Brand onze speler doodleuk zijn koffers te dragen voordat hij serieus genomen zou worden in het team. Dat had een intimiderend moment moeten zijn, maar omdat dit geschreven stond in tekst en Brand een neutraal gezicht trok, vertelden we hem stoïcijns dat hij gewoon zijn mond moest houden. Overigens is de voice acting van de spelers die wel een stem hebben vrij overtuigend. Helemaal als ze in de rust een kloppend antwoord geven in de interviews met Doris Burke.

Als een echte baas

MyGm is eveneens een nieuwe modus. Het is een uitbreiding van de oude association-mode en laat je spelen als de General Manager van een club naar keuze. Dat betekent dat je beslist over de spelerscontracten, het stadion, het bedrag van de hotdogs en zelfs de tactieken en het team. Dat kun je in het begin echter niet allemaal. Met VC, de punten die je in elke mode gebruikt, ontgrendel je langzaam maar zeker allerlei vaardigheden waardoor je over steeds meer facetten in de club kunt beslissen. Dat is misschien een ietwat onlogische en onrealistische opzet, maar is wel een verslavende manier om uit te groeien tot de baas van het beste team van de NBA.

Vertrouwen op de basis

De gameplay op de PlayStation 4 kent dezelfde kracht als op de huidige generatie en staat nog steeds garant voor spannende wedstrijden en unieke momenten. Verdedigen is in 2K14 eindelijk echt verdedigen en het is een verademing om dunks te blokken en bonkige spelers als Howard en Noah op hun kwaliteiten te gebruiken. Daardoor spring je zelfs met Blake Griffin niet meer als een sloopkogel door de verdediging heen en is tactiek en inzicht van wezenlijk belang. Gelukkig hoeft dat nieuwkomers niet meteen af te schrikken, want qua tactieken kun je best vertrouwen op de goede AI of de auto-play. Ook kun je met de nieuwe ‘points of emphasis’ snel nieuwe aanvals- en verdedigingsmanieren inzetten.

Het oog voor detail in het uiterlijk van de game zit ook in de gameplay. Elke actie is uniek en door de emoties van de spelers wordt in elke wedstrijd weer een nieuw verhaal verteld. Minpunten zijn minimaal aanwezig, al vallen ze wel op. Zo reageren spelers soms raar op een losse bal. Dat beschadigt echter maar nauwelijks de naadloze ervaring die NBA 2K14 voor de rest biedt. Nog beter zelfs; tenzij je zelf een NBA-ster bent biedt NBA 2K14 de indrukwekkendste basketbalervaring die er is.

Deze review is geschreven door Bas Bastiaans

NBA 2K14 op de PlayStation 4 is meer dan een oppoetsbeurt. Het is eerder een nieuwe game. De EcoMotion engine zorgt voor een intense basketbalbeleving en met de nieuwe modi ben je makkelijk weer een jaar zoet. De gameplay staat daarnaast garant voor heerlijk uitgebalanceerde, dynamische en spannende wedstrijden. Met NBA 2K14 haal je niet alleen een showcase voor je Playstation 4 in huis, maar ook de beste launch game.

9
  • Spelers tonen indrukwekkende emoties
  • Verfriste modi