Forza Motorsport 5 Review

Recensie | -

De lancering van de Xbox One wordt opgeluisterd met het gebrul van loeisterke V12-motoren, gepiep van spinnend bandenrubber en de oogverblindende glans van vers gelakte automobielen. Forza Motorsport 5, het nieuwste deel uit Microsofts exclusieve raceserie, is een ode aan de autosport en blijkt één van de sterkste launchgames voor de nieuwe spelcomputer.

Open mond en licht gekwijl

De liefde voor auto’s komt op meerdere vlakken tot uiting. Allereerst op het gebied van tomeloos detail. Elke auto in Forza 5 – van de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA Stradale uit 1965 tot het 2013-model van McLaren P1 – is fantastisch gevisualiseerd. Het lijnenspel van het plaatwerk is uiterst realistisch en ook het dashboard is niet van echt te onderscheiden. Deze uiterlijke schoonheid is uiteraard in volle glorie te bewonderen tijdens de races, maar de autopurist kan zijn of haar favoriete scheurijzer ook in alle rust vanuit elke hoek bekijken in de garage. Ieder mens dat bijna leeft op benzine zal het visuele spektakel van Forza Motorsport 5 met open mond en licht gekwijl aanschouwen.

Drivatar

Het Drivatar-systeem is één van de interessantste toevoegingen aan Forza Motorsport 5. De game analyseert jouw rijstijl terwijl je racet en maakt vervolgens een virtuele racer aan die is gebaseerd op jouw rijgedrag. Deze racer wordt vervolgens de online wereld van Forza ingestuurd en neemt het volledig automatisch op tegen andere Forza 5-spelers. De door je Drivatar verzamelde credits zijn dagelijks bij te schrijven op je eigen balans, waardoor de dure auto’s net ietsjes sneller binnen handbereik zijn. Hoe interessant Drivatar ook is, er kleven wel wat nadelen aan. Jouw eigen races worden namelijk ook ‘verrijkt’ door de Drivatars van andere spelers, van wie niet iedereen een even begenadigd racer is. Dit zorgt weliswaar voor een nieuwe dynamiek, maar dikwijls ook voor een aantal botsende Drivatars.

Los van het feit dat de auto’s er schitterend uitzien, klinken ze ook nog eens bijzonder natuurgetrouw. Het is een waar genot om de krachtige motor van de rappe Ferrari F12 berlinetta te horen bulderen bij de start, maar ook het wisselen van versnellingen, het brommen tijdens het remmen en het piepen van de banden klinken fenomenaal goed. Tezamen met het sterke uiterlijke vertoon, zorgt de realistisch klinkende audio er voor dat je je echt achter het stuur van de virtuele bolides waant. En dat is alles wat een racefanaat zich wensen kan.

Helaas moet de fanatieke autosportliefhebber vooralsnog wel beschikken over een flinke dosis geduld of een goed gevulde beurs. Het is wel mogelijk om de vetste scheurijzers aan te schaffen met de verdiende credits uit de carrièremodus, maar echt vlot zal dit niet gaan. Wil je als speler sneller aan de slag met de tofste auto’s uit de game, dan is het zaak om de portemonnee te trekken en tokens te kopen. Aan deze tokens, die zijn in te wisselen voor een bolide, hangt wel een prijskaartje. Een flink prijskaartje zelfs, oplopend tot tientallen zuurverdiende euro’s. Het is een model dat we vaak zien bij free-to-play-titels, maar niet verwachten bij een game van zestig euro. Ontwikkelaar Turn 10 heeft inmiddels beloofd deze ietwat schandelijke vertoning recht te zetten. Gelukkig maar, want het huidige systeem is te ver doorgeschoten.

Racet als een… ehh… racewagen

De hoge prijs die aan sommige auto’s kleeft is wat ons betreft extra wrang door de ‘beperkte’ selectie aan auto’s. Waar Forza Motorsport 4 beschikte over een rijkgevulde catalogus van vijfhonderd auto’s, doet Forza 5 een flinke stap terug. Met tweehonderd beschikbare bolides hebben raceliefhebbers nog steeds genoeg keuze, maar het aanbod is beduidend minder imponerend. Ook de selectie aan circuits – hoewel prachtig vormgegeven – is nogal magertjes, waardoor je de meeste banen na een paar carrière-evenementen wel gezien hebt. Zelfs de uitstekende circuits door het magistraal mooie Praag kunnen deze lichte teleurstelling niet helemaal wegnemen.

Gelukkig racet Forza Motorsport 5 wel als een… ehh… racewagen. De auto’s reageren stuk voor stuk verschillend, waardoor de race-ervaring nooit hetzelfde is en continu bijzonder aanvoelt. Het is een heerlijk gevoel om je auto door de lastigste bochten heen te persen, riskante inhaalmanoeuvres uit te voeren en uiteindelijk zo snel mogelijk over de finishlijn te komen. Bovendien is dit raceplezier door iedereen te ervaren dankzij tal van hulpmiddelen. De doorgewinterde automobilist kan er bijvoorbeeld voor kiezen om handmatig te schakelen, zetten het schademodel op simulatie en zetten het antiblokkeersysteem (ABS) uit. Het resultaat is een pittige, loeizware race-ervaring waarbij je moet knokken voor een bevredigend eindresultaat. De minderbedeelde coureurs kunnen het zichzelf een stuk makkelijker maken door de perfecte rijlijnen op de weg te laten projecteren en de rem- en stuurhulp in te schakelen. Deze makkelijkere instellingen leveren in de carrièremodus weliswaar minder credits op, maar zorgen er wel voor dat ook nieuwe automobilisten kunnen genieten van een mooie belevenis op het asfalt. En hoe meer zielen plezier halen uit het spelen van Forza Motorsport 5, hoe meer vreugd.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Forza Motorsport 5 is een ode aan de autosport. Autoliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij tal van gedetailleerde en oogverblindend mooie bolides, die bovendien fantastisch klinken en racen. Met tweehonderd auto’s is er – hoewel minder dan in Forza 4 – genoeg keuze, al is een aantal auto’s vrijwel ontoegankelijk zonder echt geld over de balk te smijten. De selectie van circuits is wat ons betreft te karig en gaat snel vervelen. Toch zal eenieder Forza Motorsport 5 overwegend positief ervaren, dankzij de ijzersterke race-ervaring die de game weet te bieden.

8
  • Fantastisch mooie game
  • Auto’s klinken fenomenaal
  • Uitstekende race-ervaring
  • Drivatar is interessant en biedt dynamiek
  • Karige selectie aan circuits
  • Dure microtransacties in game van zestig euro

Plaats een reactie