Gran Turismo 6 Review

Recensie | -

Veel groter kan het verschil niet zijn. Waar we ruim zes jaar moesten wachten op Gran Turismo 5, ligt Gran Turismo 6 twee jaar na aankondiging in de winkels. En waar de installatie van Gran Turismo 5 anderhalf uur in beslag nam, hebben we er in dat tijdsbestek bij deeltje 6 er al een stuk of tien races opzitten. Polyphony windt er direct vanaf de start geen doekjes om: Gran Turismo 6 is voor iedereen, ook de ongeduldige gamer.

Verandering van spijs

De game stuurt je voordat je überhaupt een menu hebt gezien het circuit op, geeft een verkapte tutorial zodat je niet bij de eerste chicane in de grindbak belandt en laat je zo meteen ruiken aan de kracht van Gran Turismo: realistisch rondkarren in de mooiste bolides op aarde. Terug is de standaardopzet met klasses, waarbinnen je genoeg races moet winnen om door te gaan naar een volgende. In plaats van een levelsysteem, daagt Gran Turismo 6 je uit om sterren te verdienen: drie voor een eerste plek, twee voor een tweede, één voor de derde plaats. Met genoeg sterren ontgrendel je speciale events en de welbekende rijvaardigheidstests. Deze zijn nu verplicht. Pas wanneer je brons of beter bij elke test haalt mag je door naar een volgende klasse.

Hoewel de moeilijkheidsgraad in het begin niet al te hoog ligt, word je bijvoorbeeld direct in de Novice-klasse de nieuwe Willow Springs International Raceway opgestuurd terwijl de zon ondergaat. Niet veel later raggen we in de eveneens nieuwe Gran Turismo Arena zoveel mogelijk pilonnen om binnen een korte tijd, om een paar races later plots de Goodwood Hillclimb te ontgrendelen: een smalle bergopwaardse baan waar je een reeks compleet verschillende bolides tot het uiterste dwingt om goud te behalen. Gran Turismo 6 smijt de meest uiteenlopende races op je af, waarmee de serie zijn wat saaie imago al gauw af weet te schudden.

De wondere wereld van Gran Turismo

Zo worden nieuwkomers met open armen ontvangen in de wondere wereld van Gran Turismo, met al zijn verbazingwekkende pracht en merkwaardige inconsistenties. Om maar te beginnen met de pracht: Gran Turismo 6 ziet er bij vlagen waanzinnig uit. De goede oude PlayStation 3 wordt aan het werk gezet om voor de laatste maal het onderste uit de kan te halen. De Premium-auto’s zien er stuk voor stuk fantastisch, gelikt en gedetailleerd uit, terwijl veel Standard-wagens ook een fikse lik current-gen-verf hebben gekregen. Nieuwe circuits zoals Brands Hatch, Mount Panorama en het eerder genoemde Willow Springs zien er fantastisch uit, net als uiteraard de Nürburgring of klassiekertje Deep Forest Raceway, zeker bij een ondergaande zon.

Op die circuits merk je direct de vooruitgang die Gran Turismo 6 heeft geboekt qua physics. Het gewicht van elke racebak wordt duidelijk vertaald naar wegligging en handling, zodat auto’s meer dan ooit onderling verschillen en vaak een compleet andere aanpak vereisen. En zelfs wanneer je na een tiental races gewend bent aan je X-Bow of Prius, dan is het weer even flink trainen wanneer je het voertuig met de nodige ingrepen hebt getuned om mee te komen met de concurrentie in een volgende race.

De circuits zelf (71 tracks op 33 locaties) zijn daarnaast een lust voor de wielen. Van de nieuwe circuits maakten vooral Brands Hatch en Mount Panorama indruk op ons, met hun hoogteverschillen en blinde bochten. De grootste kracht van het parcoursaanbod zit ‘m echter in de diversiteit. Gran Turismo 6 biedt voor ieder wat wils: van technische bochtenbonanza’s tot rechttoe-rechtaan moordtempobanen. De circuits dagen je uit elke ideale lijn tot in het kleinste detail te beheersen en herinneren, om de snelst mogelijke tijden neer te zetten. Geen console-racer geeft je dezelfde voldoening bij het perfect doorlopen van een bochtenserie, waarmee je drie hondersten van een seconde van je beste tijd weet af te schaven.

Schaduwkant

Maar Gran Turismo zou geen Gran Turismo zijn zonder een schaduwkant; inconsistentie is de enige constante in de serie. De inconsistenties zijn ditmaal even merkwaardig als traditioneel. Het geluid van de voertuigen blijft een probleem, net als de ideale-lijnklevende tegenstanders op het circuit (al is de AI er wel iets op vooruitgegaan). Het schademodel van Gran Turismo 5 lijkt verrassend genoeg teruggeschroefd, zodat frontale crashes hooguit leiden tot een paar krasjes op de neus van je racewagen. En af en toe even goed inrammen op de zij-barricades of een voorliggende coureur geeft nog altijd meer voordeel dan je netjes aan de regels van zowel racerij als realiteit te houden. De zojuist beschreven hoge pieken van de graphics worden daarnaast afgewisseld met diepe dalen, in de vorm van Standard-automodellen die rechtstreeks van de PlayStation 2 zijn overgezet en klinische circuits met plat comateus publiek op de tribunes.

De grootste kritiek op Gran Turismo 6 is echter, wederom, dat de game nog niet af is bij release. Beloofde features zoals de coursemaker en verschillende multiplayeropties zijn nog niet beschikbaar bij launch, terwijl de autogeluiden ook pas later een optater krijgen in de vorm van een patch. Waar Gran Turismo 5 pas na de 2.0-patch een jaar na release (!) begon te lijken op een afgerond product, oogt Gran Turismo 6 wel al vanaf dag één als compleet product; frappant is meer dat beloofde onderdelen van dat product vooralsnog ontbreken. Wellicht dat je dus over een half jaar nog een halve punt kunt optellen bij onderstaande score.

Blik op oneindig

Gran Turismo 6 is, ook met die gaten in zijn belofte, een grote vooruitgang. Weg zijn het idiote hoofdmenu en de ellenlange laadtijden van deel 5, schakelen tussen setups voor je auto is eenvoudiger dan ooit, voor de cleane coureurs komen er visuele indicaties in beeld wanneer er een tegenstander in je dode hoek rijdt (om gebeuk te voorkomen), Performance Points geven een snelle indicatie van de kracht van jouw auto en die van je tegenstanders, en de online multiplayer werkt vanaf launch direct vloeiend. Ook nieuw zijn microtransacties voor auto’s, maar omdat je op natuurlijke wijze voortgang boekt in de singleplayer is er werkelijk geen enkele aanleiding om je portemonnee te trekken.

Die natuurlijke progressie is misschien wel de grootste winst. Gran Turismo 6 stuurt je van Europa naar Australië naar de maan en weer terug, en zet je achter het stuur van uiteenlopende auto’s in uiteenlopende uitdagingen. Voordat je het weet ben je vijf uur verder en heeft ontwikkelaar Polyphony op sluikse en speelse wijze zijn onbegrensde liefde voor auto’s met jou gedeeld. En dan heb je nog zo’n duizend uur te gaan, voordat je alles hebt gezien. Gran Turismo 6 zet zijn blik op oneindig, op een console wiens finishvlag al duidelijk in zicht is.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Gran Turismo 6 is de game die Gran Turismo 5 had moeten zijn. De belangrijkste irritaties zijn weggewerkt, op physics-gebied zijn er flinke stappen gemaakt en met een belachelijke hoeveelheid auto’s en circuits rechtvaardigt deze game de beslissing om je PlayStation 3 nog een jaartje onder de tv te laten staan. Alleen al om de toekomstige patches mee te maken; Gran Turismo 6 is namelijk nog niet het product dat Polyphony vooraf heeft beloofd.

  • Rijdt fantastisch
  • Geschikt voor nieuwkomers en ervaren spelers
  • Ongelofelijk veel content
  • Oneindige variatie
  • Ziet er bij vlagen magistraal uit
  • Dynamische tijd en weersomstandigheden
  • Weer niet af
  • Schademodel teruggeschroefd
  • Weinig vooruitgang AI en geluid

Plaats een reactie