Plants vs. Zombies: Garden Warfare Review

Steek je hand op als je Garden Warfare zag aankomen. Nee? Niemand? Plants vs. Zombies, die super koddige en ongelooflijk verslavende mobiele game, dat is toch geen basis voor een third person shooter? Het klinkt ergens nog steeds als een grapje, maar wel eentje waarbij PopCap het laatst lacht. Garden Warfare gaat als pure multiplayergame namelijk aan alle logica voorbij en is tot op heden gewoon de leukste game die op de Xbox One te vinden is.

Biogas erop
Garden Warfare raakt zonder twijfel de juiste snaar. Schiet met de Peashooter — die nog het meest lijkt op het stoere broertje van de Pokémon Bellsprout — maar eens een erwt op zo’n kneuterige zombie. Probeer een glimlach dan maar eens te onderdrukken. Welke modus je ook speelt, in het begin zal je het waarschijnlijk niet kunnen laten om alle creatieve uitspattingen van PopCap eens uit te proberen. Van een enorme vleesetende plant tot een zombie-wetenschapper; Garden Warfare is tegelijkertijd een wereld van herkenning voor de doorgewinterde Plants vs. Zombies-speler en een bron van sympathie voor de nieuwkomer.

Vooral in het begin voelt Garden Warfare als een warm bad. Bij elk van de vier klassen bij zowel de planten als de zombies komen de power ups en upgrades in een sneltreinvaart voorbij. Raak een zombie drie keer met een erwtje en de eerste extra vaardigheid schuift al aan. Raak een zombie vervolgens met twee bommen en de tweede, tevens laatste vaardigheid is ook van de partij. Dat geldt voor elk personage waardoor binnen een mum van tijd elke klasse op volle kracht is. Dat kun je jammer vinden, maar daarna begint de pret eigenlijk pas echt. Het schattige, kleurrijke uiterlijk wekt misschien de suggestie dat Garden Warfare een grapje is; als third person shooter is het alles behalve een grap.

Hybride voertuig
Garden Warfare voelt en speelt als een ideale shooter. De besturing werkt, het tempo is toegankelijk en de balans klopt. Daarbovenop komt ook nog eens dat de game uitermate vloeiend loopt. Er zijn geen rare crashes, de framerate daalt niet en de servers doen het gewoon. Natuurlijk, dat zijn zaken die in elke game zouden moeten werken, maar toch voelt het als een verademing. Battlefield 4, we kijken jou aan.

Overigens is Battlefield aankijken, overduidelijk iets dat PopCap ook gedaan heeft. Maar dan wel ter inspiratie. De leukste modus van Garden Warfare, Gardens & Graveyards, doet namelijk sterk denken aan Rush. Het team van planten moet vaste punten op de map verdedigen en het is aan de zombies om deze punten te veroveren. Net als in Rush komt het volgende punt pas tevoorschijn als het huidige punt is veroverd. Zo verschuiven de gevechten zich over de grote maps en ontstaat er telkens opnieuw weer prettig chaotische actie. Leuk is daarbij dat je ook AI-gestuurde zombies en planten kunt oproepen om je te helpen in de strijd.

Het lijkt daarbij alsof je ver komt met dom geknal, maar samenwerking is weldegelijk aangeraden. Zo vullen de klassen elkaar goed aan. Zowel de planten als de zombies beschikken over een assault, een medic, een support en een defender inclusief bijbehorende speciale aanvallen. Zo kan de enorme vleesetende plant stealth-aanvallen uitvoeren en kan de grote bonkige zombie verdedigingsmechanismen neerzetten. Ook nodigen de grote maps met allerlei verschillende hoogteniveaus aan tot tactische overwegingen. Al moet je natuurlijk geen Operation Flashpoint-taferelen verwachten. De actie blijft overzichtelijk en ook als je gewoon meedoet om lekker te knallen wordt je niet gelijk afgestraft. De game is ten allen tijden leuk voor iedereen.

Groene energie
Hoe goed gefundeerd Garden Warfare als shooter ook is, het kan niet helemaal van zich afschudden dat het aanvoelt als een experiment. Dat ligt ten eerste aan de content. Daar is namelijk niet zoveel van. Naast het onderhoudende Gardens & Graveyards, bevat de game alleen een Team Deathmatch-modus en Garden Ops. Die laatste is een soort Tower Defense waarbij je met een groepje van vier planten tien waves van zombies moet doorstaan. Dat is leuk voor een tijdje, maar het mist de impact om echt uren in te investeren. In deze modus worden de zombies namelijk bestuurd door een wat karige AI. Dat klinkt misschien logisch, het zijn immers zombies, maar het maakt de modus er niet echt uitdagend op. Vooral in vergelijking met de menselijke tegenstand in de andere modi.

Wat ook een beetje experimenteel aanvoelt is het upgradesysteem. De challenges motiveren het nog-één-potje-gevoel, maar de beloningsstructuur is een beetje willekeurig. Net als in FIFA Ultimate Team krijg je nieuwe personages, accessoires en hulpmiddelen door middel van pakjes kaarten. Die kaartjes koop je vervolgens met de punten die je verdient bij het spelen van potjes. Het openen van die kaartjes is verdomd verslavend, maar het is jammer dat je niet gericht ergens naar toe kunt werken. Je krijgt een nieuw personage pas als je alle puzzelstukjes van hem hebt verzameld en het is volledig willekeurig wanneer je welk stukje krijgt.

Garden Warfare is een frisse wind door het dorre en grauwe shooterlandschap en onderschat zichzelf jammerlijk met de zuinige hoeveelheid content die het biedt. Dat maakt Garden Warfare misschien niet zo lang houdbaar, maar het doet verder weinig af aan het algehele spelplezier. Je gaat dus geen uren achter elkaar investeren in deze Plants vs. Zombies-shooter, maar de tijd die je er wel aan besteedt staat garant voor een plezierige ervaring.

Plants vs. Zombies: Garden Warfare kent zijn eigen kracht niet. Met iets meer content was dit namelijk een topper geweest. Het sympathieke, kleurrijke uiterlijk is als cadeaupapier voor een uitermate vermakelijke shooter. Het heeft weliswaar niet de dezelfde enorme houdbaarheidsdatum als een Battlefield 4, maar is wel een heerlijk verfrissend tussendoortje wanneer diezelfde game weer eens crasht.

8
  • Heerlijk koddig uiterlijk
  • Overtuigende, leuke shooter-gameplay