Broken Age Act 1 Review – De helft van een prachtig avontuur

Broken Age haalde meer dan drie miljoen dollar binnen op Kickstarter en is daarmee één van de succesvolste games op het crowdfunding-platform. Dat Tim Schafer eigenhandig, tijdens de hoogtijdagen van het genre, verantwoordelijk was voor een paar van de beste traditionele adventures ooit (Monkey Island, Day of the Tentacle en Grim Fandango) zorgt voor extra hoge verwachtingen.

Monsters en ruimte

Het verhaal in Broken Age vertelt over twee jonge tieners: Vella en Shay. Beiden proberen los te breken uit de sleur waarin zij gevangen zitten. Vella woont in een rustiek dorpje bij haar familie, maar staat op het punt om tijdens een ritueel geofferd te worden aan een kolossaal monster. Haar omgeving ziet dit als een grote eer, maar Vella heeft er weinig zin in. Ergens anders in het heelal speel je het verhaal van Shay. Hij woont al zijn hele leven in een ruimteschip, waar het besturingssysteem van het schip zich over hem ontfermt als een bezorgde moeder en hem dagelijks bezighoudt met nutteloze, kinderlijke “missies” binnenboord. Tijdens de game is het mogelijk om op elk moment tussen de beide personages en verhalen te wisselen, maar het is ook mogelijk om beide afzonderlijk na elkaar te spelen.

In twee stukken

Broken Age is verdeeld in twee gedeeltes, waarvan Act 1 vanaf deze week openbaar te koop is. Alle backers op Kickstarter mochten ruim twee weken geleden al aan de slag met Broken Age. Act 2 verschijnt waarschijnlijk in april, al houdt Steam het bij ‘later dit jaar’.

In de twee verschillende verhalen klik je op voorwerpen in je omgeving, voer je gesprekken met andere personages en los je puzzels op. Hiermee kom je telkens een scherm verder en een stapje verder in het avontuur. Dit gaat allebei met de grootste gemak, wat zorgt voor enige teleurstelling. Zo zijn de opties voor interactie met de omgeving tot het minimale beperkt. Waar je traditiegetrouw voor een leuke of grappige reactie in oude adventuregames op alles op het scherm kon klikken is dat in Broken Age beperkt tot één interactie met slechts enkele voorwerpen in de omgeving. Dat geeft enige rust, maar zorgt er ook voor dat je weinig hoeft na te denken. Ook de puzzels missen hierdoor echte uitdaging en in combinatie met de vele tips van de personages is een oplossing vaak al snel gevonden.

Hersenspinsels en humor

Gelukkig heb je dankzij het fantastisch geschreven plot en de droge humor niet het gevoel dat je hierdoor heel veel mist. Beide verhalen bevatten een kinderlijke onschuld, maar bespreken tegelijkertijd veel volwassen dilemma’s. Met het script van Broken Age Act 1 laat Tim Schafer weer zien dat hij nog steeds heer en meester is in het genre. De ijzersterke personages die je tegenkomt zijn kleurrijk en blinken uit dankzij de bizarre hersenspinsels en geniale humor: van een hilarisch suïcidaal pratend robotmes en een houthakker die bang is voor bomen tot een familie die zich bij een cult hoog in de wolken heeft gevoegd. De sterke personage danken ook hun charisma aan de bekende en iets onbekendere cast van stemacteurs. Zo vertolkt Elijah Wood fantastisch de stem van Shay, verzorgt Jack Back ingetogen de stem als cultleider en is Wil Wheaton een perfecte zachtaardige houthakker.

De beide werelden waarin Broken Age zich afspeelt zijn een genot voor het oog en ademen een unieke sfeer uit. De kleurrijke schilderachtige illustraties hierin lijken regelrecht uit een prachtig kinderboek te komen. Daardoor heeft de nieuwe adventure van Schafer zowel voor liefhebbers als nieuwkomers genoeg te bieden. Het is echter jammer dat we alleen nog aan de slag kunnen met het eerste deel van de game. Als je na vier uur het einde – een heerlijke cliffhanger – van Act 1 bereikt word je vroegtijdig uit het betoverende verhaal getrokken en heb je eigenlijk nog te weinig tijd gehad om echte binding te krijgen met de wereld en zijn personages. Daarnaast is het een gemiste kans dat het wisselen tussen Vella en Shay nooit verplicht is om bijvoorbeeld een ingewikkelde puzzel op te lossen.

Broken Age Act 1 is slechts het begin van een fantastisch avontuur. De game laat zien dat de traditionele adventure dankzij een fantastisch script, goede humor en een hoge productiewaarde zeker nog bestaansrecht heeft. De prachtige vormgeving en uitstekende voice-overs zorgen voor een betoverend verhaal, dat echter wel weinig uitdaging biedt in de puzzels. Wellicht heeft men de echte uitdaging bewaard voor het tweede deel van de game. De cliffhanger aan het einde van deze Act zorgt er in ieder geval voor dat Act 2 niet snel genoeg kan komen.

8
  • Fantastisch script
  • Humor