1. OlliOlli - Draait om flow

OlliOlli - Draait om flow

“Wij zijn zelf skateboarders en weten hoe belangrijk de notie van flow is”, vertelde een van OlliOlli’s ontwikkelaars me afgelopen zomer. Skateboarden draait om precisie, techniek en stijl, maar dat alles doet er gelijk een stuk minder toe wanneer van flow geen sprake is. Het spreekt daarom voor zich dat precies hier de kracht van OlliOlli ligt: de balans tussen plezier en uitdaging, tussen snelheid en vaardigheden.

Tempo

OlliOlli is een tweedimensionale arcadegame waarin je een vooraf bepaald parkoers doorloopt, uiteraard vol hindernissen, trappen, handrails en schansen. Het is de bedoeling om een zo hoog mogelijke score neer te zetten, wat je op z’n Tony Hawks doet door verschillende tricks aan elkaar te rijgen. De crux is dat het niet zozeer draait om knoppencombinaties, maar om het behouden van momentum. Tussen de verschillende tricks door zet je handmatig af. Dit verhoogt je snelheid, maar zorgt er eveneens voor dat je minder tijd hebt om een trick voor te bereiden. Spelenderwijs kom je erachter waar de juiste middenweg tussen snelheid en voorbereiding ligt – vaak een kwestie van een paar tienden van een seconde.

Ditzelfde principe is ook aan de orde bij het uitvoeren van de tricks zelf. Om niet op je plaat te gaan, moet je op het juiste moment je landing inzetten. Hoe later je dat doet, hoe meer punten dit oplevert, maar het risico dat je valt neemt zo drastisch toe. En wanneer je besluit om een handrail volledig naar beneden te grinden of na die ene 360 flip nog snel een hardflipje eruit te gooien, heb je wellicht te weinig tijd om goed te landen en die monsterscore neer te zetten. Het duurt overigens even voordat je de meest basale controls onder de knie hebt; OlliOlli is niet het beste voorbeeld van easy to play, hard to master.

Vita Activa

Dit soort ritmische highscoregames lenen zich bij uitstek voor handhelds en dat geldt eens te meer voor OlliOlli. Parkoersen duren nooit langer dan twee, drie minuten en daily grinds zelfs minder dan een halve minuut. Vaak gaat het hier om een veel te lange handrail en is het zaak om daar de hoogst mogelijk score neer te zetten. Deze grinds oefenen kan overigens onbeperkt, maar je hebt maar een paar kansen om ook echt een score neer te zetten. Het is overigens verbluffend wanneer je erachter komt dat vrijwel het hele scala aan hedendaagse skatetricks in de game verwerkt zit; met de linker stick voer je vrijwel alle flips uit en ook qua grinds is nergens aan kwantiteit ingeboet.

Dat staat in een leuk contrast met de minimalistische, zelfs simplistische visuele stijl. Alles is plat, gekarteld en rauw. De kleuren zijn weinig subtiel en de vonken die van je skateboard afspatten tijdens een grind allesbehalve gedetailleerd. En hoewel OlliOlli zo absoluut niet alles uit de Vita haalt, is dit een designkeuze die je al snel met liefde omarmt. Het is als Hotline Miami een ode aan het verleden, alsmede een pixelgebaseerde stijl die daadwerkelijk een eigen karakter heeft.

Het doet er bovendien weinig toe of je een voorliefde voor skateboarding hebt. In dat geval is het vanwege de vele tricks een feest van herkenning, maar de skatecultuur speelt maar een minimale rol; veel eerder grind je over helikopters. Wat daadwerkelijk vanuit skateboarding naar de game vertaald is, de notie van flow, is daarbij voor vrijwel iedere gamer interessant.

8,5
OlliOlli draait om flow; om de wisselwerking tussen uitdaging en plezier, waarbij ritme en vaardigheden cruciaal zijn. De game doet dat op een dusdanig overtuigende wijze dat je graag terugkeert voor de daily grinds, al is het maar om toch eens die top 100 te bereiken.
  • Uitdagend, vingervlug en spectaculair
  • Overdaad aan tricks en parkoersen
  • Visuele stijl