1. Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Square Enix poogt met Lightning Returns de vele smetjes op het Final Fantasy-blazoen weg te poetsen. De game is een vraag om vergiffenis van de fans en een schreeuw om nieuwe erkenning van de legendarische serie. Het resultaat: een game die heel veel is, maar heel weinig Final Fantasy.

In dienst van God

Lightning Returns is alles wat Final Fantasy XIII niet was. Of, in ieder geval, dat probeert het. Naast de overduidelijke veranderingen in de vorm van een open wereld en een veel dynamischer vechtsysteem, vertelt het ook een kleinschaliger verhaal. Vijfhonderd jaar na de gebeurtenissen in Final Fantasy XIII-2 moet Lightning alle redden wat er te redden valt in een gedoemd universum. De wereld wordt namelijk overspoeld door Chaos en God is van plan een nieuwe wereld te bouwen. Lightning functioneert in dienst van God als de ‘savior’, degene die zoveel mogelijk zielen moet redden om mee te nemen naar die nieuwe wereld.

De game laat het ingewikkelde tijdreisconcept en zijn uitgebreide morele verwikkelingen voor wat het is en focust zich vanaf het eerste moment op het redden van zoveel mogelijk zielen. Hier en daar wordt nog een beetje duidelijk gemaakt wat er nou precies aan de hand is, maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig. Het verhaal is toegankelijk, of je nu veel voorkennis hebt of juist niet.

Die toegankelijkheid weet niet te verbergen dat Lightning Returns een Final Fantasy-onwaardig verhaal vertelt. Dat komt niet eens zozeer doordat het vaak van de hak op de tak springt of dat het nauwelijks een spanningsboog bevat, maar vooral door de zwakke uitwerking van de personages. Lightning is een emotieloos en cynisch personage, bijna een soort antiheld. Dat werkte in Final Fantasy XIII, omdat ze omringd werd door personages die juist over-emotioneel waren, maar in Lightning Returns valt ze in haar eentje door de mand. Overigens verschijnen er nog wel eens personages waarmee wel een leuke chemie ontstaat, zoals de mysterieuze Lumina, maar over het algemeen blijft Lightning Returns qua verhaal een depressieve en geforceerd melodramatische bedoeling.

Opgejaagd door de klok

Een belangrijk onderdeel van Lightning Returns is de klok. In eerste instantie lijkt de aanwezigheid van een timer misschien een zwakke oplossing om spanning op te wekken, maar het weet het tempo en de dynamiek van de game goed te bepalen. Lightning Returns draait nu namelijk ineens om tijdsmanagement. Bepaalde plekken op de wereld zijn alleen bereikbaar op een bepaalde tijd, waardoor het verstandig is om je avontuur vooruit te plannen. Daardoor moet je soms echt overwegen om een quest af te breken of volledig links te laten liggen, omdat een andere quest je veel belangrijker lijkt. Als je over de gedachte heen stapt dat het eigenlijk veel slimmer zou zijn als Lightning de mensen gewoon zou vertellen dat ze hun ziel wil redden, ontstaat er een vrij spannende missiestructuur.

Zoals met elk positief onderdeel in Lightning Returns kleeft er ook aan het tijdsmanagement-aspect een zwakte. De wereld is opgedeeld in vier verschillende open stukken, die in verbinding staan door een monorail. De game bevat echter geen quick-travel, waardoor je een groot deel van je tijd besteedt aan simpelweg van de ene naar de andere wereld lopen. Tenzij je 3 EP, punten voor speciale krachten, wilt besteden aan ‘teleport’. Square Enix verzekerde dat het onmogelijk is om alle quests in één spel mee te maken, maar het lijkt erop dat dat wel had gekund als je niet constant heen en weer hoefde te lopen.

Ook al bevat Lightning Returns in theorie wel een open wereld, je moet geen beleving verwachten zoals Skyrim. Er valt weliswaar voldoende te ontdekken in de twee stedelijke en de twee natuurlijke omgevingen, maar een echt gevoel van exploratie ontbreekt. Anders gezegd: Lightning Returns probeert juist te geforceerd een gevoel van exploratie op te wekken door het gros van de quests te laten bestaan uit het zoeken naar dingen in de wereld, vaak zonder ook maar enige aanwijzingen. Door gewoon willekeurig rondjes te lopen voltooi je onbewust meer quests. Ook is het level design inconsistent qua sfeer en inhoud. Sommige plekken hebben een toverachtige uitstraling, terwijl anderen juist generiek en inspiratieloos zijn. Gelukkig zorgt de fantastische muziek toch altijd voor een magisch gevoel.

Hinkt naar Hack & Slash

Sterkste punt van Lightning Returns is ongetwijfeld het vechtsysteem. In XIII en XIII-2 waren de gevechten al overtuigend, maar Lightning Returns gaat daar makkelijk overheen. Het grootste gedeelte van de game speel je alleen met Lightning. Je bestuurt haar in real time, waardoor je tijdens gevechten kunt gaan en staan waar je wilt. Het oogt misschien alsof je een game als Devil May Cry speelt, maar in feite activeer je slechts aanvallen in plaats van dat je ze direct uitvoert. Ook ben je gebonden aan een meter die leegloopt na elke aanval en met de tijd weer wordt aangevuld. Wel zijn moves als ‘guard’ of ‘evade’ veel meer afhankelijk van precieze timing, hetgeen het gevoel geeft dat je een actiegame speelt.

Tijdens gevechten ben je vrij om te switchen tussen drie verschillende paradigma’s die je zelf kunt invullen met aanvallen, verdedigingsacties of magie. Tactisch is er dus veel te variëren en dat is ook nodig. De moeilijkheidsgraad van Lightning Returns ligt namelijk hoog en overal lopen vijanden rond die je niet zomaar even verslaat. Vooral bij de eindbazen zorgt dat voor intens spannende en tactisch gelaagde gevechten. Overigens kan de moeilijkheidsgraad nog wel eens frustrerend zijn, omdat je bij elk verloren gevecht gelijk een uur verliest. Een hoge concentratie is dus vereist, vooral omdat je niet zomaar even uit een dungeon wandelt en soms zelfs vast kunt zitten in een level bij een vijand die simpelweg te sterk is.

Ook de manier van upgraden is op de schop gegaan. Je krijgt niet langer betere stats door vijanden te verslaan, maar ‘levelt’ door side en main quests te voltooien. Dat maakt het verleidelijk om vijanden gewoon voorbij te spurten, maar je hebt weldegelijk het geld nodig dat je krijgt als beloning voor een gevecht. Met geld koop je namelijk de broodnodige potions, betere wapens en ook de outfits waarmee je Lightning kunt aankleden. Zo kun je Lightning een hippe zonnebril geven, een gek hoedje of een zo kinky mogelijk pakje. Dat heeft niet alleen effect op het uiterlijk van de protagoniste, maar ook op haar vaardigheden. Zo bevat de ene outfit bijkomende stats die meer passen bij een mage en de andere bij een brute aanvaller.

Te weinig Final Fantasy

Lightning Returns bevat een hoop interessante ideeën, die de basis hadden kunnen zijn voor een fantastische ervaring. Helaas kleeft aan elk positief aspect een negatief aspect. De game is eigenzinnig, soms charmant en vol potentie, maar tegelijkertijd frustrerend, knullig ouderwets en soms zelfs simpelweg slecht ontworpen. Lightning Returns balanceert tussen haat en liefde, tussen rommel en magie en tussen frustratie en toegankelijkheid, en ontsnapt nergens aan die tegenstrijdigheid. Lightning Returns had de vieze smaak van Final Fantasy XIII moeten wegspoelen, maar vervangt het slechts met nieuwe twijfels.

Conclusie en beoordeling

6,5
Lightning Returns probeert tegelijkertijd de Final Fantasy-serie in ere te herstellen en aan te haken bij moderne RPG’s, maar slaagt in geen van beide. Fantastische gameplay-elementen verdrinken in een wirwar van zwak gamedesign en geforceerde keuzes. Desondanks straalt deze derde Final Fantasy XIII een eigenzinnige charme uit. Ontroerende muziek en de hier en daar toch nog wel aanwezige Final Fantasy-magie maken van Lightning Returns een acceptabele RPG.
  • Magische muziek
  • Tijdsdruk zorgt voor een unieke dynamiek
  • Intens spannende gevechten door een flitsend vechtsysteem
  • Overzichtelijk en duidelijk verhaal
  • Inspiratieloos leveldesign
  • Geforceerde exploratie
  • Technisch achterhaald
  • Oninteressante quests
  • Lightning overtuigt niet als enige hoofdpersonage

Dit artikel delen

Over de auteur

Bas Bastiaans Is softwareontwikkelaar voor de ING, maar wil en kan de gamejournalistiek niet loslaten. Nog steeds grijpen uiteenlopende games hem bij de strot. Fifa, Metal Gear Solid en Bloodborne voeden vooral zijn passie voor games.

Reacties

  • Die hele XIII reeks is toch echt een drama. Niet dat het perse slechte spellen zijn, maar we verwachten toch wel iets meer van de franchise.

  • Grappig dat Simon hier dan toch nog erg positief over was in zijn 2e Simon Says.

  • Ik denk zelf ook dat Simon hier ook milder over zou zijn geweest. Het cijfer vind ik objectief en de slechte puntjes puur een kwestie van smaak. Het zou kunnen dat hij gelijk heeft, maar ik wil het toch zelf ook meemaken.

  • Drie keer raden waar ik het morgen over ga hebben…

  • Repelsteeltje?
    Sochi?
    Je ontbijt?



    Ik ben hier slecht in… :(

  • Ik hoop dat de verkopen ook flink gaan tegenvallen!

  • Streng cijfer.

  • Wat mij betreft terecht cijfer. Een RPG waarbij het vechten niet loont (geen xp) is voor echt totaal niet interessant. Zelfde probleem was er in mindere mate ook bij XII-2 waarbij de level cap veelte laag was waardoor het op een gegeven moment niet meer loonde om gevechten aan te gaan.

  • Okok, voordat het "FF is niet meer wat het was, boeeeee!"-dilemma weer begint:



    Mensen moeten echt kappen met Square-Enix bashen voor het feit dat ze steeds iets nieuws proberen.
    Iedereen loopt alleen maar te zeuren om een 2e FFVII(/ random oude FF), maar ik geloof dat dat komt doordat ze die oude games in hun geheugen veel beter maken dan ze waren (iets met nostalgie). Als SE dat zou doen, zou de game afgekraakt en als ouderwets bestempeld worden.
    Toegegeven, het verhaal is niet fantastisch, maar ik vind het ook niet slecht.



    Gewoon de FFXIII-trilogie als een losse trilogie zien, dan zul je het een stuk beter ervaren.
    Ik heb er tot nu toe in ieder geval erg van genoten en heb dan ook deze game gepre-ordered en ik vermoed zo dat ik er aardig wat plezier aan ga beleven.

  • Ze hebben laatst anders Bravely Default uitgegeven en die game wordt juist geprezen om dat gene wat de huidige Final Fantasy-reeks niet meer is. Dat argument gaat dus niet op.



    De XIII is gewoon voor velen niet leuk.

  • XIII is gewoon de verkeerde uit de reeks om een trilogie van te maken om meerdere redenen. De meeste mensen die XIII echt leuk vinden hebben de games ervoor niet gespeeld. Ik ben er daar ook 1 van, ben de game niet echt aan het bashen, maar het is niet mijn ding.
    Nee we prijzen de vorige games niet in ons geheugen omhoog, we vinden die games gewoon echt goed en daarom blijf je ze spelen! XIII speel ik 1 keer en dan ben ik er klaar mee.
    Er is zeker een verschil en iets nieuws is zeker niet slecht, maar het is niet handig om dat te doen met een extreem populaire serie dat altijd een bepaalde sfeer en uitstraling had.



    Bravely Default is fantastisch! Is anders dan FF (oudere delen), maar ook dingen die overeenkomen, zoals job systeem, en het verhaal (lijkt een beetje op FF3)



    En als Square Enix met FF8-2 komt met een goed verhaald en voor de rest geen of bijna geen veranderingen of liever nog 9-2 ^^ dan hoor je mij niet klagen hoor, eerder juigen.



    Je laatste punt slaat eigenlijk nergens op. Allereerst het is een Final Fantasy, als XIII, XIII-2 en LR een nieuwe game zou zijn (hetzelfde maar geen FF in de naam) had het a; veel minder stuks verkocht, b; een totaal andere verwachting van die game en c; was het waarschijnlijk geen trilogie geworden vanwege punt a.

  • Ik vond Final Fantasy XIII echt super, en ik heb de PS1 delen ook gespeeld. Ik zie waar de kritiekpunten liggen, maar ik zie gewoon degelijke RPG's. Dit zijn het soort RPG's waarvan ik houd. De Westerse RPG's zoals een Skyrim vind ik dan weer niks aan.

  • Ja ieder zijn ding idd, ik koop de game wss ook, maar het is geen day 1 purchase en kan zelfs zonder de game. Ik hou dan wel weer van Skyrim :)



    Enige echt RPG die ik niet leuk vind en wel gekocht heb is FF13 en 13-2 (al heb ik deze niet eens aangeraakt, want ik wil eerst 13 uitspelen :P). Dit komt voornamelijk door het vechtsysteem wat me in 13 irriteert, de characters en het verhaal is nou ook niet echt pakkend, ook persoonlijk natuurlijk :)



    De term degelijke rpgs ben ik het wel mee eens, maar degelijk is meer voldoende dan goed, dus een 6,5 - 7 is dan wat je kan verwachten als ik het in cijfers moet uitdrukken.

  • "Lightning is een emotieloos en cynisch personage"



    En gestopt met lezen, into the trash it goes!

  • Ja, het is toch een smaakdingetje. Ik vind Lightning juist tof en vond het juist jammer dat ze zo weinig zat in XIII-2.

  • Sorry hoor, Lightning is op zich wel een 'cool' personage maar heeft de diepgang van een bierdopje. Ik snap niet dat Square daar na twee games nog niet achter is gekomen of daar verbetering in gebracht heeft.

  • Het word tijd dat men oudere final fantasy concept weer oppakt (deel 7 en 8 vooral). Maak het weer Turn Based, zoals deel 7 een goed systeem had, maar door de kracht van de PS4 en XBOX ONE. Kan het battle systeem toch ook al op de achtergrond actief zijn, zodat je meteen in een battle komt. Zonder dat je een aantal seconden moet wachten.



    Willen ze echt meer een realtime action game maken, moeten ze gewoon een nieuwe game serie maken. Je ziet gewoon dat men zich nu meer richt op hoe maak ik een game intresant en dat gaat ten kosten van personages en een goed verhaal. Zonde!



    Toch zal ik deze game gaan kopen, want wil nu wel eens het einde weten van XIII serie. Ja kan dit ook wel op youtube kijken en is goedkoper, maar dan hoef je geen enkele game te spelen en kan je direct alles gaan nakijken.

  • Final Fantasy 1, 2 en 3 zijn de enigen uit de serie die ik volledig heb uitgespeeld. Weinig verhaal, maar veel verwijzingen. Veel zoeken en net iets te veel grinden. Maar erg veel plezier aan gehad. Deel 4, 6, 7 en 13-1 ooit aan begonnen, maarnooit afgemaakt om verschillende redenen.

  • ik heb alleen tien uitgespeeld. deel 6,7,8,9 ook net als jou nooit uitgespeeld. op een of andere manier lukte het mij maar niet om door te spelen.
    deel 12 vond ik echt een drol van een game met dat rare battle systeem, die laatste ook bijna uitgespeeld maar begreep er helemaal niks van van dat verhaal.

  • Ze hadden bij 13 moeten stoppen en gewoon weer en nieuwe FF uit moeten brengen in plaats van nog een jaar of 4 delen over het zelfde uitbrengen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord