Need for Speed Rivals Review

Recensie | -

Het najaar van 2013 leek een lange tijd het toneel te worden van een titanenstrijd tussen drie realistische racegames. De Xbox One zou zijn levenscyclus spectaculair starten met Forza Motorsport 5, terwijl Sony de lancering van zijn nieuwe spelcomputer wilde opluisteren met DriveClub, de inmiddels uitgestelde hybride van arcade- en simulatieracer. De oude vertrouwde PlayStation 3 zou het gaspedaal tot slot nog één keer diep intrappen met Gran Turismo 6. Need for Speed: Rivals, de beduidend minder realistische arcaderacer, begaf zich tot voor kort een beetje onder de radar en kreeg eigenlijk vrij weinig aandacht. Onterecht, zo blijkt nu, want Rivals is een verdomd leuke racegame geworden.

In de geest van Criterion

Need for Speed: Rivals, gemaakt door EA’s Ghost Games, is overduidelijk een game in de geest van ontwikkelaar Criterion. De game pakt elementen uit diens games, Hot Pursuit en Most Wanted, en voegt er bovendien een aantal nieuwe elementen aan toe. Verwacht dus wederom een vrij omvangrijke, beeldschone en afwisselende wereld waarin je naar hartenlust kunt rondscheuren, maar ook wilde achtervolgingen tussen het politiekorps en de racersbrigade. Het allermooiste is dat je van beide walletjes kunt eten. Met het grootste gemak verruil je jouw carrière als agent voor een bestaan als straatracer, en andersom. Hierdoor kun je eenvoudig genieten van de twee afwisselende speelstijlen.

Bedenk je van te voren alleen wel dat het straatracersleven totaal geen luilekkerland is. Je moet continu aan de bak in tijdsraces, directe duellen met medeweggebruikers en tal van andere race-evenementen, om zo een lijstje van opdrachten (de speedlist ) uit te voeren en felbegeerde punten binnen te sprokkelen. Het succesvol afwerken van de speedlist levert je namelijk een nieuw scheurijzer op, die je met de zojuist binnengehaalde punten volledig kunt upgraden. Het is verslavend om zoveel mogelijk opdrachten en races achter elkaar te doen. Op deze manier stijgt je heat level , waardoor je punten worden vermenigvuldigd. Hoe hoger je heat level , hoe groter de vermenigvuldiging van de puntenscore.

Het is echter niet verstandig om te lang te blijven doorscheuren. Oom agent kan, wanneer de paden elkaar kruisen, namelijk zien hoe hoog je heat level is en zal ongetwijfeld de conclusie trekken dat een hoog niveau gepaard gaat met een hoge puntenscore. Dit resulteert dikwijls in een grootschalige achtervolging, die weliswaar extreem spannend en spectaculair is, maar waaraan bijna niet is te ontkomen. Op dit soort momenten moet je vechten als een leeuw en zit je op het puntje van je stoel, want als je uiteindelijk door de arm der wet wordt ingerekend, ben je die zuurverdiende punten gewoon kwijt. Het is dus zaak om de punten met enige regelmaat te storten in één van de vele schuilplaatsen, ook al gaat het ten koste van de vermenigvuldiger.

Als agent heb je het een stuk makkelijker. Je moet weliswaar ook opdrachten afwerken en punten verzamelen, maar loopt minder risico ze plotsklaps kwijt te raken. De politie in Rivals is dan ook oppermachtig. Tijdens onze carrière als diender stegen wij belachelijk snel in rang, verdienden we auto na auto met de afwerking van speedlists en hadden we een flink puntensaldo op de rekening staan. Van die punten kun je, in tegenstelling tot de racers, weliswaar geen prestatie verbeterende upgrades aanschaffen, maar ze bieden je wel de mogelijkheid om in rap tempo de allersterkste wapens aan te schaffen. Terwijl een aantal racers nog in een tamelijk langzame, maar geüpgradede bak rondreden, knalden wij onze Lamborghini Aventador met toptempo door het landschap heen. Uitgerust met de beste schokbumper en de nieuwste serie spijkermatten.

Afwisselender

De verhouding tussen racers en politie lijkt in eerste instantie dus niet helemaal in balans te zijn, maar in praktijk doet dit niet heel veel af aan de algehele ervaring. Dat komt mede doordat de racerscarrière net iets afwisselender is qua opdrachten en daardoor iets meer aantrekkingskracht uitoefent. Online kwamen wij dan ook net wat meer racers dan agenten tegen, waardoor de oppermacht van de agenten ietwat werd ingeperkt door de overmacht aan racers. Hierdoor zijn er altijd wel wat racers die de dans weten te ontspringen als een minderheid aan politieauto’s tijdens een straatrace de achtervolging inzet.

PS3- en PS4-versie vergeleken

Deze recensie is gebaseerd op zowel de PlayStation 3- als PlayStation 4-variant van Rivals, die we allebei uitgebreid hebben gespeeld. De PlayStation 4-versie is uiteraard de mooiste van de twee, is gedetailleerder en hartstikke scherp. Dat wil niet zeggen dat de PlayStation3-versie lelijk is, in tegendeel. Ook op de huidige generatie spelcomputers haal je met Rivals nog een prachtige game in huis.

Het is mooi dat online medespelers de verstroorde balans enigszins herstellen, want van de talrijk aanwezige computergestuurde racers en agenten hebben wij geen hoge pet op. De kunstmatige intelligentie is namelijk niet briljant en mist het onvoorspelbare en anticiperende karakter de mens van vlees en bloed. Menselijke racers gedragen zich veel natuurlijker, nemen meer sluiproutes en proberen de politie bijvoorbeeld te slim af te zijn door de auto snel om te keren en de andere kant op te rijden. Computergestuurde racers rijden slechts zo hard mogelijk rechtdoor, waardoor achtervolgingen beduidend minder spektakel opleveren.

Ondanks het feit dat Need for Speed: Rivals zijn tekortkomingen heeft, is het wel een ontzettend vermakelijke racegame. De auto’s zien er prachtig uit, zijn in verschillende soorten en maten aanwezig en rijden prima. Uiteraard blijft Rivals een arcaderacer en benadert het racegevoel de werkelijkheid geenszins, maar dat weet je op voorhand. Het gaat om plezier boven realisme. Is dat waar jij van houdt? Dan is Need for Speed: Rivals een uitstekende keuze.

Deze game is getest op de PlayStation 3 en PlayStation 4

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Need for Speed: Rivals kan qua realisme niet op tegen de andere racegames van dit najaar, maar weet op het gebied van spelplezier absoluut wat klaar te spelen. Het is leuk om zowel een politie- als racerscarrière op te bouwen, ook al is het politiekorps net wat te machtig. Het onzekere bestaan als racer heeft wel zijn charmes en brengt meer spanning met zich mee. Ongeacht het feit of je als politie of racer speelt: speel online! De kunstmatige intelligentie biedt namelijk een minder leuke en verrassende ervaring dan online medeweggebruikers.

8
  • Raceplezier voert boventoon
  • Afwisseling politie- en racerscarrière
  • Prachtig op zowel current- als next-gen
  • Online racen biedt meerwaarde
  • Verstoorde balans tussen politie en racers
  • Voorspelbare kunstmatig intelligentie

Plaats een reactie