Resogun Review - De game om je PS4 mee in te wijden

Vonken, flitsen en voxels; Resogun is een schouwspel om alleen al naar te kijken. Met pompende beats en neonkleuren speel je in deze game een gemoderniseerde versie van de arcadehalklassieker Defender. Als klein ruimteschip moet je niet alleen zoveel mogelijk gespuis kapotschieten, maar ook mensen die ontvoerd dreigen te worden uit de klauwen van deze virtuele monsters redden.

Zo’n bejaard gameplayprincipe laat zich prima vertalen naar iets spectaculairs zoals ook het geval was in Super Stardust HD. Die game werd toevallig ook ontwikkeld door Housemarque. Resogun is dan ook dé game voor de PlayStation 4 die erom vraagt eindeloos gespeeld te worden. Steeds haal je net iets hogere scores, ontdek je nieuwe tactieken en krijg je de mogelijkheden van je ruimteschip meer onder de knie.

Propvol scherm

Resogun volledig masteren is namelijk zo makkelijk nog niet. Er gebeurt te allen tijde enorm veel op het scherm en als speler is het niet gemakkelijk om het allemaal bij te houden. Niet alleen vijandelijke schepen zoeven constant op je af of blokkeren je de weg; rondzwevende kogels en ‘humans’ die in de penarie zitten eisen ook je aandacht op.

Er zijn gelukkig genoeg methodes om de chaos een beetje controleerbaar te houden. Ieder schip is uitgerust met een stel lasers die zowel naar voren als naar achteren kunnen schieten. Wel zo prettig als je plotseling vanaf de andere kant van het scherm wordt aangevallen.

Voor het ontsnappen uit benarde situaties is er een boost waarmee je dwars door ieder vijandelijk schip heen schiet en er zijn ook nog bommen die in één knal al het andere leven op het scherm vernietigen. Het allermooiste is de Overdrive, een gigantisch krachtige laserstraal die in slow-motion overal doorheen schiet met de meest spectaculaire ontploffingen als gevolg.

Viva Voxels!

Het zijn de voxels die bij iedere explosie de show stelen. Deze kubusjes waar jouw schip, je vijanden en de levels uit zijn opgebouwd brokkelen naarmate je langer bezig bent steeds verder af. Wanneer je het uiteindelijk tegen één van de eindbazen opneemt die op het einde van de levels op je wachten is er vaak weinig over van de met zorg opgebouwde omgevingen.

Resogun is echter niet alleen een feest voor het oog, het is een geweldig spelende game die ook nog aardig wat diepgang kent. Zomaar wat rondjes vliegen in de donutvormige levels is er niet bij wil je hoge scores of überhaupt het einde halen. Er zijn namelijk telkens (blokkerige) mensjes in de problemen die je hulp goed kunnen gebruiken. Door specifieke vijanden uit de lucht te schieten open je de cellen waar deze mannetjes in gevangen zitten. Vervolgens is het de kunst om ze heelhuids van de grond op te pikken en af te leveren bij de veilige havens die in de lucht hangen.

Een beetje taxi spelen voor de mensheid terwijl je vijandige voxelmonsters aan stukken schiet is echter beginnerswerk vergeleken met hoe een volleerd Resogun-speler de game speelt. Opgepikte mensen kunnen bijvoorbeeld uit je ruimteschip gegooid worden. Iets dat op het eerste gezicht alleen op een grappig extraatje lijkt, maar in combinatie met de boost voor een aardige lancering zorgt. Waarom zou je helemaal naar een veilige zone vliegen als je een mannetje ook vanaf de andere kant van het level kunt afleveren door hem met hoge snelheid uit je schip te gooien? Te lang geen vijanden neerknallen is namelijk catastrofaal voor je score.

Vermeningvuldigen

Een multiplier opbouwen is essentieel voor het binnenhalen van punten. Ieder vijandig schip dat ten onder gaat levert je niet alleen meer punten op maar telt zich ook op bij de grote multiplier die ieder nieuw punt vermenigvuldigt. Hoge scores halen doe je dus door vooral die combo intact te houden. De boost gebruiken om heel snel naar de andere kant van het cilindervormige level te vliegen of snel een bom inzetten kan daarbij van essentieel belang zijn.

Deze gevorderde trucjes doen er echter niet meer toe wanneer je de eindbaas van één van de vijf levels hebt bereikt. Deze giganten moeten beetje bij beetje geraakt worden op hun zwakke plekken voordat je definitief met ze af kunt rekenen. Na de eindbaas en de honderden vijanden die hem voorgingen verslagen te hebben is het niet gek als je met vermoeide ogen en een diepe zucht plotseling weer het gevoel hebt normaal adem te kunnen halen.

Resogun doet enorm veel goed en het feit dat er maar vijf verschillende levels zijn met twee verschillende speelmodi is daarom jammer, maar geen ramp. In Arcade doorloop je alle levels als in een marathonsessie achter elkaar met alle intense actie van dien, en in single level kies je één wereld om helemaal in los te gaan. Meer opties, op de mogelijkheid om de game online in co-op te spelen na, biedt de game niet.

Resogun is spectaculair, beeldschoon en laat zich fantastisch besturen. Wie niets heeft met het halen van steeds hogere scores om jezelf, je vrienden en de rest van de wereld te overtreffen heeft daarom niets bij deze game te zoeken. Met Resogun wijd je een nieuwe console op de best mogelijke manier in: met heel veel razendsnelle actie en hypnotiserend intense gameplay.

• Ziet er fantastisch uit
  • Klinkt geweldig
  • Speelt als een droom