1. Gran Turismo 6 Review

Gran Turismo 6 Review

Veel groter kan het verschil niet zijn. Waar we ruim zes jaar moesten wachten op Gran Turismo 5, ligt Gran Turismo 6 twee jaar na aankondiging in de winkels. En waar de installatie van Gran Turismo 5 anderhalf uur in beslag nam, hebben we er in dat tijdsbestek bij deeltje 6 er al een stuk of tien races opzitten. Polyphony windt er direct vanaf de start geen doekjes om: Gran Turismo 6 is voor iedereen, ook de ongeduldige gamer.

Verandering van spijs

De game stuurt je voordat je überhaupt een menu hebt gezien het circuit op, geeft een verkapte tutorial zodat je niet bij de eerste chicane in de grindbak belandt en laat je zo meteen ruiken aan de kracht van Gran Turismo: realistisch rondkarren in de mooiste bolides op aarde. Terug is de standaardopzet met klasses, waarbinnen je genoeg races moet winnen om door te gaan naar een volgende. In plaats van een levelsysteem, daagt Gran Turismo 6 je uit om sterren te verdienen: drie voor een eerste plek, twee voor een tweede, één voor de derde plaats. Met genoeg sterren ontgrendel je speciale events en de welbekende rijvaardigheidstests. Deze zijn nu verplicht. Pas wanneer je brons of beter bij elke test haalt mag je door naar een volgende klasse.

Hoewel de moeilijkheidsgraad in het begin niet al te hoog ligt, word je bijvoorbeeld direct in de Novice-klasse de nieuwe Willow Springs International Raceway opgestuurd terwijl de zon ondergaat. Niet veel later raggen we in de eveneens nieuwe Gran Turismo Arena zoveel mogelijk pilonnen om binnen een korte tijd, om een paar races later plots de Goodwood Hillclimb te ontgrendelen: een smalle bergopwaardse baan waar je een reeks compleet verschillende bolides tot het uiterste dwingt om goud te behalen. Gran Turismo 6 smijt de meest uiteenlopende races op je af, waarmee de serie zijn wat saaie imago al gauw af weet te schudden.

De wondere wereld van Gran Turismo

Zo worden nieuwkomers met open armen ontvangen in de wondere wereld van Gran Turismo, met al zijn verbazingwekkende pracht en merkwaardige inconsistenties. Om maar te beginnen met de pracht: Gran Turismo 6 ziet er bij vlagen waanzinnig uit. De goede oude PlayStation 3 wordt aan het werk gezet om voor de laatste maal het onderste uit de kan te halen. De Premium-auto’s zien er stuk voor stuk fantastisch, gelikt en gedetailleerd uit, terwijl veel Standard-wagens ook een fikse lik current-gen-verf hebben gekregen. Nieuwe circuits zoals Brands Hatch, Mount Panorama en het eerder genoemde Willow Springs zien er fantastisch uit, net als uiteraard de Nürburgring of klassiekertje Deep Forest Raceway, zeker bij een ondergaande zon.

Op die circuits merk je direct de vooruitgang die Gran Turismo 6 heeft geboekt qua physics. Het gewicht van elke racebak wordt duidelijk vertaald naar wegligging en handling, zodat auto’s meer dan ooit onderling verschillen en vaak een compleet andere aanpak vereisen. En zelfs wanneer je na een tiental races gewend bent aan je X-Bow of Prius, dan is het weer even flink trainen wanneer je het voertuig met de nodige ingrepen hebt getuned om mee te komen met de concurrentie in een volgende race.

De circuits zelf (71 tracks op 33 locaties) zijn daarnaast een lust voor de wielen. Van de nieuwe circuits maakten vooral Brands Hatch en Mount Panorama indruk op ons, met hun hoogteverschillen en blinde bochten. De grootste kracht van het parcoursaanbod zit ‘m echter in de diversiteit. Gran Turismo 6 biedt voor ieder wat wils: van technische bochtenbonanza’s tot rechttoe-rechtaan moordtempobanen. De circuits dagen je uit elke ideale lijn tot in het kleinste detail te beheersen en herinneren, om de snelst mogelijke tijden neer te zetten. Geen console-racer geeft je dezelfde voldoening bij het perfect doorlopen van een bochtenserie, waarmee je drie hondersten van een seconde van je beste tijd weet af te schaven.

