Donkey Kong Country: Tropical Freeze Review - Cool platformparadijs

Steel een aap zijn banaan en we kunnen weer aan het platformen gaan, luidt een bekend gezegde op Kong Island. In Donkey Kong Country: Tropical Freeze gaan een stel Viking-pinguïns echter een stapje verder en hebben een vrieskist van het gehele eiland gemaakt. Totaal niet cool. Dus komt al snel de aap uit de mouw en veranderen we samen met de Kong-familie zes werelden in een enorme apenkooi om van het bevroren Kong Island weer een paradijs te maken!

Alle apen op een stokje
Genoeg flauwe woordgrappen over apen. Donkey Kong Country: Tropical Freeze is een bloedserieuze platformer en waardige opvolger van de Wii-game. Dat komt allereerst door de verbeterde besturing, die een hoop irritaties van zijn voorganger wegneemt. Klunzige koprollen zijn bijvoorbeeld verleden tijd doordat je niets hoeft te schudden om een koprol te maken, maar gewoon een knopje indrukt. Ook het springen, slaan en slingeren voelt allemaal responsiever dan met de Wii-mote het geval was. Nog iets fijner vinden we de compactere en lichtere Pro Controller die evenveel knoppencomfort biedt, maar niet is voorzien van een scherm dat toch de gehele game op zwart blijft. Als je wilt, kun je overigens wel de gehele game op de GamePad spelen.

Meet the Kongs
Standaard speel je natuurlijk met Donkey Kong, maar je wordt ook altijd vergezeld door Diddy, Dixie of Cranky Kong. Vier totaal verschillende apen met hun eigen verschijning, mogelijkheden en, nou ja, toch soort van achtergrondverhaal. In deze recensie behandelen we hun mogelijkheden al kort, maar meer info over de familie Kong is te lezen in dit artikel.

De nieuwe personages Dixie Kong en Cranky Kong veranderen bovendien de hele game. Diddy was al een welkom platformmaatje dankzij zijn jetpack, maar misschien nog wel handiger is Dixie’s banaangele paardenstaart waarmee je kunt zweven en een soort double jump kan maken. Handig omdat ene puzzelstukje uit de lucht te vissen, of toch nog dat ene platform te bereiken waar je anders net onderdoor zou gaan. Echt leuk wordt het met Cranky Kong, de belichaming van alle gekheid op een stokje. Net als die andere grijze platformbaas beschikt deze rimpelige aap — die in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden trouwens erg vrolijk is — over een wandelstok die hij gebruikt als springstok. Met Cranky hups je zonder moeite over scherpe punten heen, heb je geen last van glad ijs en stuiter je met het grootste gemak van de ene kruin van een vijand naar de andere. Toegegeven, Cranky kreeg bij ons al vrij snel de nickname Cheaty Kong omdat het soms wel érg makkelijk werd, maar voor spelbederf zorgde de oude aap absoluut niet.

Sterker nog, Dixie en Cranky maken Tropical Freeze geschikter voor de multiplayer dan zijn voorganger. Hun mogelijkheden bieden minder ervaren spelers net even een extra splitsecond om hun fouten te corrigeren, terwijl wie wel zeker van zijn zaak is met Donkey Kong aan de slag gaat en dus niet kan rekenen op dit soort hulpmiddelen. Wordt de game dan toch weer te lastig voor een van de twee, dan klim je gewoon gezellig op elkaars rug om de krachten te bundelen. Doordat je op deze manier alle kanten op kunt, is Donkey Kong Country: Tropical Freeze echt leuk voor iedereen. De Super Guide uit de vorige game is overigens niet meer aanwezig, maar in het winkeltje zijn nog genoeg hulpmiddelen te koop zoals een extra hartje, of een groen ballonnetje dat je weer omhoog takelt als je in het diepe flikkert.

Ter land, ter zee en in de lucht
Of je nu in je eentje of met zij tweeën speelt, Donkey Kong Country: Tropical Freeze sterkste punt is de afwisseling. Terwijl je in de ene wereld nog door een Duits/Nederlands Alpenlandschap met molens springt, slinger je even later tussen de dansende baobabbomen in Afrika, zwem je door weelderige onderwaterlevels vol fluorescerend zeewier of vlieg je met een rakettonnetje door een fruitpers-op-fabriek-formaat. En dat alles onder begeleiding van geweldige, sfeervolle muziek van componist David Wise die precies het juiste tempo aangeeft.

Het sterkst is Tropical Freeze nog altijd op het land in de traditionele levels. Deze gedeelten zijn niet alleen afwisselend qua decor, maar ook qua tempo. Het ene moment krijg je alle tijd om van je omgevingen te genieten, maar in een oogwenk kan dat omslaan en is het tempo ineens moordend. Terwijl je van liaan naar liaan springt en af en toe de kop van een walrus of uil gebruikt om je doel te bereiken, dondert bijvoorbeeld achter je alles in elkaar of moet je met alle geweld een lawine proberen voor te blijven. Andere momenten klim je op de rug van neushoorn Rambi en ram je je zonder moeite een weg door alles en iedereen heen. Zo blijft de game constant uitdagend en tof.

Ook sterk zijn de onderwaterlevels, al was het alleen al vanwege de ongelooflijke eye candy in deze levels. Met name het onderwatersilhouetlevel is er eentje die we niet snel vergeten. De mysterieuze grotten zijn prachtig versierd met lichtgevende objecten, zitten vol vreemde vissen en tussen elk struikje zeewier of in ieder scheepswrak kan weer een KONG-letter of puzzelstukje verstopt zitten. Zelfs de borstslagen van onze harige vrienden zijn bijzonder sierlijk. Wel merkten we op dat in de multiplayermodus deze levels een fractie minder perfect zijn dan de levels op het droge. Onderwater drijven de apen altijd een beetje door; volledig tot stilstand komen is lastig. En doordat de camera nooit uitzoomt maar altijd gefixeerd blijft op de voorste speler, komt het relatief vaak voor dat één van de spelers daardoor net buiten beeld verdwijnt. Na een aantal seconden zal die speler wel naar voren teleporteren, maar met alle zee-egels, stroomstotende alen en ander demonisch onderwatergespuis ben je dan geheid een kostbaar hartje armer. In deze levels is het dus extra belangrijk om goed samen te werken!

Flappy Kong
Donkey Kong en zijn harige kameraden nemen ook nog weleens plaats in een voertuig, zoals een mijnkarretje of een tonnetje omgebouwd tot raket. Oude bekenden natuurlijk en vooral het mijnkarretje staat nog altijd garant voor plezier. De raketgame waarin je als een malle op één knopje duwt om allerlei obstakels te ontwijken (iets dat tegenwoordig ook op de mobiele telefoon populair schijnt te zijn) wist ons echter minder te vermaken. Het lijkt erop dat Retro Studios de extra power van de Wii U vooral heeft gebruikt om nóg meer krankzinnige ellende richting de familie Kong te smijten, waardoor een aantal van deze levels onmenselijke reflexen vergen. In de rest van de game is een verloren hartje altijd wel aan jezelf te wijten, maar deze levels leunen wel érg op trial en error. Dat voelt oneerlijk en daarmee vormen deze levels een uitzonderlijk (maar klein) smetje op de game.

Gelukkig wacht er om de zoveel levels altijd weer een eindbaas. Daarover willen we weinig verklappen, maar we kunnen wel beloven dat ze illustrerend zijn voor alles wat Donkey Kong Donkey Kong maakt. Ze zijn niet te verslaan met drie simpele sprongen op het hoofd, maar vergen denkwerk, tactiek, slimmigheid en samenwerking. Stuk voor stuk hebben ze indruk op ons achtergelaten – en wij nagelkrassen op de controller. Iedere eindbaas is weer een waardige afsluiter van een geweldige set levels. En heb je dan elke pinguïn, uil en eindbaas verslagen, plus alle bananen verzameld, dan zijn er nog altijd de verstopte KONG-letters, puzzelstukjes en zelfs hele nieuwe levels om te ontdekken.

Retro flikt het weer met Donkey Kong Country Tropical Freeze. De betere besturing en nieuwe personages Dixie en Cranky Tropical Freeze maken de game tot een opvolger die helemaal nieuw aanvoelt. Bovendien is het leveldesign zo perfect dat vrijwel geen enkel verloren hartje aan de game te wijten is, hoeveel je er ook zult verliezen. Dankzij de geweldige muziek en vrolijke, gedetailleerde levels is zelfs doodgaan en het opnieuw moeten doen geen straf. Het is een hele uitdaging om Donkey Kong Country: Tropical Freeze uit te spelen, maar misschien nog wel een grotere uitdaging om niet dolenthousiast te worden. Blijken Wii U-bezitters toch niet in de aap gelogeerd.

9
  • Ieder level weer prachtig vormgegeven…
  • …maar ook minstens even ingenieus ontworpen