1. Monument Valley review – Monumentaal kunstwerkje

Monument Valley review – Monumentaal kunstwerkje

Monument Valley is een wonderschoon digitaal kunstwerk voor de iPad en iPhone. In de isometrische wereld van Monument Valley leid je prinses Ida door een betoverende wereld vol architecturale kunststukken door simpelweg op de grond te drukken. Het is een unieke reis vol met optische illusies en interessante puzzels die dankzij zijn simpelheid perfect werkt op het aanraakscherm.

In deze droomwereld moet je het einde van ieder level bereiken door van A naar B te bewegen. Er is slechts één mogelijke route, die Ida eerst moet ontdekken door het spelen met de verschillende mechanismen. Door op schakelaars te staan verschuiven hele stukken zich, zijn verborgen trappen te keren en draaien zelfs hele gebouwen, waardoor er nieuwe routes ontstaan.

Deze raadsels zijn interessant om op te lossen omdat de oplossingen alles te maken hebben met perspectief. Net als in het werk van de Nederlandse kunstenaar M.C. Escher wordt er gespeeld met de onmogelijkheden van 2D- en 3D-werelden. Door bepaalde stukken anders te positioneren, ontstaan er optische illusies en daarbij verbogen paden. Dit zorgt voor een uitzonderlijke mix van de geometrische puzzelgameplay van Echochrome en de perspectiefbrekende charme van Fez.

Kunst
De wereld van Monument Valley is met zijn verraderlijke illusies en pastelkleurige bouwwerken vanaf het begin tot het einde een genot voor het oog. Dat de enige optie naast de minimalistische gameplay het maken van screenshots is, zegt meer dan genoeg. Bovendien is de visuele pracht functioneel en wordt dit bijgestaan door sfeervolle, rustgevende muziek. Jammer is dat hierbij Monument Valley zelden een echte uitdaging biedt. De juiste route ligt vrijwel altijd voor de hand en de focus ligt meer op het ontdekken van een oplossing. Zo moet je de ene keer het hele level keren om een extra platform te creëren en is een andere puzzel op te lossen door vijanden ondersteboven te draaien. De game is weliswaar ingewikkeld, maar dankzij de minimalistische stijl en simpele besturing voor vrijwel iedereen speelbaar.

Dit komt onder andere door de rustige manier waarop nieuwe gameplaymechanismen worden geïntroduceerd. Zo leer je gaandeweg hoe je omgaat met een totempaal die je kunt bewegen en zwarte kraaien die je pad blokkeren. Samen met het mysterieuze, melancholische verhaal wekt dit nieuwsgierigheid op en biedt het de nodige afwisseling. In totaal bevat Monument Valley tien betoverende levels: stuk voor stuk kunstwerkjes. Helaas zijn pas de laatste paar levels echt interessant en begint de game ook daar uitdagend te worden. Dat je reis na slechts 1,5 uur al ten einde komt is jammer en zorgt ervoor dat je alleen maar meer Monument Valley wilt.

Deze game is gespeeld op de iPhone 5S en iPad Mini.

8,5
Monument Valley is een beeldschoon digitaal kunstwerk dat dankzij zijn prachtig vormgegeven levels en fascinerende puzzels een genot is om te spelen. Ieder level speelt met de wetten van de natuur en biedt een mix van pastelkleurige raadsels die in combinatie met de rustgevende muziek een unieke ervaring biedt. Betreurenswaardig is de korte speelduur die je vroegtijdig uit deze schitterende droom haalt en ervoor zorgt dat je naar meer Monument Valley verlangt.
  • Passende muziek
  • Gameplaymechanismen
  • Functioneel vormgegeven