Schaduwkant

Maar Gran Turismo zou geen Gran Turismo zijn zonder een schaduwkant; inconsistentie is de enige constante in de serie. De inconsistenties zijn ditmaal even merkwaardig als traditioneel. Het geluid van de voertuigen blijft een probleem, net als de ideale-lijnklevende tegenstanders op het circuit (al is de AI er wel iets op vooruitgegaan). Het schademodel van Gran Turismo 5 lijkt verrassend genoeg teruggeschroefd, zodat frontale crashes hooguit leiden tot een paar krasjes op de neus van je racewagen. En af en toe even goed inrammen op de zij-barricades of een voorliggende coureur geeft nog altijd meer voordeel dan je netjes aan de regels van zowel racerij als realiteit te houden. De zojuist beschreven hoge pieken van de graphics worden daarnaast afgewisseld met diepe dalen, in de vorm van Standard-automodellen die rechtstreeks van de PlayStation 2 zijn overgezet en klinische circuits met plat comateus publiek op de tribunes.

De grootste kritiek op Gran Turismo 6 is echter, wederom, dat de game nog niet af is bij release. Beloofde features zoals de coursemaker en verschillende multiplayeropties zijn nog niet beschikbaar bij launch, terwijl de autogeluiden ook pas later een optater krijgen in de vorm van een patch. Waar Gran Turismo 5 pas na de 2.0-patch een jaar na release (!) begon te lijken op een afgerond product, oogt Gran Turismo 6 wel al vanaf dag één als compleet product; frappant is meer dat beloofde onderdelen van dat product vooralsnog ontbreken. Wellicht dat je dus over een half jaar nog een halve punt kunt optellen bij onderstaande score.

Blik op oneindig

Gran Turismo 6 is, ook met die gaten in zijn belofte, een grote vooruitgang. Weg zijn het idiote hoofdmenu en de ellenlange laadtijden van deel 5, schakelen tussen setups voor je auto is eenvoudiger dan ooit, voor de cleane coureurs komen er visuele indicaties in beeld wanneer er een tegenstander in je dode hoek rijdt (om gebeuk te voorkomen), Performance Points geven een snelle indicatie van de kracht van jouw auto en die van je tegenstanders, en de online multiplayer werkt vanaf launch direct vloeiend. Ook nieuw zijn microtransacties voor auto’s, maar omdat je op natuurlijke wijze voortgang boekt in de singleplayer is er werkelijk geen enkele aanleiding om je portemonnee te trekken.

Die natuurlijke progressie is misschien wel de grootste winst. Gran Turismo 6 stuurt je van Europa naar Australië naar de maan en weer terug, en zet je achter het stuur van uiteenlopende auto’s in uiteenlopende uitdagingen. Voordat je het weet ben je vijf uur verder en heeft ontwikkelaar Polyphony op sluikse en speelse wijze zijn onbegrensde liefde voor auto’s met jou gedeeld. En dan heb je nog zo’n duizend uur te gaan, voordat je alles hebt gezien. Gran Turismo 6 zet zijn blik op oneindig, op een console wiens finishvlag al duidelijk in zicht is.

Conclusie en beoordeling

8,5
Gran Turismo 6 is de game die Gran Turismo 5 had moeten zijn. De belangrijkste irritaties zijn weggewerkt, op physics-gebied zijn er flinke stappen gemaakt en met een belachelijke hoeveelheid auto’s en circuits rechtvaardigt deze game de beslissing om je PlayStation 3 nog een jaartje onder de tv te laten staan. Alleen al om de toekomstige patches mee te maken; Gran Turismo 6 is namelijk nog niet het product dat Polyphony vooraf heeft beloofd.
  • Dynamische tijd en weersomstandigheden
  • Ziet er bij vlagen magistraal uit
  • Oneindige variatie
  • Ongelofelijk veel content
  • Geschikt voor nieuwkomers en ervaren spelers
  • Rijdt fantastisch
  • Weinig vooruitgang AI en geluid
  • Schademodel teruggeschroefd
  • Weer niet af

Dit artikel delen

Over de auteur

Arthur van Vliet Eindredacteur van Gamer.nl. Houdt van Grim Fandango, The Last of Us en Mass Effect 2.

Reacties

  • Kijk eens aan, meer dan Forza 5.

  • Forza 5 werd vooral (terecht) afgerekend op content, als er daar meer van was dan had Forza hoger gescoord.

  • @smit2601: Dat is nog de vraag. De handling van GT6 is echt geniaal.

  • Waar zijn de tijden gebleven dat mensen zeiden: "wow, ongeacht welke console je koopt, op elke console kun je dus een goede en vette racegame spelen!".



    Ik denk dat Mvoske niet eens de bovenstaande recensie heeft gelezen. Het is meteen naar beneden scrollen, het cijfer bekijken, YES roepen, een dom bericht plaatsen en vervolgens masturberen. Moedeloos word je er van.

  • Is de frustratie er even uit Furyan? Dan kunnen we verder praten. Ten eerste heb ik bovenstaande recensie wel gelezen, net zoals die van Forza 5. Maar goed, dat even terzijde. Daarbij kan het me eerlijk gezegd niks schelen welke game hier de hoogste score krijgt. Ik vind het alleen opmerkelijk aangezien IK had verwacht dat Forza hier de betere game zou zijn. Meer moet je daar niet achter zoeken. Wat een puberale reactie van jouw zeg…

  • Waar zijn de tijden dat achter iedere reactie niet iets werd gezocht.



