2014 FIFA World Cup Brazil - De complete recensie

De platgeslagen neus van Louis van Gaal steelt de show in 2014 FIFA World Cup Brazil. Het heeft iets moois, om de man van Truus zo langs de zijlijn te zien juichen. Net als hij draagt ook het Nederlandse publiek bij, de volksliederen, het menu dat Braziliaanse kleuren en vormen kotst, de WK-radiozender tussen de matches door en het daadwerkelijke gevoel van een wereldkampioenschap; ze brengen het bestaansrecht met zich mee waar de rest van de game mee worstelt.

Voor talloze spelers is er maar één vraag en één antwoord dat echt telt in deze recensie. Die vraag is natuurlijk: hoe hard moet iemand die FIFA 14 al in huis heeft naar de winkel rennen voor deze game? Het antwoord zullen de meesten al gevreesd hebben: helemaal niet. Ja, er is hier genoeg ‘nieuwe’ content te vinden. En ja, FIFA is nog steeds de beste voetbalgame die we ooit gezien en gespeeld hebben. Sterker nog, een klein handjevol minieme aanpassingen maken de gameplay in dit deel nog net een honderdste van een percentage beter dan grote broer FIFA 14. Maar wie kijkt naar het prijskaartje en daarvoor verwacht een compleet nieuwe game in huis te halen: denk nog eens goed na. Kort door de bocht is dit precies wat we mogen verwachten: een World Cup-modus die voor je gevoel ook met een betaalde update doorgevoerd had mogen worden.

Toch kippenvel

Met die grote vraag uit de weg, staat de volgende alweer voor de deur: wat vindt de nieuwkomer in deze game? Het antwoord daarop is een stuk positiever. 2014 FIFA World Cup is op zichzelf namelijk een uitstekende voetbalgame. Gameplay beter dan dit vinden we simpelweg niet in sportgames. Het voetbal is feilloos, fouten en knulligheden van de A.I. zijn er in de loop der jaren steeds verder uitgepoetst en met een paar nieuwe animaties en een iets hogere speelsnelheid is dit voetballend de beste game die je kunt vinden.

Toch is het duidelijk dat de focus van EA Sports op aankleding heeft gelegen. Vanaf het moment dat de game opstart knallen de kleurige vormen je om de ogen en je oren worden verwend met de swingende beats uit het land van de grote Ronaldinho. De menu’s volgen in vorm en op het moment dat de wedstrijd start staat alles – van het geluid tot het commentaar tot het publiek – in dienst van het creëren van die ultieme WK-beleving. 2014 FIFA World Cup Brazil slaagt daar prima in. Voordat deze game mijn PlayStation 3 in ging (vanwege de beperkte install base slaat EA de PlayStation 4 en Xbox One over) was het aankomende WK degene waar ik het minst naar toe leefde. Zeg eerlijk, we weten allemaal dat we die poule niet eens door gaan komen. Na de uren die ik in deze game heb gestopt kriebelt het echter toch weer. Missie geslaagd dus.

WK-Modi

EA is er alles aan gelegen om de doorgewinterde FIFA 14-speler toch over de streep te trekken. Je bepaalt zelf wie je in je selectie opneemt en kunt vervolgens aan de slag vanaf de kwalificaties, of direct beginnen op het eindtoernooi. Je kunt als aanvoerder aan de slag om je team bij de hand te nemen en wie wil rommelt wat in de poules, omdat we als Nederland misschien toch liever tegen Azerbeidzjan, Trinidad en Tobago en, nou vooruit, Australië uitkomen.

Vervolgens begint de pret en word je met een schreeuwende krantenkop verwend, terwijl je een eigen radiozender uitkiest die tussendoor commentaar geeft op de wedstrijden, de historie van het toernooi en de kansen van verschillende landen. Mooi om te horen hoe Nederland ‘waarschijnlijk niet verder dan de kwartfinale komt’ en hoe ze ‘vreemd genoeg nog nooit die felbegeerde beker de lucht in hebben mogen houden, ondanks dat ze er in ’78 wel verdomd dichtbij waren’.

Ook tussen de wedstrijden door is er iets nieuws, namelijk de mogelijkheid om via de bekende skill games de vorm van je spelers een beetje omhoog te krikken voor de aankomende wedstrijd. Het zijn misschien kleine dingetjes, maar ze doen allemaal precies dus wat EA voor ogen heeft gehad met deze game: inspelen op of aanwakkeren van je WK-kriebels, met die bekende, weergaloze gameplay als kloppend hart.

Update: Online-modi getest
We hebben 2014 FIFA World Cup Brasil uitgebreid online gespeeld en in tegenstelling tot grote broer FIFA 14 heeft deze game zelden rare problemen met de servers. Het siert de game, die met zijn swingende deuntjes en toegewijde commentatoren sowieso al iets sympathieks over zich heeft. Na een krappe twee weken spelen hebben we het toernooi der toernooien al meermaals gewonnen, zowel offline als online, met en zonder de kwalificatiereeksen vooraf. Er mag geen twijfel over bestaan dat iedere keer opnieuw een traktatie was. Het voetbal is – zoals we de laatste jaren van FIFA gewend zijn – nog altijd niet geëvenaard.

Maar met al een handjevol wereldtitels onder onze gordel komt ook het besef dat de houdbaarheidsdatum nogal beperkt is. Sowieso zorgt de verbintenis met en het toeleven naar het WK ervoor dat deze game over drie maanden compleet overbodig is, maar ook qua unieke content is er weinig om naar terug te keren als je eenmaal een paar wereldbekers omhoog hebt gehouden. Ja, tegen elkaar spelen blijft natuurlijk mooi. Maar wie dat wil, haalt beter FIFA 14 in huis. En wie die game al in huis heeft, krijgt met deze tussentijdse opvolger véél te weinig waar voor zijn geld.

Een prijskaartje doet niets af en voegt niets toe aan de kwaliteit van een game, het product in zijn totaliteit mag er op afgerekend worden. En in dit geval mogen de feiten duidelijk zijn. Dit is een game die voor de volle prijs in de winkels ligt, eentje waarvan er ook een versie verkrijgbaar is zonder WK-opsmuk, maar met bakken meer langdurig vermakelijke content. De groep FIFA-bezitters krijgt van EA te weinig redenen om ook deze in huis te halen, de groep FIFA-lozen doet er beter aan het ‘origineel’ in huis te halen. Het maakt van 2014 FIFA World Cup Brasil een uitstekende voetbalgame, maar wel eentje die gezien de omstandigheden bijna overbodig is. Of in ieder geval overbodig genoeg om het bijkomende prijskaartje niet te kunnen verantwoorden.

5
  • Fantastisch voetbal
  • Heerlijke sfeer in en rondom de velden