1. Dead Rising 3 Review

Dead Rising 3 Review

Het is overduidelijk dat Dead Rising 3 een breder publiek probeert aan te spreken dan zijn voorgangers. Dit derde deel bevat nog steeds een hoop van de maffe Japanse rariteiten die de eerste twee delen zo kenmerkend maakten, maar het spel maakt tevens een bewuste stap in een nieuwe richting in een poging om toegankelijker te zijn. Die stap zorgt ervoor dat Dead Rising 3 ons meer doet denken aan openwereldgames zoals Saints Row 2 en Just Cause dan aan de eerste twee delen.

Typisch Dead Rising

De kern van Dead Rising is echter nog steeds aanwezig. Ook nu weer maak je honderden, nee zelfs duizenden ondoden nog doder met talloze wapens die variëren van realistisch en bruut tot hilarisch en vergezocht. De klok die langzaam aftelt naar een climax – in dit geval een bombardement op het decor van de game, Los Perdidos – is wederom aanwezig en ook de interessante bossfights maken hun opwachting.

Aan de oppervlakte is de grootste vooruitgang natuurlijk dat de kracht van de Xbox One het mogelijk maakt om nóg meer zombies op je beeld te toveren. Het is goed merkbaar dat de ontwikkelaar op grafisch gebied het nodige heeft opgeofferd om ervoor te zorgen dat het beeld tjok- maar dan ook tjokvol met zombies gegooid kan worden. Dat betekent dat Dead Rising 3 misschien niet de mooiste next-gen game van het moment is, al ben je dat al weer vergeten op het moment dat je voor het eerst met een bestelbusje door een groep van minstens vijftig zombies heen ramt.

Het belangrijkste verschil met voorgaande delen is te vinden in de toegankelijkheid van de game. Zo is de keiharde tijdslimiet van de verhaallijn een stuk losser geworden. Nog altijd is er een klok die langzaam aftelt, maar de game gunt je ruim de tijd om de stad Los Perdidos te verkennen. Mocht je bepaalde belangrijke objectives dan toch niet binnen de tijd halen, dan kun je opnieuw beginnen bij het begin van dat hoofdstuk, in plaats van dat het game-over is en je het verhaal alleen nog tot zijn einde kunt brengen door weer helemaal opnieuw te beginnen. Ook sidequests (die natuurlijk sowieso al optioneel zijn) geven de speler genoeg tijd om ze te voltooien. Zo heb je tijdens het spelen dus altijd in je achterhoofd de drive om verder te gaan in het verhaal, zonder dat het spel je dwingt om interessante gebieden wegens tijdsdruk over te slaan.

Nightmare-modus

Hoewel wij de meer toegankelijke gameplay van dit deel prefereren, zullen er altijd fans van de franchise zijn die de strenge tijdslimiet en de beperkte plekken om het spel op te slaan wél konden waarderen. Voor die spelers is er de Nightmare-modus. In deze modus zijn er geen checkpoints en kun je het spel alleen opslaan op bepaalde punten in Los Perdidos. De modus is meteen vanaf het begin al beschikbaar, waarmee de ontwikkelaar zowel nieuwkomers als oudgedienden tegemoet lijkt te komen.

Machine gun wearing teddybears

Om je te weren tegen een leger aan ondoden ligt de spelwereld wederom bezaaid met wapens. Bijna alles binnen handbereik is op te pakken en als wapen te gebruiken: bakstenen, granaten, plantenbakken, honkbalknuppels, waterpistolen, rolstoelen, dranghekken, borden en ga zo maar door. Bovendien zijn er talloze blueprints te vinden waarmee je zogenoemde combo-wapens kunt creëren. Hiervoor hoef je overigens niet langer eerst op zoek te gaan naar een werkplaats. Als je over de benodigde wapens beschikt kun je deze ter plekke combineren tot dodelijk bizarre creaties. Het op zoek gaan naar en gebruiken van de verschillende wapens is nog steeds één van de meest verslavende factoren van Dead Rising en het spel weet je in dat opzicht steeds weer te verrassen. Machinegeweer vurende teddyberen, bestuurbare helikopters met machete’s als wieken, vuurbal werpende zeis-katana-constructies; niks is te gek voor Dead Rising 3.

Wie daarmee bang was dat dit deel een stuk serieuzer en grimmiger zou zijn kunnen we gerust stellen: Dead Rising 3 is nog steeds belachelijk absurd. Het mooie is dat je nu als speler zelf kunt kiezen hoe je de game wilt spelen. Ga je voor de ‘serieuze’ ervaring van het verhaal dan is dat mogelijk. Er zijn voldoende toffe outfits te gebruiken, het verhaal is onderhoudend en er passeren genoeg interessante personages de revue. Tegelijkertijd moeten we toegeven dat het heel erg moeilijk is om niet van de situatie gebruik te maken om met een paardenmasker en een stel hotpants door Los Perdidos rond te scheuren in een confettibommen vurend busje. Het is maar net welke ervaring je er als speler uit wilt halen.

Vroem, vroem!

Voertuigen waren er natuurlijk al in de eerste twee delen, maar in Dead Rising 3 zijn deze ook te combineren tot nog brutere wegmonsters. Denk bijvoorbeeld aan een kruising tussen een stoomwals en een motor. Met dit scheurijzer jaag je met het grootste gemak door hordes zombies heen. Wie overigens denkt dat je in een voertuig onoverwinnelijk bent komt bedrogen uit. Er is een speciale physics-engine die voor elk voertuig berekent hoeveel zombies het betreffende voertuig ‘aankan’. Twintig zombies beuk je met gemak aan de kant; bij een groep van honderd wordt dat een stuk moeilijker.

Het enige minpunt dat we kunnen bedenken is dat de game na lange speelsessies af en toe wat inkakt. In de kern ben je natuurlijk vrijwel alleen maar zombies kapot aan het maken en heel soms verliest de game focus. Gelukkig vind je vervolgens toch weer een nieuwe plek met een tof wapen, een toffe bossfight of een cool voertuig en weet de game je interesse weer te prikkelen.

7,7
De grootste verbetering van Dead Rising 3 is de toegankelijkheid. Door een hoop dubieuze spelmechanieken uit de eerste twee delen eruit te slopen, houden we een game over die nog steeds dezelfde kern bevat (het slachten van duizenden zombies) zonder de speler al te veel restricties op te leggen. Grafisch doet de game geen enorme stap vooruit, maar de hoeveelheid zombies op je scherm is een prestatie op zich. Dead Rising 3 is misschien geen grensverleggende game, maar binnen de launch line-up van de Xbox One staat hij prima zijn, al dan niet ondode, mannetje.
  • Nightmare-modus voor de fans
  • Hoeveelheid zombies op je beeld
  • Veel toegankelijker