    De 2 grootste console racing games komen uit binnen 2 weken, people compare, stel je niet zo aan.

  • Ben het met mvoske eens. Forza word altijd al bestempeld als de betere racer (ongeacht de content). Zelf heb ik Forza 3 en 4 gespeeld en vind het inderdaad erg heerlijk rijden. GT serie heb ik nooit eerder gespeeld maar vraag me af of ik dat niet eens langzaam moet gaan doen zodra ik deze op mijn ps4 kan spelen (mocht ie daar voor uitkomen).

  • Zou ze zeker beide gaan testen. Kan me alleen niet voorstellen dat je de één veel minder of beter dan de ander vind. beide hebben hun plus en minpunten en beschikken over volop kwaliteit.



    BTW waar zijn de tijden gebleven dat men niet afgaat op één recensie om te bepalen dat de ene game beter zou zijn dan de ander. Zou er eerder een stuk of 10 van beide lezen en dan een conclusie trekken of beter, gewoon zelf spelen.

  • Volgens mij zijn Forza Horizon of Burnout Paradise nog altijd beter dan GT6 en Forza 5.

  • hmm zijn vind ik niet echt met elkaar te vergelijken vanwege het meer arcady gevoel dat FH en BP hebben en daarnaast een openworld principe hebben. Op BP was ik zeer snel uitgekeken (deel 2 vind ik nog steeds het best) en Forza Horizon was imo minder dan alle andere Forza's omdat ik de physics minder vond. Ik denk dat het vooral een smaakkwestie is.

  • Je kan Burnout, Forza en GT wel gaan vergelijken, maar ik vind het persoonlijk weinig nut hebben. BO is een achtbaanrit, een wipeout op wielen, forza een compacte, soepele racer (met als ik het goed heb wat arcade trekjes) en Gran Turismo een autobibliotheek waarin er, naast foto's maken van en info lezen over, met de content gereden kan worden. En ik vind het allemaal tof :)



    Gran Turismo is niet alleen een schijfje met een spel erop waarvan de hoofdserie op nummertje 6 staat, maar het is ook Yamauchi als racer, GT Academy, Vision Gran Turismo en meer. Zo ervaar ik het iig.



    Bij GT2 had je al dat als je over het schijfje wreef, je bandenrubber zou kunnen ruiken. Imo is het mooiste bij GT je auto na een clean race in de replay te zien rijden. GT straalt showroom uit, het "racedag-op-zandvoort-gevoel", autoshows. En dat is uniek in het (console)racegenre.

  • Dus Mvoske: je speelt nog steeds liever een racer waar iedere tegenstander netjes in een lijntje rijd, een racer waar je vanaf de eerst bocht altijd de leiding neemt en waar het gebruik van de vangrail je nog steeds tijdsvoordeel opleverd!?! En dat alleen omdat er GT op t hoesje staat?

  • @mvoske



    De Wii U heeft die een drive sim? lol

  • @mvoske



    De Wii U heeft die een drive sim? lol

  • @Optic Supremacy
    Nee, nee, nee. Blijkbaar snap je het niet goed. Laat me het even uitleggen. Op de Gamescom dit jaar ben ik zowel met Forza 5 als Gran Turismo 6 aan de slag gegaan. Vooral Forza 5 had toen een grote indruk op me nagelaten waardoor ik dacht dat die game beter ging worden. That's all! Nogmaals, meer hoeven jullie daar echt niet achter zoeken.



    @COG
    Wil jij mij eens even uitleggen wat de WII U met Gran Turismo (of Forza 5) te maken heeft. Ik denk dat ik het niet zo goed begrijp. En trouwens, voor op jouw een antwoord te geven, volgend jaar komt Project Cars naar die console waar ik best wel benieuwd naar ben.

  • Niks, want Ninty heeft geen fatsoenlijke drive sim!!! Alleen andere meuk!!! En Project cars is multiplatform, niet zoals Gran Turismo en Forza exclusive!! Maar gelukkig heb jij nog Mario Kart.

  • Liever Mario Kart dan deze twee tezamen!

  • Echt he?

  • @mvoske: tis ook geen persoonlijke aanval van mij hoor, ik zou niks liever willen dan een GT te spelen die mij compleet van de kaart zou blazen!!! Dat hebben helaas beide race sims niet klaar gespeeld. De een is op race gebied gewoon te saai en de ander meent 60 euro's te kunnen vragen voor wat dikke auto's…. zonde:)

  • Al met een Audi TT op de track Matterhorn gespeeld?
    Echt beschamend slecht deze track, als je remt vlieg je over de kop…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord