The Elder Scrolls Online review – Iedereen is de held

Er zijn twee manieren om naar The Elder Scrolls Online te kijken. Aan de ene kant kun je het zien als een slechtere versie van Skyrim, met minder details en een hoop andere mensen die in de weg lopen. Zet je echter de verwachtingen die je hebt bij een nieuwe Elder Scrolls opzij, dan zie je een uitstekende MMORPG met frisse ideeën, die je een ongelooflijke hoeveelheid content biedt.

Zo veel mensen!
Het grootste pijnpunt van de game is dat de online-versie van deze franchise je niet hetzelfde heldengevoel geeft als een Skyrim of Oblivion. In die single-player games sta je helemaal alleen, ben jij degene die bepaalt wat er gebeurt en juicht uiteindelijk de hele wereld om jouw daden. Het gevoel van ontdekking is in The Elder Scrolls Online (TESO) een stuk minder, omdat je niet zozeer je eigen pad kiest in de wereld, maar vooral de quest markers volgt. Daar zijn er gelukkig wel heel veel van, want TESO biedt een enorme hoeveelheid aan missies die zich buiten de gebaande paden begeven.

Het is een pijnpunt waar je niet al te lang stil bij moet blijven staan. Het is nou eenmaal een MMO en daarin ben je nooit de enige held. Toch zijn er aspecten die gewoon totaal niet werken met zoveel spelers en anders opgelost konden worden. Het voelt bijvoorbeeld erg raar als je een kasteel moet infiltreren, verkleed als een van de schoonmakers, en er rennen tientallen andere helden rond in dezelfde vermomming. Door die kleine stukjes single player te maken, zoals bijvoorbeeld gebeurt in Final Fantasy XIV, zou dat probleem opgelost zijn.

Ook open kerkers waar iedereen naar binnen kan stormen zijn een doorn in het oog. Elke keer als je een baas of andere uitdagende vijand in je vizier hebt, zijn er al tien anderen die het op hem hebben voorzien. Het is daarna wachten totdat de tegenstander weer opnieuw spawnt en dat doet flink afbreuk aan de spelervaring. Dan zijn er nog de vaste plekken waar eens in de zoveel tijd demonen uit Oblivion letterlijk uit de hemel schieten aan grote kettingen, die gestuurd worden door aartsvijand Molag Bal. Daar staan meestal zoveel medespelers te wachten dat je geluk hebt als je een paar zwaardslagen mag uitdelen.

Gezellig
De grote hoeveelheid andere spelers brengt gelukkig ook een hoop pluspunten met zich mee. De dungeons die je met een klein groepje doorloopt zijn uitstekend, met een grote hoeveelheid bazen die het uiterste van jullie samenwerking vraagt. Deze kerkers vormen de hoogtepunten van de game, omdat het zweet je echt uitbreekt tijdens de grote gevechten en je al je vaardigheden nodig hebt om te overleven.

Ook de guilds zijn echt een meerwaarde. In TESO kun je lid zijn van vijf groepen tegelijk. Dat lijkt misschien veel, maar het is geen overbodige luxe. Sommige materialen die je nodig hebt om nieuwe spullen te craften zijn zeldzaam, en doordat er geen auction house is kun je ze niet zomaar kopen. Als je guild groot genoeg is krijgt je groep echter een eigen guild store, waardoor je voorwerpen aan elkaar kunt verkopen. Spelers sluiten zich daarom aan bij meerdere trade guilds, die er alleen op gericht zijn om te handelen.

Ondanks al die andere spelers is jouw personage echt van jou en anders dan al die anderen. Er zijn namelijk veel opties om je strijder een eigen smoel te geven. Natuurlijk bepaal je je uiterlijk met een grote hoeveelheid aan cosmetische mogelijkheden. Maar ook tijdens het spelen vorm je je personage naar jouw smaak. Er zijn een hoop verschillende vaardigheden te ontgrendelen. Je bepantsering, wapens, klasse en de guilds waar je je bij aansluit hebben allemaal hun eigen skill tree waar je na elke level up je verdiende punten aan uitgeeft. Als je die vaardigheden vaak genoeg gebruikt kunnen ze ook nog eens transformeren, waarbij jij kiest welke betere skill ze in veranderen.

Hersenloos klikken
Het is alleen jammer dat het vechtsysteem niet altijd even interessant is. TESO onderscheidt zich door zijn actievolle first person-gevechten, zoals we die gewend zijn uit de serie. Daarbij heb je slechts een kleine hoeveelheid knoppen voor je skills, waardoor je maar over een paar vaardigheden tegelijk beschikt. Verder is het vooral de bedoeling om tactisch om je tegenstander heen te lopen en met een sprintje snel uit de weg te springen. Dit werkt uitermate goed in dungeons en tegen bazen waarbij strategisch vechten een vereiste is. Tegen de vele willekeurige vijanden die in de wereld zwerven wordt het echter een simpel klikfestijn. Je kunt wel al je tactische manoeuvres inzetten, maar door alleen maar op iemands hoofd te klikken win je het ook wel. Een ander onhandig puntje is dat de rode gebieden op de grond, die aangeven waar een vijand gaat aanvallen, niet goed te zien als je in first person op iemand zijn kop aan het inrammen bent.

Het craften is daarentegen een stuk boeiender en is een ontdekkingsreis op zich. TESO is geen game die je alles op een presenteerblaadje geeft en veel dingen moet je zelf uitzoeken. Als je je bijvoorbeeld met Alchemy bezig houdt, is de enige manier om er achter te komen wat bepaalde ingrediënten doen om een hapje te nemen of het te testen in je lab. Je potion mislukt als je de verkeerde materialen gebruikt, maar dat zorgt voor veel voldoening als je een nieuw drankje met onverwachte effecten ontdekt. Het enige jammere is dat je zo weinig plek hebt in je inventory voor al die ingrediënten. Als je je op meer dan één ambachtsklasse wil concentreren moet je constant spullen weggooien of verkopen om ruimte te maken.

PvP
De PvP in TESO is anders dan je gewend bent. Spelers zijn verdeeld in drie facties en strijden om delen van Cyrodiil, een gigantische zone met allerlei strategische punten die je moet veroveren. Het is een soort fantasy-variant van Risk en dat werkt goed, omdat je echt met je factie moet samenwerken om bijvoorbeeld een boerderij in te nemen. Er zijn natuurlijk allerlei beloningen te verdienen en hoe meer van de kaart je verovert, hoe sterker jouw groep wordt.

Je geld waard?
Grafisch gezien ziet alles er prima uit. De wereld oogt scherp en vooral wat kleinere ruimtes als kerkers zijn indrukwekkend. Het is natuurlijk nergens zo mooi als Skyrim, maar dat is ook een irrationele verwachting van een MMO. Toch is het gebrek aan prachtige uitgestrekte landschappen, waar we in de voorganger zo van genoten, een groot gemis. De presentatie is verder uitstekend: quests en zelfs willekeurige dorpsgenoten zijn voorzien van geloofwaardige voice-acting. Alleen de vele bugs gooien roet in het eten. Soms kun je een bepaalde quest niet beginnen of afronden, omdat een personage is verdwenen of niet aanspreekbaar is. Afsluiten en opnieuw inloggen verhelpt deze problemen meestal, maar er zijn ook verhalen van gamers die gewoonweg vast zitten door een hardnekkige bug.

De grote vraag bij een MMO als deze is natuurlijk: is het zijn maandelijkse abonnementsgeld waard? TESO zit werkelijk boordevol content waar je prima enkele honderden uren zoet mee bent. Tijdens de main quest kom je overal zijmissies met hun eigen verhaaltje tegen, die veel meer om het lijf hebben dan alleen een “dood zoveel van deze vijand”-opdracht die zo standaard is geworden in MMORPG’s. Heb je het hoogste level bereikt en het verhaal uitgespeeld, dan ben je eigenlijk nog niet eens halverwege het spel. Alle dungeons zijn opnieuw te doorlopen op een hogere moeilijkheidsgraad, in Cyrodiil wordt de oorlog tussen de verschillende facties uitgevochten in een PvP arena, er zijn onnoemlijk veel raids te voltooien en het craften van de allerbeste voorwerpen is een behoorlijke uitdaging. Bovendien zijn er alweer nieuwe gebieden beloofd die in volgende updates worden toegevoegd. Kortom, je hebt de komende maanden genoeg te doen.

Het is ZeniMax en Bethesda uitstekend gelukt om de wereld van de Elder Scrolls naar een MMORPG te brengen. De grote hoeveelheid andere spelers matcht niet altijd met wat TESO probeert te doen, maar als het werkt dan werkt het ook goed. Door de enorme berg content hoef je je in ieder geval niet snel te vervelen.

8
  • Enorme berg content
  • Uitdagende dungeons